اضافه شدن نزدیک به ۲ میلیون بیمه شده جدید در دولت سیزدهم

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای طرح بیمه خانوار ایرانی، برای اولین بار سال قبل یک میلیون بیمه شده جدید به مجموعه تامین اجتماعی اضافه شد و امسال هم یک میلیون بیمه شده هدفگذاری کردیم که تا کنون ۸۸۰ هزار نفر بیمه شده جدید را تحت پوشش قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشستی خبری به مناسب دهه مبارک فجر ضمن تسلیت شهادت حضرت زینب (س) به تشریح عملکرد این سازمان و مقایسه آمارهای قبل و بعد از انقلاب پرداخت.

وی افزود: در قبل از انقلاب ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار داشت اما امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: امروز آرمان کشور تحقق کامل بیمه اجتماعی و پوشش بیمه فراگیر است. ما این سیاست را دنبال می‌کنیم و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به این مسئله پرداخته شده است. در دیدار یک ماه گذشته که خدمت ایشان ارائه گزارش عملکرد داشتیم، بر موضوع پوشش بیمه همگانی تاکید شد.

وی با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه بیمه درمان رخ داده است، گفت: تقریبا ۱۰۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه سلامت و درمان قرار دارند که پرداخت ۵۳ تا ۵۴ درصد از این رقم به عهده تامین اجتماعی است.

موسوی ضریب نفوذ بیمه‌ای در میان شاغلان قبل از انقلاب را ۱۹.۵ درصد از حدود ۹ میلیون نفر شاغل اعلام کرد و افزود: قبل از انقلاب ۱.۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی بودند. بعد از انقلاب ۶۵ درصد ضریب نفوذ بیمه‌ای فقط در تامین اجتماعی داریم. از ۲۳ میلیون نفر جمعیت شاغل، ۱۵ میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند.

وی تعداد مستمری بگیران قبل از انقلاب را ۸۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: قبل از انقلاب ضریب پشتیبانی ۲۲ بود اما با افزایش امید به زندگی، ما امروز سه میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار مستمری بگیر داریم و ضریب پشتیبانی صندوق به ۴.۲ درصد رسیده است.

به گفته مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با توجه به افزایش سن صندوق، باید نگاه مدیریت مصارف جدی گرفته شود و حتما چالش ناپایداری صندوق‌ها را مد نظر قرار دهیم.

کمک بیمه‌ای به اقشار خاص بعد از انقلاب

موسوی تعریف بیمه اقشار خاص را اقدامی مختص بعد از انقلاب توصیف کرد و افزود: به جز سهم سه درصد کمک دولت در مباحث بیمه‌ای، بعد از انقلاب دولت برای یاری کسب و کارها و گروه‌های شغلی حساس کمک‌هایی را از طریق صندوق تامین اجتماعی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در حال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ نفر در قالب کارگاه‌های زیر پنج نفر کمک حمایتی دولت را دریافت می‌کنند. ۷۶۰ هزار راننده که ۵۰ درصد سهم کارفرمایی رادولت تقبل می‌کند، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند.

مدیر عامل تامین اجتماعی اضافه کرد: ۲۷۰ هزار قالیباف، ۲۰۰ هزار فرصت استفاده برای جانبازان و ایثارگران و بخشهای مختلف در آمارهای ما وجود دارد. سرجمع این کمک دولت، بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب آمار دقیقی از تعداد مراکز درمانی وجود ندارد و تاریخ شفاهی تعداد این مراکز را ۲۰ مرکز اعلام می‌کند، آمارهای سال ۷۲ در این رابطه را تشریح کرد.

موسوی گفت: درآمارهای سال ۷۲، ۲۰ مرکز بیمارستانی، تخصصی و فوق تخصصی ثبت شده است. در کنار اینها درمانگاه‌های عمومی هم هست. اما امروز ما مفتخریم بالغ بر ۴۰۰ مرکز درمانی، بیمارستانی، تخصصی و فوق تخصصی داریم. در کنار آن با بیش از ۵۰ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد هستیم.

ارائه روزانه یک میلیون خدمت سرپایی

به گفته مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، امروز مجموعه‌های تحت مدیریت سازمان تامین اجتماعی روزانه یک میلیون نفر خدمات سرپایی می‌دهند. روزانه ۱۳ هزار نفر خدمات بستری در بخش‌های مختلف ارائه می‌شود.

وی افزود: ما در مرز دانش درحوزه خدمات درمانی عمل می‌کنیم. در همین چند روز اخیر یک روش نوین ابتکاری عمل جراحی قلب در بیمارستان لواسانی، روی یک مریض ۳۵ ساله انجام شد.

موسوی عقب ماندگی از اهداف را حاصل کج کارکردی‌های نظام اقتصادی و رفاهی دانست و افزود: امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

وی با اشاره به تعریف هشت هدف راهبردی در زمان خدمتش و تمرکز روی این اهداف گفت: توسعه پوشش بیمه همگانی برای آحاد جامعه یکی از اهداف ما بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ناترازی منابع را یکی از دغدغه‌های این مجموعه اعلام کرد و بر استفاده از فرصت پنجره ۳۰ درصد جمعیت بیمه شده تاکید کرد.

وی با اشاره به اثرات مثبت طرح بیمه خانوار ایرانی، اضافه کرد: هدفگذاری برای امسال یک میلیون نفر بود که تا کنون ۸۸۰ هزار نفر محقق شده است و این مسیر ادامه خواهد یافت.

موسوی با تاکید بر اصلاح و ساماندهی صندوق‌ بیمه تامین اجتماعی با رویکرد توانمدسازی، از اصلاح رویه‌های محاسبات بیمه‌ای و بهبود دادن شرایط واقعی صندوق‌ها خبر داد.

خبر خوب برای کارگران ساختمانی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی که با اشکال شورای نگهبان روبرو شده بود، انجام شد و به زودی این قانون ابلاغ می‌شود. با ابلاغ این قانون ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی در نوبت، بیمه خواهند شد.

موسوی از تدوین پنج لایحه توسط دولت برای استقرار نظام چند لایه تامین اجتماعی در راستای اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همچنین توانمند کردن جامعه و جلوگیری از ورود به زیر خط فقر خبر داد. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سال ۹۱ تا ۹۲ حدود ۱۹ درصد بازنشستگان ما پیش از موعد داشتیم امروز این رقم به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

موسوی با اشاره به مشکلات فراگیر مالی تامین اجتماعی که ناشی از ضریب پشتیبانی ۴.۲ است، کسری منابع برخی ماه‌های این مجموعه را بیش از هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی افزود: به‌رغم وجود مشکلات، سازمان تامین اجتماعی توانست تعهدات خود را به موقع انجام دهد. ماهانه بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت ماهانه نقدی برای مستمری بگیران داریم.

مدیر عامل تامین اجتماعی درمان برای بازنشستگان را اولویت اصلی سازمان تامین اجتماعی دانست و افزود: امسال رشد ۱۲۰ درصدی در تقبل هزینه‌های درمان بازنشستگان با تعهد ۸۰ درصد را داشتیم. ۹۵ هزار تومان بیمه تکمیلی بازنشستگان، امروز به ۲۰۵ هزار تومان رسیده است که ۵۰ درصد آن را ما تقبل کردیم.

۱۳۳ پروژه در دست ساخت و افتتاح دو بیمارستان در دهه فجر

موسوی گفت: ۴۳ پروژه درمانی و ایجادی در سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده است. امسال ۱۳۳ پروژه در حال ساخت، ایجاد و طراحی داریم که ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در دهه فجر دو بیمارستان هدایت که ۱۰۰ تختخوابی است و بیمارستان لنگرود را افتتاح خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره دیگر خدمات حوزه درمان ادامه داد: ۲۵۶ تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌شود. ۶۴ تخت ویژه شامل سی سی یو و آی سی یو و ... در حوزه خدمات درمان خواهیم داشت.

وی افزود: پنج تا ۶ درمانگاه را به زودی افتتاح می‌کنیم. چند روز پیش درمانگاهی در دشتی و جم افتتاح کردیم. ما از همان تجهیزاتی که در واحدهای درمانی تهران استفاده می‌کنیم، در مراکز نقاط صفر مرزی هم استفاده می‌کنیم.

وی افزود: پوشش بیمه ناباروری برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد. پوشش بیماری‌های خاص مثل اوتیسم و ای بی و غیره را داشتیم. برخی داروهای خاص در دارویار تحت پوشش قرار گرفت. ۲۴۳ قلم دارو را یکباره تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دادیم. امیدواریم در همه خدمات بتوانیم فعالیتهای حمایت را پوشش بدهیم.

مدیر عامل تامین اجتماعی از تهیه طرحی در دولت خبر داد و افزود: خبرهای خوبی در بخش درمانی برای آحاد جامعه در راه است.

به گفته موسوی برای بازنشستگان امسال ۲۰۰ هزار فقره وام قرض الحسنه اختصاص داده شده است. هدفگذاری این مجموعه ۴۰۰ هزار فقره بود که از برنامه عقب مانده و باید تلاش شود که این عقب ماندگی جبران شود.

وی با اشاره به اجرای طرح صیانت رضوی، از برگزاری ۳۰ هزار سفر خبر داد و گفت: باید تعداد سفرها به بیش از ۵۰ هزار سفر برسد. در این طرح بازنشستگان سفر اولی به بارگاه امام رضا (ع) مشرف می‌شوند و در هتل‌های چهار ستاره به صورت ۱۰۰ درصد اقامت دارند.

مدیر عامل تامین اجتماعی بیان کرد: هدفگذاری ما برای طرح صیانت رضوی ۱۰۰ هزار تا بود اما ظرفیت حمل و نقل و شرایط اسکان اجازه اجرای کامل طرح را نداد.

تلاش برای هوشمندسازی خدمات

موسوی از تلاش برای هوشمندسازی خدمات تامین اجتماعی در راستای حفظ حقوق افراد و به حداقل رساندن مداخلات انسانی خبرداد و اضافه کرد: خدمات غیر حضوری از ۳۰ خدمت به ۴۲ خدمت رسیده است و تا پایان سال ۱۰ خدمت دیگر هم اضافه می‌شود.

مدیر عامل تامین اجتماعی اضافه کرد: به دنبال پیوستگی بیمه و مالیات هستیم و. مراحل کار درحال پیگیری است

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نسخه الکترونیک بین کرد: قبل از دولت سیزدهم پوشش نسخه الکترونیک ۶۰ درصد بود که اکنون ۹۰ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

موسوی افزود: پایداری سیستم هم به بالای ۹۹ درصد رسیده است.

وی تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را از جمله مواردی دانست که سازمان تامین اجتماعی در کنار وزارت بهداشت، پیگیر مسایل خواهد بود.

مدیر عامل تامین اجتماعی با اشاره به برخی اقدامات برای پیشگیری از بیماری‌ها گفت: کلینیک دیابت و فشار خون در ۱۷۰ مرکز برای اجرای بحث‌های پیشگیری و پزشک سلامت راه‌اندازی شده است.در حالی که در آغاز دولت تعداد این مراکز فقط پنج مرکز بود.

وی ادامه داد: در راستای صیانت مالی بیمه شدگان، افراد ۶۴ سال به بالا به هر مرکزی مراجعه کنند، فرانشیز درمان پرداخت نخواهند کرد و به این ترتیب زحمت مراجعه به مراکز ملکی کم شده است.

موسوی افزود: در جاهایی که مراکز ملکی بستری نداریم، همه سنین می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی با تعرفه دولتی و دانشگاهی بستری شوند و فرانشیز ۱۰ درصدی این افراد را تقبل کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم پرداخت از جیب مردم را به حداقل برسانیم.

وی کنترل مصارف و هزینه‌های تامین اجتماعی را جزء اولویت‌های راهبردی این سازمان معرفی کرد و در ادامه افزود: طرح پالایش بیمه‌های خاص را با موفقیت انجام دادیم. امسال بالغ بر هزار میلیارد تومان از محل بیمه بیکاری که غیر حق بود، صرفه‌جویی شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از دو راهبرد در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری خبر داد و اضافه کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری نرخ بهره‌وری پایین بود. اکنون زیرساختهای این کار فراهم شده است. ۱۲ راهبرد در حوزه شستا آماده کردیم و نشانه‌های خوبی از اصلاح روندها را می‌بینیم.

موسوی گفت: ۹۰ پروژه توسعه در شستا داریم که در آینده افتتاح می‌شوند. بهره‌بردرای در حوزه دارو، پتروشیمی و اسید سیتریک درکرمانشاه را خواهیم داشت. همچنین پروژه آجرنسوز در اصفهان افتتاح می‌شود.

وی یادآور شد: در مجموعه‌های اقتصادی شستا فروش تجمیعی ۷۲ درصد رشد و سود تجمعی ۴۵ درصد رشد داشته است. امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بحث‌های سود مربوط به حوزه عملیات در شستا بیش از پیش افزایش یابد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فساد گفت: کمیته صیانت در مجموعه شستا شکل گرفته است. برخی پرونده‌های مسکوت مانده از سال ۹۰ بررسی شده و در برخی پرونده‌ها ارقام هزار میلیاردی داریم.

وی با تاکید بر جلوگیری از استقراض بانکی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهکار نظام بانکی بودیم. با واگذاری سهام ۸۸ هزار میلیارد تومانی بزرگترین تسویه تاریخ بانکی رخ داد. امسال هم ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام از محل تادیه بدهی دولت دریافت می‌کنیم که صرف افزایش سرمایه بانک رفاه خواهد شد و بزرگترین افزایش سرمایه بانکی خواهد بود.

موسوی تسویه انجام شده توسط دولت را بی‌سابقه توصیف کرد و افزود: بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بدهی دولت تسویه شده است.

وی ضمن تقدیر از دولت و مجلس، گفت: انتظار دارم در سال آینده با توجه به اینکه بودجه در تلفیق در دست بررسی است، مسیر تسویه بدهی اولت ادامه یابد.

کد خبر: 57642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =