چهره غم‌انگیز نابرابری سیستماتیک

بر اساس داده‌های اخیر سازمان آمار ملی بریتانیا بیشترین میزان خودکشی در میان گروه‌ معلولان اتفاق افتاده است. منتقدان معتقدند که با در پیش گرفتن سیاست‌های ریاضتی در چند سال اخیر، خدمات معلولان در بریتانیا کاهش شدیدی را تجربه کرده است. به علاوه توصیف خودکشی تنها با یک عامل (معلولیت) چندان رضایت بخش نیست، چرا که عوامل متعدد دیگر مانند وضعیت شغلی، گروه اجتماعی، سلامت روان و ... نیز در آن تاثیر گذار است. عواملی که معلولان به دلیل شرایط خاص خود دسترسی کمتری به آنها دارند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل بیزنس تلگراف؛ اداره آمار ملی بریتانیا (ONS) عنوان کرد که افراد معلول در مقایسه با سایر گروه‌ها بالاترین میزان مرگ بر اثر خودکشی را دارند. بر اساس داده‌های این مرکز در مقایسه با ۱۶ مرد و ۵ زن غیرمعلول در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر که به زندگی خود پایان دادند، این آمار برای معلولین ۴۸ مرد و ۱۹ زن معلول در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است.

«فضیلت هادی» از موسسه حقوق معلولان انگلستان (DRUK) چنین آماری را «سرد و تند» توصیف می‌کند. این اولین باری است که ONS از ترکیبی از آمار و داده‌های ثبت مرگ برای تخمین خودکشی در جمعیت انگلیس و ولز استفاده کرده و مجموعه‌ای از وضعیت‌ها از جمله معلولیت، اشتغال و مذهب را برای تحلیل داده‌ها مقایسه کرده است.

آماردانان به این نتیجه رسیدند که جامعه معلولان بیشترین احتمال مرگ بر اثر خودکشی را دارد. این در حالی است که افرادی که هرگز کار نکرده‌اند، بیکاران طولانی مدت، مجردها و کسانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند نیز به شدت در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

اما خانم «هادی» از موسسه حقوق معلولان انگلستان، که خود دچار اختلال بینایی است معتقد است که به جای بررسی ویژگی‌های مجزا، اقدام به خودکشی اغلب به ترکیبی از عوامل بستگی دارد. «مثلا برای افراد معلول، بسیاری از ما معلولین تنها زندگی می‌کنیم و بسیاری از ما بیکار هستیم. وقتی نمی‌توانید هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید، واقعاً به شما فشار خواهد آمد و این به اضطراب و مشکلات سلامت روان شما به عنوان یک معلول بار جدیدی را اضافه می‌کند».

او ادامه داد: «کاهش شدید خدمات عمومی در بریتانیا طی سال‌ها از جمله خدمات بهداشت روان و بحران هزینه‌های زندگی، زندگی معلولین را شدیدا متاثر و بسیار دشوار کرده است».

بنیاد خیریه ساماریتان (Samaritans) بریتانیا نیز رویکرد مشابهی به مسئله دارد و آمار اخیر خودکشی معلولان را بسیار نگران کننده خواند. این بنیاد در بیانیه خود درباره خودکشی اعلام کرد که «خودکشی در عین حال که قابل پیشگیری است متاثر از عوامل پیچیده‌تری است و صرفا به یک عامل باز نمی‌گردد».

این بنیاد پیشنهاد تعامل بیشتر با جامعه معلولان را دارد تا «در مورد این موضوع دانش بیشتری جمع‌آوری شود و از این طریق اطمینان حاصل گردد که استراتژی وعده داده شده دولت برای پیشگیری از خودکشی متناسب با بودجه مقابله با نابرابری‌های است».

راهبرد بین‌دولتی پیشگیری از خودکشی که ساماریتان به آن اشاره دارد، راهکاری است با هدف کاهش نرخ خودکشی در انگلستان و ارائه حمایت بهتر برای کسانی که خودکشی کرده یا در معرض این آسیب قرار دارند.

همچنین وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در حال سرمایه‌گذاری ۵۷ میلیون پوندی برای پیشگیری از خودکشی از طریق برنامه بلند مدت NHS هستیم. بر اساس این طرح اکنون همه مناطق محلی یک طرح پیشگیری از خودکشی دارند. انتظار این است که نیازهای افراد دارای معلولیت نیز در این طرح‌های محلی درنظر گرفته شود».

پس از تصویب تدابیر ریاضتی و کاهش مزایای عمومی در بودجه انگلیس، سال‌هاست که فعالان معلول از دولت می‌خواهند تا آمار خودکشی معلولان را منتشر کند. البته منتقدان اظهار کرده‌اند که آمار منتشره اخیر درباره نرخ خودکشی معلولین علی‌رغم نشان دادن «چهره غم‌انگیز نابرابری سیستمیک» در بریتانیا، ابعاد مختلف مسئله را در نظر نگرفته است و هنوز به صورت ناقص انتشار یافته.

کد خبر: 58690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =