فواید اعمال شرط سنی برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور

محمدعلی جنانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی به برخی فواید وجود شرط سنی برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور براساس لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: اعمال شرط سنی برای این‌گونه مشاغل یک حرکت اثربخش، مثبت و رو به جلو محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در برنامه هفتم توسعه آمده است، در همه صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای، سن و سابقه قابل قبول در همه روش‌های احراز شرایط بازنشستگی به ازای هر سال ۶ماه افزایش می‌یابد.

همچنین براساس لایحه برنامه هفتم توسعه، در قوانین بازنشستگی پیش از موعد نیز به ازای هر سال کمتر از ۳۰ سال بیمه‌پردازی معادل ۲ سال از سنوات مبنای محاسبه اولین حقوق یا مستمری بازنشستگی کسر می‌شود، بنابراین حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال است.

آمار بالای بازنشستگان پیش از موعد در سال‌های اخیر و رسیدن این آمار به ۵۱ درصد کل بازنشستگی‌ها در تأمین اجتماعی، استفاده من غیر حق برخی با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور به دلیل نداشتن شرط سنی از جمله موضوعات مطرح شده محمدعلی جنانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین است.

جنانی ادامه داد: در سال‌های گذشته آمار بازنشستگان پیش از موعد به شدت افزایش یافت و اکنون ۵۱ درصد بازنشستگان در سازمان تأمین اجتماعی مربوط به بازنشستگی پیش از موعد به شمار می‌رود.

به گفته او، همچنین ۷۰ درصد بازنشستگی‌های پیش از موعد نیز جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند و در واقع دلیل اصلی افزایش این تعداد بازنشسته نبود شرط سنی و بازنشستگی افراد در سنین پایین بود.

تعدیل تقاضا در بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در راستای اعمال شرط سنی

مدیرکل سابق امور مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی گفت: اعمال شرط سن و محدودیت سنی برای احراز بازنشستگی براساس تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی در مشاغل سخت و زیان‌آور یک حرکت رو به جلو در جهت تعدیل تقاضا و تحقق عدالت است.

او ادامه داد: باید این کار از ابتدا در آیین‌نامه‌های مربوطه که ۱۴ آبان سال ۱۳۸۰ به تصویب رسیده اتفاق می‌افتاد تا در ۲۲ سال گذشته شاهد آمار زیادی از متقاضیان برای استفاده از این نوع بازنشستگی نباشیم.

جنانی بیان کرد: ممکن است به واسطه چنین قانونی، برخی افراد من غیرحق نیز توانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند و اکنون با سن پایین به عنوان نیروی بازنشسته به شمار می‌آیند.

او تأکید کرد: اگرچه این اقدام حرکت دیر هنگام است اما جهت اصلاحات پارامتریک و تحقق عدالت اجتماعی موضوعی کمک کننده‌ای خواهد بود.

مشاغل سخت و زیان‌آور شناسایی شود

جنانی گفت: براساس اطلاعات موجود اکنون در سراسر منطقه و حوزه خلیج فارس و کشورهای پیشرفته شرط سنی برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور شرط سنی وجود دارد اما در کشور ما تاکنون این شرط برای احراز بازنشستگی وجود نداشته است.

او این حرکت را مناسب اما کافی ندانست و افزود: باید کارهای زیادی در راستای اجرای دقیق قانون بازنشستگی انجام شود که برخی از این اقدامات شناسایی مشاغل سخت و زیان‌آور، احراز این مشاغل، ارزیابی آلاینده‌سنجی‌ها و درجه‌بندی این نوع مشاغل محسوب می‌شود که باید در بُعد فنی و تکنیکال مورد بررسی قرار گیرد.

او ابراز امیدواری کرد که با استمرار این رفتارها و نگرش‌ها و اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه، این قوانین مربوط به بازنشستگی به ویژه در بخش پیش از موعد به شیوه مناسبی اصلاح شود.

شرط سنی بازنشستگی زنان براساس قانون پنج سال کمتر از مردان است

کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه برای زنان ۴۵ سال و برای مردان ۵۰ سال در مشاغل سخت و زیان‌آور اعمال شده است، گفت: در ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی هرجایی که شرط سنی برای احراز بازنشستگی آمده برای زنان پنج سال کمتر دیده شده است.

او بیان کرد: اینکه اکنون در برنامه هفتم توسعه موضوع کاهش پنج سال سن زنان نسبت به مردان هم لحاظ شده است، ناشی از این قانون مرجع در تأمین اجتماعی است.

جنانی اضافه کرد: شرط سنی در زنان در این ماده قانونی برای احراز بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن و برای مردان ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن در نظر گرفته شده است.

او بیان کرد: در تبصره‌های دیگر ماده ۷۶ نیز ۳۰ سال سابقه با ۵۰ سال سن برای مردان و ۳۰ سال سابقه با ۴۵ سن برای زنان اعمال شده است و از این روح حاکم بر قانون اصلی تبعیت شده و به همین منظور برای زنان پنج شرط سنی پایین‌تر از مردان در نظر گرفته شده است.

جنانی ادامه داد: به عنوان نمونه فردی با جذب در بازار کار در سن ۲۴ سالگی، پس از۲۰ سال سابقه فعالیت در مشاغل سخت و زیان‌آور در سن ۴۴ سال بازنشسته خواهد شد که این سن در واقع سنی مناسب برای بازنشستگی افراد محسوب نمی‌شود.

او تغییر رویکرد برای اعمال شرط سنی را کمک به صندوق‌های بیمه‌ای همچون تأمین اجتماعی دانست و گفت: با اجرای این موضوع، امکان افزایش تعداد بازنشستگان بدون شرط سنی دیگر وجود ندارد.

کد خبر: 60517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =