اپیدمی تنهایی در اروپا

پژوهش جدید اتحادیه اروپا درباره احساس تنهایی در کشورهای عضو که در اواخر سال گذشته میلادی اجرایی شد نشان می‌دهد که همه‌گیری در این قاره در حال تبدیل شدن به یک مسئله‌ی اجتماعی است. دستکم یک نفر از هر ۱۰ فرد ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اغلب اوقات خود را در تنهایی سپری می‌کند. این گزارش با مشارکت ۲۵ هزار نفر به انجام رسیده است. از این تعداد حدود ۱۳ درصد از ساکنان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اظهار کردند که خود را اغلب اوقات یا همیشه تنها حس می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از اسپوتنیک؛ کمیسیون اروپا در پایان سال گذشته یک نظرسنجی را برای پی بردن به میزان تنهایی در اتحادیه اروپا و در پی همه‌گیری کووید آغاز کرد. این مطالعه اولین مطالعه در نوع خود بود و به دنبال یافتن علل زمینه‌ای و شیوع آن چیزی است که به طور گسترده به عنوان یک اپیدمی آرام در نظر گرفته می‌شود. این اپیدمی بسیاری از گروه‌های مختلف مانند افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در قاره‌ای مانند اروپا که به سرعت در حال پیر شدن است، این موضوع اهمیت قابل توجهی دارد.

هدف از طرح اتحادیه اروپا و تهیه این گزارش دستیابی به تصویری کلی از «همه‌گیری تنهایی» در پی قرنطینه‌های متعدد در جریان شیوع ویروس کرونا بود.

در گزارش کمیسیون اروپا آمده است که حس تنهایی در ایرلند بیشتر از کشورهای اروپایی دیگر رواج دارد. بر همین اساس حدود ۲۰ درصد از ساکنان ایرلند اظهار کردند که احساس تنهایی می‌کنند. اما کشورهایی با آب و هوای آفتابی مانند یونان و بلغارستان نیز در بین پنج تنهاترین جوامع اول اتحادیه اروپا قرار دارند. در مقابل کمترین میزان حس تنهایی در کشورهای هلند، جمهوری چک، کرواسی و اتریش به ثبت رسیده است. در این کشورها کمتر از ۱۰ درصد پاسخ گویان از حس تنهایی خود سخن گفته‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است افرادی که اغلب اوقات یا همیشه احساس تنهایی می‌کنند ۲۰ درصد بیشتر از دیگران احتمال دارد تا به علائم افسردگی دچار شوند. همچنین در بخش دیگری از گزارش آمده است: «تنهایی تنها یک موضوع خصوصی و شخصی نیست. تنهایی ممکن است انسجام اجتماعی را مختل کند و باید به عنوان یک معضل اجتماعی در نظر گرفته شود و با آن به عنوان یک مسئله‌ی اجتماعی برخورد شود».

این نظرسنجی در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد و شامل بیش از ۲۵۰۰۰ پاسخ دهنده ۱۶ ساله و بالاتر از تمامی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا (EU) بود. به طور کلی، ۱۳ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در طول چهار هفته گذشته بیشتر یا تمام اوقات احساس تنهایی می‌کردند، در حالی که ۳۵ درصد گزارش کردند که حداقل در برخی مواقع احساس تنهایی کرده‌اند. تنهایی عاطفی به عنوان احساس فقدان یک رابطه معنادار با یک فرد مهم یا یک دوست نزدیک تعریف شد. تنهایی اجتماعی به تجربه یک شبکه اجتماعی گسترده‌تر و ناکافی از جمله دوستان، همسایگان یا همکاران اشاره دارد.

تنهایی می‌تواند نه تنها برای سلامت روان فرد، بلکه برای سلامت جسمانی نیز مضر باشد. مطالعات نشان می‌دهند که تنهایی می‌تواند افراد را در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی، زوال عقل و سکته قرار دهد و خطر مرگ زودرس را افزایش دهد. این گزارش بیان می‌کند که تنهایی مشکلی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد و پیشگیری از آن نیز تابع عوامل مختلف است. این شرایط می‌تواند وضعیت مساعد اقتصادی، کیفیت و کمیت تعاملات اجتماعی، سنت‌ها و آداب و رسوم خانوادگی، کمک‌های اجتماعی و ارتباطات بین فردی باشد.

از طرفی مانع بزرگ در مقابله با تنهایی این است که هنوز صحبت کردن در مورد آن یا تصدیق آن در جامعه یک تابو است. همچنین افراد از وجود روش‌های کمک و پیشگیری بی‌اطلاع هستند، به طوری که ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که از هیچ سیاست مداخله‌ای و منابع در شهرهای خود اطلاعی ندارند.

کد خبر: 61168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =