ممنوعیت خرید خانه در کانادا برای غیر کانادایی‌ها

در قانون جدیدی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ در کانادا اجرایی شده کانادا برای جلوگیری از افزایش قیمت خانه، خرید ملک را برای خارجی ها ممنوع کرده است. این قانون به دنبال افزایش ۴۴ درصدی قیمت خانه در کانادا اجرایی شد. اکنون کانادا یکی از معدود کشورهایی است که خارجی‌ها را از خرید ملک مسکونی به عنوان سرمایه‌گذاری منع می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از elpais؛ قانون جدیدی از ابتدای سال جدید در کانادا به اجرا درآمده است که بر اساس آن خارجی‌ها از خرید املاک مسکونی به عنوان سرمایه‌گذاری‌ منع می‌شوند. این قانون استثناهایی را برای خرید خانه توسط مقیمان دائمی که شهروند نیستند و همچنین دانشجویان بین‌المللی، کارگران خارجی و پناهندگان در نظر می‌گیرد. این اقدام که به مدت دو سال اجرا می‌شود، با هدف تثبیت قیمت سرسام آور خانه در کانادا اجرایی شده است.

بر این اساس افراد غیرکانادایی که این ممنوعیت را نقض کنند می توانند تا ۱۰۰۰۰ دلار جریمه شوند و ممکن است ملزم به فروش اموالی که خریداری کرده‌اند شوند. هر فرد یا شرکتی که درگیر خرید خانه باشد نیز ممکن است به همان میزان جریمه شود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، هنگام مبارزات انتخاباتی مجدد در سال ۲۰۲۱ وعده داده بود که این قانون را به پارلمان خواهد برد. این قانون در ۲۳ ژوئن توسط پارلمان تصویب شد و اکنون کانادا یکی از معدود کشورهایی است که خارجی‌ها را از خرید ملک مسکونی به عنوان سرمایه‌گذاری منع می‌کند. نیوزیلند نیز اقدام مشابهی را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد، در حالی که در فنلاند، خارجی‌ها برای خرید املاک و مستغلات در این کشور به مجوز نیاز دارند.

احمن حسین، وزیر مسکن کانادا، در بیانیه‌ای در ۲۱ دسامبر گفت: «خانه‌ها نباید کالا باشند. از طریق این قانون، ما اقداماتی را انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که مسکن در اختیار همه کانادایی‌ها است». وزیر دارایی کانادا نیز در این‌باره گفت: «مشکل ما فقط این است که کانادا خانه‌های کافی ندارد، ما خیلی سریع به تعداد بیشتری از آنها نیاز داریم».

دولت کانادا اقدامات دیگری را برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن ارائه کرده است. مانند مشوق‌های مالیاتی برای خریداران خانه اول، سرمایه‌گذاری برای ساخت خانه‌های جدید و یارانه ماهانه برای افرادی که قادر به یافتن اجاره مقرون به صرفه نیستند. مالیات دورزدن نیز از اول سال ۲۰۲۳ اجرایی شد. بر اساس این قانون، هر کسی ملکی را که کمتر از ۱۲ ماه مالکیت آن را در اختیار داشته است بفروشد، سود حاصل از معامله مشمول مالیات می‌شود.

میانگین هزینه یک خانه در کانادا بین دسامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۲، ۴۴ درصد افزایش یافته است و دو شهر ونکوور و تورنتو بیشترین میزان افزایش را داشتند.

برخی از منتقدان معتقدند که بحران مسکن به دلیل مسائل ملی است و نمی‌توان با ممنوعیت خرید املاک و مستغلات به عنوان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها آن را حل کرد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که ساکنان غیرکانادایی فقط یک درصد از کل املاک فروخته شده در سال ۲۰۲۰ را خریداری کرده‌اند.

کد خبر: 56943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =