پیش‌بینی رشد ۵ درصدی اقتصاد چین در سال

آخرین بازنگری‌ها به وضعیت اقتصادی چین نشان می‌دهد که مصرف و فعالیت تولیدی در این کشور با سرعت بیشتری از پیش‌بینی‌های اولیه رو به بهبود می‌رود. موسسه فیچ در آخرین بروزرسانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین معتقد است که اقتصاد این کشور در سال جاری ۵ درصد رشد خواهد داشت. با این همه یونیون بانک سوئیس از احتمال کند بودن بازگشت سرمایه مصرف‌کنندگان و مصرف محتاطانه خبر می‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ موسسه رتبه‌بندی فیچ در پیش‌بینی اصلاح‌شده‌ای خود در روز چهارشنبه اعلام کرد که اقتصاد چین در سال جدید ۵ درصد رشد خواهد کرد. این پیش‌بینی چشم‌اندازی بهتر از پیش‌بینی رشد ۴.۱ این موسسه که در ماه دسامبر ۲۰۲۲ انجام شده بود ارائه می‌دهد.

آخرین بازنگری‌ها به وضعیت اقتصادی چین نشان می‌دهد که مصرف و فعالیت تولیدی در این کشور با سرعت بیشتری از پیش‌بینی‌های اولیه رو به بهبود می‌رود. البته این تغییر پس از آن اتفاق می‌افتد که دولت چین از سیاست «کووید-صفر» دور شده و اکثر محدودیت‌های سختگیرانه خود را برای کووید-۱۹ حذف کرده است.

موسسه فیچ همچنین به آخرین شاخص مدیران خرید (PMI) در چین برای تولید و خدمات اشاره دارد که معیاری برای سنجش فعالیت تجاری و نشان دهنده رشد بیشتر است. شاخص PMI رسمی تولید چین در ماه ژانویه از ۴۷ مورد به ۵۰.۱ افزایش یافت و PMI خدمات آن به ۵۴.۴ رسید که بالاترین سطح از ژوئن ۲۰۲۲ است. مقدار بالای ۵۰ در این شاخص نشان‌دهنده گسترش فعالیت اقتصادی است و عدد زیر ۵۰ نشان دهنده انقباض و کوچک شدن اقتصاد است.

امواج بزرگی از همه‌گیری کویید-۱۹ پس از لغو محدودیت‌های کرونایی در چین مشاهده شد اما فیچ با اشاره به نظر مقامات بهداشتی و روند تحرکات جمعیتی بر این باور است که امواج جدید کرونا در حال فروکش کردن است.

در این رابطه تیمی از اقتصاددانان به رهبری برایان کولتون در بیانیه‌ای اعلام کردند که : «بازگشت سریع از موج جدید کووید به این معنی است که فعالیت اقتصادی در نیمه‌ اول امسال قوی‌تر از پیش‌بینی ما خواهد بود». اقتصاددانان با نگاه به کنگره ملی خلق که قرار است در ماه مارس برگزار شود بر این باورند که تثبیت بازگشت رشد اقتصادی تمرکز اصلی برای سیاست‌های اقتصادی چین در کوتاه‌مدت خواهد بود اما کاهش سیاست‌های کلان تهاجمی را پیش‌بینی نمی‌کنند. این گروه از اقتصاددانان نیز خاطرنشان کردند که میزان تولید ناخالص داخلی چین در دسامبر بالاتر از میزان پیش‌بینی شده توسط موسسه فیچ بود.

مصرف محتاطانه

در حالی که بسیاری از اقتصاددانان بهبودی مبتنی بر مصرف را برای چین پیش‌بینی می‌کنند، «یونیون بانک سوئیس» (UBS) اعلام کرده که به دلیل فشارهای موجود در اعتماد مصرف‌کننده‌ها، هزینه‌های مصرفی نسبتاً محتاطانه خواهد بود.

به گفته وانگ تائو، اقتصاددان ارشد این بانک، بانک سوئیسی تخمین می‌زند که خانوارهای چین در مجموع پس‌اندازهای اضافی به ارزش ۴ تریلیون یوان تا ۴.۶ تریلیون یوان (بین ۵۹۰ تا ۶۷۸ میلیارد دلار) در اختیار دارند. تیم وانگ معتقد است؛ «احتمالا اعتماد مصرف‌کنندگان به طور کامل احیا نخواهد شد و مصرف‌کنندگان همچنان محتاط باقی می‌مانند، زیرا اشتغال و درآمد خانوار هنوز نیاز به بازیابی و بهبود دارد.»

تحلیلگران بانک سوئیسی معتقدند که در سال ۲۰۲۳ پس‌انداز اضافی خانوارهای چینی به طور کامل و به‌سرعت آزاد نخواهد شد. در نهایت این بانک انتظار دارد که رشد مصرف خانوار چین به ۱۰ تا ۱۱ درصد به صورت اسمی و ۷.۸ درصد به صورت واقعی در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

در اینباره تیم وانگ معتقد است «عادی‌سازی بیشتر رفتار مصرف‌کننده و آزادسازی بیشتر پس‌اندازهای اضافی می‌تواند به بهبود مصرف در سال ۲۰۲۴ و پس از آن کمک کند».

کد خبر: 57880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =