حذف دفترچه‌های کاغذی روند تسهیل‌کننده نسخه الکترونیک

تغییر فرایند ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای از روش سنتی به دیجیتال در سالیان اخیر در مسیر پزشکی هم نمود خوبی با حذف دفترچه‌های کاغذی، رفع همپوشانی بیمه و اجرای نسخه الکترونیک برای بیماران داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی با داشتن آمار بالای افراد تحت پوشش و رقم ۴۵ میلیون بیمه‌شده و صدور میلیون‌ها دفترچه برای بیمه‌شدگان، طبق آمارهای سال ۱۳۹۹ برای صدور دفترچه های کاغذی سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کرده است.

با حذف دفترچه کاغذی و تغییر روند درمانی به تولید نسخه الکترونیکی علاوه بر صرفه‌جویی هزینه‌ها و ارائه بهتر خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، برای جلوگیری از همپوشانی بیمه نیز اقدامات جدی انجام شد.

طبق آمارها، حدود سه میلیون نفر در قالب همپوشانی بیمه‌ای با بیمه سلامت و نیروهای مسلح در سال‌های گذشته از یک یا چند دفترچه بیمه برای دریافت خدمات خود استفاده می‌کردند که اجرای نسخه الکترونیک در حذف این همپوشانی‌ها نیز تاثیر جدی داشته است.

تأمین‌اجتماعی برای رفع همپوشانی بیمه‌ای به استناد ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مکلف به حل این موضوع، اجرای نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه تأمین‌اجتماعی از سال ۱۳۹۹ شده است.

همچنین براساس آمارهای موجود، با وجود جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری کشور در مجموع سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون دفترچه بیمه صادر شده است که این آمارها بزرگترین سازمان بیمه‌ای را برای اجرای تأمین‌اجتماعی هوشمند، نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی و رفع همپوشانی های بیمه‌ای مصمم‌تر کرد.

اجرای طرح ۳۰۷۰ و الکترونیکی شدن خدمات

آبان سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار پرونده دفترچه‌های کاغذی برای حذف از چرخه درمان از مراکز ملکی تأمین اجتماعی کلید خورد و از اسفند ۱۳۹۹ به صورت کلی تمام مراکز درمانی سازمان ملزم به استفاده از نسخه الکترونیک برای ارائه خدمات به همه افراد تحت پوشش شدند.

سازمان تأمین‌اجتماعی ابتدا طرح حذف دفترچه‌های بیمه را به صورت تدریجی از مراکز ملکی و سپس به مراکز طرف قرارداد تعمیم داده شد تا اینکه با اجرای نسخه الکترونیک از سال ۱۳۹۹ اکنون پروژه نسخه نویسی الکترونیکی در حدود ۹۰ درصد بیمه‌ها در حال انجام است.

شاید یکی از مهمترین موضوعات در تسریع روند حذف دفترچه‌های بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی اجرای پروژه ۳۰۷۰ با هدف ارائه ۳۰ خدمت به‌ صورت غیرحضوری و کاهش حداقل ۷۰ میلیون بار مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی به عنوان اساسی‌ترین طرح در راستای هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی است.

نسخه الکترونیک و مزایای حذف دفترچه بیمه

سالیان سال یکی از مشکلات مردم با نسخه‌های موجود در دفترچه‌های بیمه خط ناخوانای پزشکان و دردسرهای داروخانه‌ها برای خواندن این خطوط در هم پیچیده پزشکان و در مواقعی هم خطاهای پزشکی در این زمینه بود.

اما اکنون به دلیل اینکه نسخه نویسی در مراکز ملکی تأمین اجتماعی و مراکز طرف قرارداد به صورت الکترونیکی به دست مردم می‌رسد بسیاری از مشکلات به دلیل خط ناخوانای پزشک یا خطای پزشکی تقریبا نزدیک به صفر شده است.

مزایای نسخه‌های الکترونیک نیز شامل تشکیل پرونده‌ سلامت الکترونیک برای همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، در اختیار داشتن سوابق پزشکی و دارویی فرد، جلوگیری از قاچاق دارو، پرهیز از تجویز داروی اضافه برای بیمار و افزایش سرعت ارائه خدمات به بیماران است.

اینکه میزان خطای نسخه‌نویسی برای بیماران از ۵. ۴۲ در سال‌های گذشته به رقم ۶. ۶ در هر صد نسخه کاهش پیدا کرده است خود نشان از موفقیت طرح نسخه الکترونیک است.

تجویز ۹۵ درصد نسخ پزشکان به شکل الکترونیک

رئیس اداره پزشکان، دارو و پاراکلینیک اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درباره نسخه الکترونیک گفت: بر اساس آخرین آمار دریافتی از سامانه‌های مکانیزه سازمان بیش از ۹۵ درصدِ نسخ پزشکان به شکل الکترونیک تجویز می‌شود.

سلیمه رحیمی‌مقدم اظهار داشت: اطلاعات مورد نیاز درباره نسخ پزشکان، دارو و پاراکلینیک به شکل مکانیزه و از طریق نرم‌افزار واسط در اختیار بیمه مرکزی ایران و تمامی شرکت‌های بیمه تکمیلی قرار می‌گیرد.

‌طبق آمارهای موجود از ابتدای سال تا پایان مهرماه امسال، مجموع نسخ صادر شده در تأمین اجتماعی ۸۰ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۳۸۵ مورد بوده است که از این میزان ۷۸ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۴ نسخه به شکل الکترونیک و ۱۰ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۲۱۱ نسخه به صورت کاغذی نوشته شده است.

همچنین از ۶۸ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۲۶ نسخه دارویی، ۶۵ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۹۵ نسخه تجویزی در داروخانه‌ها به صورت الکترونیک و سه میلیون و ۳۳۶ هزار و ۹۳۱ مورد نسخه‌پیچی کاغذی انجام شد.

مجموع نسخ پاراکلینیک نیز با ۲۸ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۲۱۲ مورد بوده که ۲۳ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۷۱۳ مورد الکترونیک و ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۴۹۹ مورد کاغذی تجویز شده است.

جزییات نسخ الکترونیک در تأمین اجتماعی

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی نیز درباره اجرای نسخ الکترونیک و مراکز درمانی گفت: اکنون نسخه الکترونیک در بیش از ۹۹ درصد مراکز خصوصی و مطب‌های طرف قرارداد اجرایی می‌شود.

شهرام غفاری با اشاره به اجرای این طرح در ۹۵ درصد مراکز دانشگاهی، ۹۲ درصد مراکز غیردانشگاهی اظهار داشت: در مجموع تاکنون ۹۵ درصد در مراکز درمانی طرف قرارداد طرح نسخه الکترونیکی اجرایی شده است.

وی با اشاره به اجرای ۹۵ درصدی نسخه الکترونیک در داروخانه‌ها تصریح کرد: در مراکز پاراکلینیک نیز ۸۳ درصد نسخ الکترونیک را پیاده می‌کنند.

پیشتازی تأمین اجتماعی در توسعه نسخه الکترونیک

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز گفت: این سازمان در راستای اجرا و توسعه طرح نسخه الکترونیک پیشتاز بوده است.

میرهاشم موسوی اظهار داشت: در این بخش با همکاری فعالان در حوزه درمان و بخش فناوری و هوشمندسازی، از ضریب پوشش خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک با حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد به عدد بالغ بر ۹۰ درصد هم در نسخه‌نویسی و هم در نسخه‌پیچی رسیدیم.

وی ابراز امیدواری کرد: اجرای کامل نسخه الکترونیک در سازمان تأمین اجتماعی مقدمه‌ای برای تحقق هدف نهایی و تشکیل پرونده الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت به عنوان یکی از مولفه‌های مهم و اثرگذار در مدیریت منابع و بسترسازی برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع باشد.

موسوی در تشریح دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه هوشمندسازی و تأمین‌اجتماعی الکترونیک گفت: پیشران تحول در سازمان، هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی است.

وی ادامه داد: زمان تحول تأمین‌اجتماعی ۳۰ خدمت در بستر الکترونیک ارائه می‌شد و در نسخه الکترونیک هم حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد نسخ به شکل الکترونیک دریافت می‌شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: اکنون ارائه ۴۲ خدمت در بستر الکترونیک و در درگاه ملی خدمات الکترونیک دولت ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: همراهی و همکاری خوبی در زمینه نسخه الکترونیک بین سازمان تأمین‌اجتماعی و وزارت بهداشت ودرمان وجود دارد.

اکنون۱۲ هزار و ۷۵۴ داروخانه، ۴۴۴۹ آزمایشگاه، ۲۲۲۰ سونوگرافی، ۲۵۲۵ رادیولوژی، ۳۴۴ مرکز ام آر آی، ۶۰۰ مرکز دیالیز، ۳ هزار فیزیوتراپ طرف قرارداد تأمین اجتماعی هستند.

سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین۸۰ بیمارستان ملکی و ۳۹۲ بیمارستان و مرکز درمانی و درمانگاهی تخصصی و فوق‌تخصصی با حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی در اختیار دارد.

کد خبر: 56366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =