افزایش بهره‌وری کار با ربات‌های همکار

برای دهه‌ها، ورود ربات‌ها به محیط کار منبعی نگرانی عمومی و ترس از جایگزینی ربات با کارگران را ایجاد کرده است که ریشه در وحشت از بیکاری دارد. اکنون که ربات‌های پیچیده‌تر و انسان‌نما در حال ظهور هستند، تصویر در حال تغییر است و برخی ربات‌ها را به‌عنوان هم‌تیمی‌هایی کارآمد می‌بینند و نه رقبای ناخواسته. بخش بزرگی از این چشم‌انداز به نیاز مراکز صنعتی جهان به نیروی کار است که اکنون فاقد آن هستند و به این ترتیب این کمبود پیش‌بینی شده را با نیروی ربات‌ها جایگزین می‌کنند تا بهره‌وری نیروی کار در دسترس را افزایش دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از نشریه اسپانیایی elpais؛ شرکت ایتالیایی اتوماسیون صنعتی (Comau) نمونه‌ای از شرکت‌هایی است که در پی ارتقاء ربات‌ها به سطح همکاران کارگران است. این شرکت رباتی را توسعه داده است که می‌تواند با کارگران در محیط‌های تمیز اتاق‌های استریل در صنایع دارویی، آرایشی، الکترونیک، غذا و نوشیدنی همکاری کند و ایمنی آنها را افزایش دهد. این نوآوری به عنوان «ربات همکار» یا «کوبات» شناخته می‌شود.

کوبات که از ترکیب دو کلمه انگلیسی collaborative و robot ساخته می‌شود، یک ربات بازو مانند است که برای کارهای جابجایی و مونتاژ طراحی شده و این قابلیت را دارد که با ورود فرد به محیط کار به‌طور خودکار از سرعت صنعتی به سرعت کمتر تغییر کند و در انجام کار، آهنگی متناسب با انسان داشته باشد. این ویژگی جدید امکان استفاده از دو بازوی رباتی به جای یکی، به حداکثر رساندن بهره‌وری و محافظت از کارگران را می‌دهد.

دکتر سوتیریس ماکریس، متخصص رباتیک در دانشگاه پاتراس در یونان و هماهنگ‌کننده پروژه SHERLOCK که توسط اتحادیه اروپا انجام می‌شود و به دنبال ادغام نیروی کار ربات و انسان در زمینه‌های جدید تولید است، در این‌ باره گفته است: «چنین رباتی با اجازه دادن به حالت دوگانه کار، امکان پیشرفته‌تری را اضافه می‌کند. به این صورت که هم می‌توان از آن به‌عنوان یک ربات معمولی استفاده کرد و هم زمانی که لازم به مشارکت است کارگر می‌تواند آن را به عنوان ابزاری در اختیار بگیرد و به اطراف حرکت دهد».

کمک به دربرگیری و خلاقیت

صنعت رباتیک می‌تواند با ارائه راه‌حلی‌هایی برای کارهای تکراری و خسته‌کننده به جامعه کمک کند و کارگران با آزاد شدن از این کارهای یکنواخت و تکراری به فعالیت‌های بیشتر خلاقانه بپردازند. همچنین تغییر جهت فناوری رباتیک به سمت همکاری با نیروی کار و نه جایگزینی آن، می‌تواند دربرگیری محیط‌های کاری برای جمعیت‌های بزرگتری را فراهم کند، مثلاً امکان حضور بیشتر معلولان در محیط کار را بوجود آورد.

با تغییر ساختار و مشخصات سنی نیروی کار اروپایی، استفاده از این فرصت‌ها مهم است. به عنوان مثال، نسبت کارکنان ۵۵ تا ۶۴ ساله اتحادیه اروپا از ۱۲.۵ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است و در آینده این نسبت بیشتر خواهد شد.

ربات‌های انسان‌نما که توسط شرکت خودروسازی تسلا در حال توسعه است، در کنار روباتیک پوشیدنی، اندام‌های بیونیک و لباس‌های اسکلت بیرونی که بخش مهمی از رباتیک امروز را تشکیل می‌دهند نویدبخش افزایش قابلیت‌های افراد در محل کار هستند.

کد خبر: 56299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =