واگذاری بانک رفاه کارگران خلاف منافع جامعه کارگری و بازنشستگی

بانک رفاه کارگران به عنوان بانک اختصاصی و متعلق به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، بازنشستگان و جامعه کارگری محسوب شده بنابراین واگذاری سهام آن برخلاف مصالح و منافع صاحبان واقعی آن بوده که باید نسبت به این مسئله بازنگری صورت گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه ۹۸ درصد از مالکیت سهام بانک رفاه کارگران متعلق به افراد تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی است، واگذاری سهام این بانک در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای این سازمان و بیمه‌شدگان، جامعه کارگری و بازنشستگی پذیرفته نیست.

بانک رفاه کارگران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب شده و واگذاری سهام آن در واقع اجحاف در حق بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و جامعه کار و تولید به عنوان صاحبان اصلی تأمین‌اجتماعی است.

بانک رفاه کارگران به عنوان نهاد مالی و حامی اصلی بیمه‌شدگان، بازنشستگان و جامعه فعال در عرصه کسب و کار یعنی ۴۵ میلیون نفر از افراد تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی بوده و به نوعی در شرایط خاص حمایت‌کننده این سازمان در راستای پایداری، ثبات، ماندگاری و حتی پشتیبان مالی و اعتباری تأمین اجتماعی بوده است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور با پوشش بیش از ۵۳ درصد گروه‌های مختلف کشور در راستای ارائه خدمات گسترده بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیازمند حضور فعالانه بانک رفاه به عنوان نهاد مالی با سهام متعلق به جامعه تحت پوشش است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی «شستا» و بانک رفاه کارگران برای تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی و حمایت از حقوق بیمه‌شدگان، بازنشستگان و جامعه کار و تولید از گذشته تاکنون تعامل مناسبی با بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور داشته و اکنون انتظار صاحبان اصلی بانک رفاه کارگران پرهیز از واگذاری سهام این بانک است.

با توجه به تعلق ۹۸ درصد سهام بانک رفاه کارگران متعلق به گروه بیمه‌شدگان، بازنشستگان و جامعه کارگری و اینکه سازمان تأمین اجتماعی نیز به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی بوده بنابراین با در نظر گرفتن حق‌الناس بودن منابع این سازمان، به طور یقین واگذاری سهام بانک رفاه کارگران به جامعه بزرگ تحت پوشش سازمان آسیب وارد خواهد کرد.

بانک رفاه ابزاری اطمینان‌بخش برای استمرار تعهدات تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این باره اظهار داشت: بانک رفاه کارگران ابزاری اطمینان‌بخش برای استمرار خدمات و تعهدات این سازمان در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در شرایط مختلف است.

میرهاشم موسوی بیان داشت: بانک رفاه، در راستای تأمین منابع برای ایفای تعهدات و انجام خدمات مختلف به ذی‌نفعان و بازنشستگان باید در کنار سازمان تأمین‌اجتماعی باقی بماند زیرا این بانک متعلق به کارگران و بازنشستگان بوده و از ۶۲ سال پیش منابعش منابع عمومی بوده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: نظام بانکی دو کارکرد اصلی دارد که توفیق در این محور، تعیین کننده ارزش بانک در نظام اقتصادی و در نزد مردم است.

وی ادامه داد: یک کارکرد مهم بانک در خدمت تولید کشور بوده و کارکرد دیگر هم ارائه خدمات به مردم است و اگر این دو مؤلفه در هر بانکی برجسته باشد، نشان‌دهنده ثبات و سلامت بانک قلمداد می‌شود.

موسوی گفت: نکته بسیار مهم در مؤلفه سلامت و ثبات بانک، ایجاد اعتماد در مشتریان است هر چقدر در هر بانکی اعتمادبخشی و جذب سپرده و سرمایه اتفاق بیافتد، ثبات و سلامت بانک را نشان می‌دهد که با اتکا به این ثبات و سلامت توانسته اعتماد مردم و فعالان اقتصادی را جلب کند.

حدود ۳۰ درصد منابع بانک رفاه تسهیلات قرض‌الحسنه است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به فرازهایی از عملکرد بانک رفاه کارگران گفت: بر اساس گزارش سال ۹۹ بانک رفاه، حدود ۳۰ درصد منابع بانک رفاه تسهیلات قرض‌الحسنه است و با توجه به این حرکت بسیار خوب معلوم می‌شود بانک در این زمینه سلامت و ثبات را دنبال می‌کند.

وی تأکید کرد: هر چقدر هزینه تمام‌شده پول در بانک کمتر باشد، یعنی خدمتی که در قالب پول به مردم ارائه می‌کنیم به بهره‌وری خوبی رسیده است.

موسوی اظهار داشت: همچنین اصلاح ساختار مدیریتی، مالی و مسائل مربوط به آن نیز باید در نظام بانکی لحاظ شده و تحقق این موضوع، بخشی به توسعه خدمات الکترونیک و بخشی به منابع انسانی برمی‌گردد.

وی بیان داشت: در این رابطه ما در کشور الگوهای خوبی داریم به هر حال در جایی باید آثار خدمات الکترونیک یا بانکداری بدون شعبه در هزینه‌ها و منابع انسانی و در بخش‌های مختلف مربوط به بهره‌وری نظام بانکی خود را نشان بدهد.

بانک رفاه باید در کنار سازمان تأمین‌اجتماعی باقی بماند

وی افزود: بانک رفاه کارگران در عرصه ورود به تحولات دیجیتال خوب عملکرد قابل قبولی داشته زیرساخت‌های فناوری و الکترونیکی این بانک نسبت به بانک‌های دیگر هم به‌روز و هم سرعتش بالاست، اما آثار این حرکت باید در سایر بخش‌های ساختاری بانک نیز نمایان و قابل رصد باشد.

موسوی همچنین اظهار داشت: بانک رفاه برای سازمان تأمین‌اجتماعی، علاوه بر آنکه یک ابزار پولی و مالی محسوب شده، ابزاری است برای آنکه در شرایط خاص، بتوانیم خدمات تأمین‌اجتماعی را استمرار بخشیم و معیشت و سلامت افراد تحت پوشش سازمان را مدیریت کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: به همین دلایل و در راستای تأمین منابع برای ایفای تعهدات و انجام خدمات مختلف به ذی‌نفعان و بازنشستگان باید این بانک در کنار سازمان تأمین‌اجتماعی باقی بماند.

وی ادامه داد: بانک رفاه کارگران متعلق به کارگران و بازنشستگان بوده و از ۶۲ سال پیش تاکنون منابع این بانک به عنوان منابع عمومی بوده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اهمیت انضباط مالی در بانک، گفت: افتخار ما در سازمان تأمین‌اجتماعی و زیرمجموعه‌های این سازمان از جمله بانک رفاه کارگران خدمت به مردم و رفع دغدغه‌های ذی‌نفعان است.

دارایی‌های در اختیار بانک رفاه کارگران متعلق به بیمه‌شدگان و حق‌الناس است

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران اظهار داشت: مخالف شدید واگذاری ۶۷ درصد بانک رفاه کارگران بوده و تا جای ممکن از این مواضع دفاع خواهیم کرد.

علی دهقان‌کیا در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر به‌روزرسانی ذخایر بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی توسط بانک رفاه کارگران اظهار داشت: اموال و دارایی‌های در اختیار بانک رفاه کارگران متعلق به مردم، بیمه‌شدگان و حق‌الناس محسوب می‌شود.

وی همچنین در ادامه بیان داشت: بانک رفاه کارگران از سال ۱۳۳۷ با هدف سرمایه‌گذاری اموال و ذخایر بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و در راستای به‌روزرسانی این ذخایر و سرمایه‌ها تشکیل و تأسیس شده است.

بانک رفاه کارگران سرمایه بین‌نسلی و سرمایه‌گذار سازمان تأمین اجتماعی

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه بانک رفاه کارگران در قالب یک سرمایه بین‌نسلی و به عنوان سرمایه‌گذار سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود، منابع مالی ذخیره شده و در اختیار تأمین اجتماعی باید حفظ شده و ارزش آن توسط بانک یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی «شستا» افزایش یافته تا تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان از این طریق محقق شود.

دهقان‌کیا ادامه داد: در سال ۱۳۵۷ شورای انقلاب اسلامی بانک‌های خصوصی و خارجی وابسته به رژیم سابق را ملی اعلام کرده و به همین علت بانک رفاه کارگران نیز به عنوان منابع ملی اعلام شد.

وی اظهار داشت: پس از دهه‌ها تلاش فراوان در نهایت در دهه ۷۰ بانک رفاه کارگران دوباره در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت.

از واگذاری بانک رفاه ناراضی هستیم

وی در ادامه با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در آن سال‌ها اضافه کرد: ماهیت مهم اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص واگذاری‌های اموال و املاک در اختیار دولت، چابک‌سازی نهاد دولت بود.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران همچنین اضافه کرد: یکی از موارد مطرح شده در قالب برنامه پنجم توسعه، واگذاری ۶۷ درصد از سهام بانک رفاه بود.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه واگذاری سهام بانک رفاه کارگران تبعاتی را به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: در واقع معتقدیم برخی از چالش‌ها و مسائل پیش روی سازمان تأمین اجتماعی به قوانینی که در گذشته تصویب شده مرتبط می‌شود.

وی گفت: براساس اعمال تغییراتی در اصل ۴۴ قانون اساسی، در برنامه پنجم توسعه مواردی نوشته شد که مدیریت و اموال سازمان تامین اجتماعی در قالب مدیریت دولتی مطرح و به همین دلیل صحبت از واگذاری بانک رفاه کارگران به میان آمده است.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران در ادامه نیز بیان داشت: قوانین و مقررات نامتوازن در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی در چارچوبی قرار گرفته که شرایط را برای راهبری در این حوزه سخت کرده و به همین دلیل از واگذاری بانک رفاه ناراضی هستیم.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای در کشور برای تأمین منابع و اجرای تعهدات قانونی خود اگرچه از وصول حق بیمه بیش از ۱۵ میلیون بیمه شده اصلی بخش اعظمی از منابع خود را دریافت می‌کند اما به دلیل نداشتن منابع دولتی باید سرمایه‌های و دارایی‌های بانک رفاه کارگران همچنان در اختیار این سازمان بزرگ باشد.

کد خبر: 55241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =