ایرانیان خارج از کشور بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی برای تحت پوشش قرار دادن همه اقشار فاقد بیمه، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده است که ایرانیان خارج از کشور از جمله گروه‌های مورد حمایت برای بهره‌مندی از خدمات این سازمان محسوب می‌شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین اجتماعی طبق استانداردهای سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی نسبت به ارائه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به افراد تحت پوشش اقدام می‌کند زیرا یکی از وظایف و ماموریت اصلی این سازمان ارائه خدمات به همه گروه‌های بیمه‌های اجباری، اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

گروه ایرانیان خارج از کشور نیز به واسطه خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی امکان دریافت خدمات همه‌جانبه این سازمان را دارند، زیرا طبق آمارهای موجود بیش از چهار میلیون ایرانی در کشورهای دنیا زندگی می‌کنند. بنابراین این نهاد بیمه‌گر زمینه بهره‌مندی آنان را از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی فراهم کرده است.

همه ایرانیان خارج از کشور امکان دریافت خدمات تأمین اجتماعی را دارند

براساس اقداماتی که سازمان تأمین اجتماعی انجام داده است، همه ایرانیان خارج از کشور مانند دانشجویان و افراد شاغل یا غیرشاغل فاقد پوشش بیمه‌ای، با توجه به اینکه مشمول مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور می‌شوند، می‌توانند خود را بیمه کنند. مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه گفته است: تأمین‌اجتماعی با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به آحاد مردم و فراهم کردن امکان بیمه شدن برای همه گروه‌ها و اقشار و با توجه به سکونت و اشتغال برخی از هموطنان در کشورهای دیگر، امکان بیمه شدن را برای این گروه از مخاطبان فراهم کرده است.

به گفته وی، سازمان تأمین‌اجتماعی به‌منظور ارائه خدمات و تعهدات بیمه‌ای به هموطنان ساکن در خارج از کشور، کارگزاری‌های رسمی برون‌مرزی را در برخی کشورهای با بیشترین تعداد ایرانیان ساکن خارج از کشور ایجاد کرده است. اکنون ۳۶ کارگزار رسمی برون‌مرزی سازمان در کشورهای کانادا، آلمان، انگلستان، ایتالیا، استرالیا، اتریش، مجارستان، دانمارک، سوئد، مالزی، چین، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت، عراق و... فعال بوده و هموطنان مقیم این کشورها امکان مراجعه به این کارگزاران برای دریافت خدمات بیمه‌ای را دارند.

او ادامه داد: بیمه ایرانیان خارج از کشور دارای دو نوع حق بیمه با نرخ ۱۴ درصد (بیمه بازنشستگی و فوت) و ۱۸ درصد (بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت) است و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه این قبیل متقاضیان به میزان یک و نیم برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر دستمزد متناسب با شرایط سن و سابقه تعیین می‌شود.

مراجعه غیرحضوری ایرانیان خارج از کشور برای دریافت خدمات بیمه‌ای

افراد متقاضی برای دریافت خدمات از سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند برای بیمه‌پردازی، امور بازنشستگی، بررسی اشتغال و ازدواج فرزندان اناث بازمانده، سابقه بیمه خدمت سربازی و دیگر اقدامات بیمه‌ای به کارگزاری‌های رسمی برون مرزی مراجعه کنند تا علاوه بر انعقاد بیمه‌پردازی افراد فاقد بیمه، افراد دارای سابقه بیمه‌پردازی برای تکمیل سوابق بیمه‌ای خود برنامه‌ریزی کنند.

بنابراین با برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی اکنون امکان ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور در بخش انجام استعلام‌های مرتبط با سابقه در سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی ex-eservices.tamin.ir وجود دارد و قرار است انعقاد قرارداد پرداخت حق بیمه نیز از این طریق انجام شود اما برای دریافت برگه پرداخت حق بیمه از طریق سامانه samt.tamin.ir وکارگزاران برون مرزی این سازمان امکانپذیر است.

مزایای پوشش بیمه‌ای ایرانیان خارج از کشور

با توجه به اینکه کارگزاران رسمی به عنوان سفیران تأمین اجتماعی در دنیا محسوب می‌شوند ایرانیان خارج از کشور امکان برخورداری از خدمات این سازمان در کارگزاری‌ها در ۱۸ کشور جهان را دارند. البته ارائه خدمات بیمه‌ای به ایرانیان خارج از کشور به محل سکونت و استقرار آنها در کشورهای دنیا بستگی ندارد به همین منظور امکان بهره‌مندی همه افراد علاقه‌مند برای داشتن تضمین بیمه‌ای و بازنشستگی در آینده وجود دارد.

مجید حسن‌زاده معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفته است: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ایرانیان خارج از کشور علاوه بر اینکه مزایایی برای خود این افراد دارد باعث افزایش شمار بیمه‌شدگان در این گروه و آمار کلی افراد تحت پوشش در سازمان می‌شود.

او ادامه داد: برای تسهیل ارائه خدمات به بیمه‌شدگان خارج از کشور شعبه ۲۷ تامین اجتماعی در تهران به عنوان شعبه متمرکز تعیین شده است تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند در سریع ترین زمان و به موقع از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند. تکمیل سابقه با استفاده از بیمه‌پردازی به عنوان یکی از مهمترین خدماتی است که افراد بیمه شده در راستای اجرای بیمه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: ایرانیان خارج از کشور در حوزه خلیج فارس و حتی دیگر کشورها می‌توانند خانواده‌های خود را از مزایای بیمه خود بهره مند کنند. به عنوان نمونه امکان استفاده از خدمات درمانی برای خانواده‌های آنان در ایران وجود دارد.

حسن زاده درخواست بازنشستگی و استفاده از مستمری بازماندگان را از مزایای این بیمه دانست و گفت: در راستای بیمه شدن ایرانیان خارج از کشور حتی خرید ۲ سال بیمه دوران خدمت سربازی برای این افراد امکانپذیر است تا در صورتی که افراد متقاضی خواهند بیمه این دو سال را به عنوان سوابق خود داشته باشند از مزایای آن هم بهره‌مند شوند.

او راه‌اندازی سایت ایرانیان خارج کشور و امور بین اللمل سازمان تأمین اجتماعی را از دیگر اقدامات این سازمان برای ایرانیان خارج از کشور دانست و گفت: با استفاده از این سایت، آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به بیمه و خدماتی که این افراد می‌توانند دریافت کنند بارگزاری می‌شود و این سایت به صورت ویژه در دسترس ایرانیان خارج از کشور قرار داد.

حسن‌زاده افزود: همچنین در صورت نیاز به مشاوره و یا راهنمایی برای دریافت خدمات بیمه ای خود می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۱۴۲۰ مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی تماس برقرار کنند.

یکی از راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی طبق اصل ۲۹ قانون اساسی تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای برای افراد بدون بیمه‌ است به همین دلیل اکنون با طرح‌های مختلفی به دنبال جذب این افراد در راستای اراده خدمات همه‌جانبه و افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید است.

اکنون ۴۵ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جامعه از خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی در بخش بیمه‌های اجباری، اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل دانشجویان و زنان خانه‌دار بهره‌مند از خدمات این نهاد بیمه‌گر اجتماعی هستند.

کد خبر: 61131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =