اجرای طرح اولیه نسخه الکترونیکی یکپارچه در اتحادیه اروپا

طرح اولیه نسخه الکترونیکی فرامرزی در اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. با اجرای طرح نسخه الکترونیکی، تمامی سابقه پزشکی بیماران در هر کجای اتحادیه اروپا در دسترس خواهد بود. تجربه استونی و فنلاند به عنوان پایه‌ای برای «سیستم الکترونیک داده سلامت اروپا» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از منابع اروپایی، استونی و فنلاند به صورت تاریخی و اجتماعی دارای روابط بسیار نزدیکی هستند و سالانه میلیون‌ها نفر بین این دو کشور سفر می‌کنند. روابط نزدیک این دو کشور باعث شده تا آنها خدمات بهداشتی و درمانی متعددی را به شهروندان یکدیگر ارائه کنند. اکنون هم استونیایی‌ها و هم فنلاندی‌ها صرف نظر از اینکه در کدام کشور هستند، می‌توانند داروی تجویز شده خود را از داروخانه دریافت کنند.

یک داروساز استونیایی توضیح می‌دهد: «در هنگام دسترسی ما به سیستم، لیست نسخه‌های نوشته شده برای شخص در دسترس است و سیستم به طور خودکار آن را به زبان استونی ترجمه می‌کند. پس از پرداخت نسخه، چند دقیقه طول می‌کشد تا سیستم اطلاعات را به کشور خود بیمار ارسال کند. پس از آن نسخه یا بلافاصله بازپرداخت می‌شود یا هزینه داروی تجویز شده کاهش می‌یابد.»

علاوه بر این اتحادیه اروپا از این پلتفرم جدید در بخش بزرگی از قاره استفاده می‌کند که به افراد این امکان را می‌دهد تا داروهای خود را از هر داروخانه‌ای در اروپا تهیه کنند. نسخه‌های الکترونیکی به تدریج در ۲۵ کشور اتحادیه اروپا اجرا می‌شود.

آژانس دولتی فناوری اطلاعات استونی، این سیستم نسخه الکترونیکی را توسعه داده و از این تجربه خود برای کمک به کمیسیون اروپا جهت راه اندازی «سیستم الکترونیک داده سلامت اروپا» استفاده می‌کند. پروژه‌ای که هدف آن بهبود چشمگیر مراقبت‌های بهداشتی فرامرزی در سراسر اتحادیه اروپا از طریق استفاده از داده‌های بیماران است.

در حال حاضر دو سرویس بهداشتی فرامرزی در حال اجرای اولیه هستند: نسخه الکترونیکی و توزیع الکترونیکی. هر دو این نسخه‌ها شامل خلاصه‌ای از تاریخچه پزشکی بیمار است. اولین کشورهایی که شروع به استفاده از سیستم نسخه و توزیع الکترونیکی کردند، استونی، فنلاند، کرواسی و پرتغال هستند.

برنامه کامل این نسخه‌های الکترونیکی این است که سایر کشورهای اروپایی نیز طی چند سال آینده به تدریج به این سیستم بپیوندند.

اتصال نهادهای مختلف مراقبت بهداشتی در سراسر اروپا به سطح بالایی از امنیت و قابلیت همکاری بر اساس کدهای مشترک بین کشورهای عضو نیازمند است. در آینده، خدمات سلامت فرامرزی در اروپا احتمالاً مشابه رومینگ تلفن همراه خواهد شد. داده‌های پزشکی و نسخه‌های بیماران زمانی که در خارج از کشور هستند از آنها در سیستم جامع سلامت ثبت شده است و مراقبت و درمان بهتر را تضمین خواهد کرد.

کد خبر: 55299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =