ابتلای بیش از ۳۸ میلیون نفر به ایدز

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اول دسامبر، روز جهانی ایدز، از رهبران و شهروندان جهان خواست تا نابرابری‌هایی را که مانع از پیشرفت در دستیابی به هدف مشترک جهان، یعنی پایان دادن به این بیماری تا سال ۲۰۳۰ می‌شود، شناسایی کرده و برای حل آنها دست به عمل بزنند. از ۳۸ میلیون نفری مبتلا به ایدز ۵.۹ میلیون نفر خدمات درمانی بیماری را دریافت نمی‌کنند. اخیرا سازمان بهداشت جهانی همپوشانی‌هایی میان بیماری ایدز و آبله میمونی شناسایی کرده است که می‌تواند خطر شیوع عفونت‌ها و همه‌گیری را بیشتر کند.

سازمان بهداشت جهانی روز مبارزه با ایدز در سال ۲۰۲۲ را با عنوان «هماهنگی» نام گذاری کرده و در این روز خواستار مبارزه هماهنگ و یکدست شرکای جهانی و جوامع برای ریشه‌کنی این بیماری کشنده شد. پیام این «هماهنگی» جهانی بر لزوم اطمینان از دسترسی خدمات ضروری HIV به افرادی که بیشتر در معرض خطر و نیازمند هستند، به ویژه کودکان مبتلا به HIV و جمعیت‌های کلیدی در خطر، تاکید می‌کند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در این‌باره گفت: «با همبستگی جهانی و رهبری جسورانه، می‌توانیم مطمئن شویم که همه مراقبت‌های مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. روز جهانی ایدز فرصتی برای تاکید و تمرکز مجدد بر تعهد مشترک ما است تا به ایدز به عنوان یک خطر جهانی برای سلامت عمومی تا سال ۲۰۳۰ پایان دهیم.»

اکنون در سال ۲۰۲۲ اچ‌آی‌وی همچنان یک مسئله مهم بهداشت عمومی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد و این در حالی است پاسخ‌های مناسب از طرف سیستم‌ها بهداشتی به این بیماری داده نشده است.

از ۳۸ میلیون نفری که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، ۵.۹ میلیون نفر علی‌رغم آگاهی از بیماری خود خدمات درمانی بیماری را دریافت نمی‌کنند. همچنین حدود ۴ میلیون نفر مبتلا به HIV هنوز تشخیص داده نشده‌اند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۱، ۷۶ درصد از بزرگسالان به طور کلی درمان ضد رتروویروسی (درمان خاص ایدز) دریافت می‌کردند که به آنها کمک می‌کند تا زندگی عادی و سالمی داشته باشند. در این سال تنها ۵۲ درصد از کودکان مبتلا به HIV به این درمان در سراسر جهان دسترسی داشتند.

همچنین ۷۰ درصد از عفونت‌های جدید HIV در میان افرادی است که به حاشیه جامعه رانده شده‌اند. اگرچه به طور کلی انتقال بیماری در آفریقا کاهش یافته است، اما در ۱۰ سال گذشته این بیماری در گروه‌های خاص و اقلیت‌ها و به ویژه انتقال آن از طریق آمیزشی کاهش قابل توجهی نداشته است.

همپوشانی اپیدمی ایدز و آبله میمونی

داده‌های موجود سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که در میان افراد مبتلا به آبله میمونی، تعداد بالایی از افراد به HIV نیز مبتلا بوده‌اند که این میزان حدود ۵۲ درصد برآورد شده است. همچنین داده‌های جهانی گزارش شده به WHO نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به آبله میمونی و ایدز درمان نشده هستند، در مقایسه با کسانی که به ایدز مبتلا نیستند در معرض خطر شدیدتر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار دارند.

وضعیت کنونی مبتلایان به آبله میمونی نشان می‌دهد که انتقال این بیماری می‌تواند به سرعت از طریق روابط جنسی و در جمعیت‌های حاشیه‌نشین رخ دهد. جمعیت‌هایی که در چند سال اخیر بیشتر در معرض بیماری ایدز قرار دارند.

ارائه خدمات به جمعیت‌های کلیدی در معرض خطر

در روز جهانی ایدز، سازمان بهداشت جهانی به سازمان‌های بهداشتی سراسر جهان توصیه می‌کند که تمرکز دوباره‌ای برای اجرای دستورالعمل‌های سال ۲۰۲۲ این سازمان جهت دستیابی به اهداف مورد نظر در رابطه با ایدز و نیازهای بهداشتی مرتبط با جمعیت‌های کلیدی و کودکان مبتلا داشته باشند.

دکتر مگ دوهرتی، مدیر برنامه‌های اچ‌آی‌وی، هپاتیت و بیماری‌های مقاربتی سازمان بهداشت جهانی گفت: «اگر می‌خواهیم سلامتی کل جامعه به خطر نیفتد و به برابری در سلامتی دست یابیم، نباید خدمات اچ‌آی‌وی را از برخی افراد و گروه‌ها دریغ کرد، صرف‌نظر از اینکه چه کسی هستند یا در کجا زندگی می‌کنند.» وی ادامه داد: «برای پایان دادن به ایدز، ما باید با شیوع عفونت‌های جدید در میان کودکان مبارزه کنیم و به عدم دسترسی به درمان در میان آنها را پایان دهیم. همچنین باید توجه داشت موانع ساختاری، انگ و تبعیض نسبت به جمعیت‌های کلیدی و در معرض خطر در هر کشور و فرهنگی می‌تواند مانع بزرگی در این راه باشد و سلامت کل جامعه را در معرض خطر قرار دهد».

در حالی که تنها هشت سال تا رسیدن به هدف پایان دادن به ایدز به عنوان یک تهدید جهانی برای سلامتی در سال ۲۰۳۰ باقی مانده است، سازمان بهداشت جهانی خواستار همبستگی جهان و رهبری جسورانه در همه بخش‌ها برای اطمینان از پایان دادن به ایدز و در کنار آن، پایان دادن به سندرم‌های جدید، همچون شیوع جدید آبله میمونی شده است.

کد خبر: 55835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =