مددجویان بهزیستی و برخورداری از خدمات ستاره‌دار بیمه سلامت

براساس ماده۶ قانون حمایت از معلولان مصوب سال ۱۳۹۶، وزارت بهداشت موظف است پوشش بیمه افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی را تامین کند و طبق این قانون علاوه بر خدمات درمانی باید خدمات توانبخشی، جسمی و روانی این افراد نیز تامین شود که این وظیفه بر عهده سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، امروز (۲۹ آبان ماه) از ارایه ۵۹ کد خدمتی ستاره‌دار به معلولان سازمان بهزیستی خبر داد.
محمد اسماعیل کاملی در خصوص خدمات توانبخشی سازمان بیمه سلامت گفته که خدمات توانبخشی گروه‌های مختلفی دارد و نمونه آن ارائه خدمات به معلولان سازمان بهزیستی است
براساس تفاهم‌نامه سازمان بیمه سلامت ایرانیان و سازمان بهزیستی کشور، تعداد ۵۹ کد خدمتی ستاره‌دار، همچنین علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت در سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است.
این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۹ کد خدمتی در تفاهم‌نامه سازمان بیمه سلامت و بهزیستی موردتایید قرارگرفته بود.
بنابه گفته مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، این خدمات در حیطه‌های مختلفی قرار دارد. شش کد خدمتی در حوزه کاردرمانی، ۱۱ کد خدمتی در گفتار درمانی، هفت کد خدمتی در بخش بینایی سنجی، ۹ کد خدمتی در شنوایی سنجی، ۱۵ کد در پروتز و ارتز و پنج کد در حوزه فیزیوتراپی است و علاوه بر این خدمات، شش کد خدمتی نیز توسط پزشکان متخصص مختلف ارائه می‌شود که در سامانه پیاده‌سازی شده است.
مطالبه جدی افراد دارای معلولیت؛ خدمات توانبخشی با پوشش بیمه‌ای بالا
مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش مرداد ماه سال جاری پس از انتشار ابلاغیه پوشش بیمه ۷۰ درصدی خدمات توانبخشی افراد دارای معلولیت از سوی وزیر بهداشت در واکنش به این اقدام مهم به آتیه‌آنلاین گفت که این رویداد گام مثبتی است اما اثربخشی آن نیازمند دایمی‌شدن آن است.
سهیل معینی دایمی‌شدن اجرای ابلاغیه را مطالبه جدی معلولان خواند و افزود: خواسته افراد دارای معلولیت افزایش سقف ۷۰ درصدی بیمه خدمات توانبخشی و دایم الاجراء شدن این ابلاغیه است. گنجاندن آن در بودجه سنواتی کشور توسط دولت، بستر زمینه اجرای دقیق و مستمر آن را هموار خواهد کرد.
معینی عنوان کرد: اینکه ابلاغیه طیف گسترده‌ای از خدمات توانبخشی و یا تنها خدمات ستاره دار را شامل می‌شود و یا همچنین پرداخت تعرفه سقف مشخصی دارد یا خیر از ابهامات موردپرسش بسیاری از افراد دارای معلولیت است.
وی در بیان حسن ابلاغیه وزارت بهداشت تاکیدکرد: خدمات توانبخشی قابل ارایه در مراکز دولتی محدود و بعضا کیفیت بالایی ندارند. خوشبختانه تاکید این ابلاغیه بر احتساب ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی براساس تعرفه‌های مراکز غیردولتی است در این صورت افراد دارای معلولیت می‌توانند از خدمات با کیفیت‌تری نسبت به مراکز دولتی برخوردار شوند.
کد خبر: 55495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =