تسویه دیون مطالبات تأمین اجتماعی در بودجه لحاظ شود

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی گفت: در حال حاضر در فصل تنظیم بودجه و تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم. این شرایط فرصت خوبی برای دیده شدن احکام مورد نیاز این حوزه در راستای تسویه دیون و مطالبات سازمان است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، مصطفی سوری با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر با تأکید بر اهمیت و جایگاه راهبردی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تاکید این سند بالادستی بر ممنوعیت ایجاد بار مالی اضافه برای صندوق‌ها و پرداخت مطالبات آنها، گفت: با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بند مربوط به اجرای تعهدات جاری دولت در بودجه سال آینده لحاظ شده است و با اجرای آن بخشی از چالش‌ها حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از منظر کلان علاوه بر ابرچالش‌هایی همچون آب و محیط‌زیست با چالش صندوق‌های بازنشستگی مواجه هستیم، درباره ریشه‌های این مسئله بیان کرد: شفاف نبودن عملیات در برخی صندوق‌ها، فقدان نظام و قانون جامع، نبود نهاد تنظیم‌گر، بنگاه‌داری بعضاً ناخواسته صندوق‌ها و انباشت مطالبات صندوق‌ها از دولت ازجمله چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی منابع با مصارف این صندوق‌ها است، افزود: مهم‌ترین علت ناترازی این حوزه مباحث پارامتریک و اصول بیمه‌ای است که منطقاً می‌بایست متناسب با تغییر شرایط و مؤلفه‌های اقتصادی و اجتماعی، در مقاطع زمانی مشخص مورد بازنگری قرار می‌گرفت.

سوری اضافه کرد: نسبت پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های اخیر روند نزولی داشته است. این ضریب یعنی نسبت افراد بیمه‌پرداز به صندوق به کسانی که از صندوق مستمری دریافت می‌کنند و این نسبت باید در حالت ایده‌آل ۱۲ و بالاتر باشد.

وی ادامه داد: نقطه بحرانی و تعادل بین منابع و مصارف، نسبت پشتیبانی ۶ است یعنی به ازای هر بیمه‌پرداز، یک مستمری‌بگیر و نسبت زیر ۶ ورودی به ازای هر خروجی، نیز منجر به عدم تعادل و کسری منابع صندوق‌ها می‌شود. درحال حاضر در تأمین‌اجتماعی که بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور است، نسبت ۴.۲ و در برخی دیگر از صندوق‌ها زیر یک است.

عوامل موثر در کاهش ضریب پشتیبانی / سهم ۵۰ درصدی بازنشستگان پیش از موعد

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی همچون هرم سنی و جمعیتی، نرخ زادو ولد، نرخ امید به زندگی و شرایط اشتغال در تغییر نسبت پشتیبانی تأثیرگذار هستند، گفت: قوانین و مقرراتی که بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد را به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل می‌کند، از عوامل مؤثر در کاهش نسبت پشتیبانی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی بازنشستگان پیش‌ازموعد هستند. در سطح کلان وقتی قوانینی به تصویب می‌رسد،

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تامین همچنین گفت: باید بار مالی آن برای صندوق‌های بازنشستگی دیده شود. به هر دلیلی اگر این منابع تأمین نشود، ناترازی را به‌وجود می‌آورد. این مسئله از دلایل اصلی است که نسبت پشتیبانی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که ناترازی در وضعیت مالی صندوق‌ها پیش آید.

سوری با اشاره به گزارش وزیر کار در زمینه چشم‌انداز کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی در افق ۱۴۰۵ افزود: بررسی‌های نشان می‌دهد در صورت ادامه وضعیت موجود، در سال ۱۴۰۵ از حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی که وزیر کار در مورد چشم‌انداز کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی اشاره کردند، حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به سازمان تأمین‌اجتماعی خواهد بود.

این مقام مسئول تأمین اجتماعی ادامه داد: عدم تعادل و ناترازی منابع و مصارف، آثاری دارد که یکی از آنها کسری نقدینگی است. به دلیل کسری نقدینگی، صندوق‌ها برای اجرای تعهدات جاری خود ناچار از استقراض می‌شود و این استقراض خود باعث آثار جانبی مثل آسیب دیدن دارایی‌های بین‌نسلی، افزایش پایه پولی و تورم در کشور می‌شود.

تحقق مطالبات ۶۰۰ هزارمیلیارد تومانی از دولت تا پایان سال

وی در مورد مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از دولت گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ براساس کارشناسی انجام شده در سازمان تأمین‌اجتماعی، طلب ما از دولت حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان است و تا پایان سال ۱۴۰۱ این رقم به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این طلب ناشی از تعهدات حدود ۲۵ قانون مختلف و نیز ۳ درصد سهم دولت در محاسبات بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی است.

ممنوعیت ایجاد بار مالی برای صندوق‌ها در سیاست‌های تأمین اجتماعی

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در ۲۱ فروردین سال جاری، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی را ابلاغ فرمودند و ما از فردای آن روز دبیرخانه دائمی سیاست‌های ابلاغی را در سازمان تشکیل دادیم و راهکارهایی را که در این سند مشخص شده، پیگیری کردیم.

سوری اضافه کرد: یکی از بندهای این سند، به ممنوعیت ایجاد بار مالی اضافه برای صندوق‌های بیمه‌ای و نیز پرداخت مطالبات صندوق‌ها اشاره دارد. در حال حاضر در فصل تنظیم بودجه و نیز تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و فرصت خوبی است که احکام مورد نیاز در این حوزه دیده شود تا تسویه دیون و مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی در آنها لحاظ شود.

وی گفت: خوشبختانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بند مربوط به اجرای تعهدات جاری دولت، در بودجه سال آینده لحاظ شده که اگر اجرایی شود، بخشی از مشکلات حل می‌شود.

راه‌حل چالش صندوق‌های بیمه‌ای / افزایش یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده

سوری در مورد راه‌حل‌های چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی نیز گفت: برخی راه‌حل‌ها به مدیریت درون صندوق‌های بازنشستگی مربوط می‌شود و یکسری نیز مربوط به محیط بیرونی صندوق‌هاست.

وی افزود: یکی راه‌حل‌های مدیریت درون صندوق‌ها افزایش پوشش بیمه‌ای است که در سازمان تأمین‌اجتماعی طرح‌های خوبی همچون طرح جامع بیمه خانوار ایرانی تعریف شده و ذیل آن تاکنون طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران و بیمه دانشجویان اجرا شده است.

به گفته وی، از ابتدای دوره مدیریت جدید سازمان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده جدید به بیمه‌شدگان قبلی اضافه شده است. معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت: همچنین مسئله اصلاح و افزایش بهره‌وری دارایی‌ها را پیگیری می‌کنیم اما مهم‌تر و تأثیرگذارتر از همه عوامل، محیط بیرونی است که به مطالبات ما از دولت بازمی‌گردد.

وی با تقدیر از ریاست جمهور، معاون اول وی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان خصوصی سازی درباره اقدامات مرتبط با بازپرداخت مطالبات تأمین اجتماعی گفت: سال گذشته حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان و امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام در ازای بخشی از مطالبات ما به صندوق منتقل شده است.

۷۰ درصدی دارایی‌های تأمین اجتماعی ناشی از واگذاری اجباری است

سوری همچنین در مورد برخی انتقادات نمایندگان مجلس درخصوص بنگاه‌داری و بهره‌وری شرکت‌های حوزه اقتصادی سازمان گفت: ۷۰ درصد از سبد دارایی‌های تأمین‌اجتماعی ناشی از واگذاری‌های اجباری بوده است. این دارایی‌ها در سال‌های گذشته در ازای مطالبات صندوق از دولت به این سازمان واگذار شده است و ما حق انتخاب نداشته‌ایم. اما اقداماتی برای اصلاح این ساختار و افزایش سودآوری مجموعه اقتصادی سازمان در حال پیگیری است که تاکنون نتایج خوبی به دنبال داشته است.

کد خبر: 56984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =