اولویت حمایت معنوی از جوانان بالای ۱۸ سال مراکز بهزیستی

مدیرکل دفتر امور کودکان و شبه‌خانواده سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال۱۴۰۰ پروتکل حمایت جامع از فرزندان بالای ۱۸ سال بهزیستی در سازمان بهزیستی تصویب شد که منجر به برنامه‌ریزی برای حمایت جامع‌تر از این جوانان شد.  

سعید بابایی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: حمایت معنوی بهزیستی از این نوجوانان باید تا سن جوانی به شکل پلکانی تداوم داشته باشد تا که دیگر اطمینان نسبی از وضعیت مطلوب آنها به دست آید.  

وی یادآور شد: استقلال برای نوجوانان و جوانان در خانواده های معمولی در این شرایط اجتماعی دشوار است و این چالش در مورد فرزندان بهزیستی نیز بعضا شدیدتر و پررنگ‌تر احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: اگرچه کمک‌های مالی در سال اخیر رشد داشته اما در گام نخست این جوانان به منظور انتخاب مسیرهای درست به حمایت معنوی و مددکارانه نیاز دارند.

وی با اشاره به نحوه نظارت سازمان بر شیوه فرزندپروی زوجین گفت: اگرچه مراحل فرزندخواندگی بادقت و حساسیت زیاد طی می‌شود و سلامت متقاضیان نیز توسط پزشکی قانونی مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد اما بعد اتمام مراحل، سیستم نظارتی بهزیستی بر خانواده‌ها تا زمان مقرر قانونی به قوت خودش باقی است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: تا شش‌ماه که تبدیل سرپرستی موقت به سرپرستی دائمی توسط دادگاه به طول می‌انجامد، نظارت‌های مستمر کارشناسان بهزیستی برای کسب اطمینان ادامه دارد. براساس قانون بعد از شش‌ماه نیز خانواده‌های متقاضیان باید آمادگی پذیرش نظارت‌های سازمان را تا ۱۸ سالگی داشته باشند و این امری رایج در تمام دنیا است.

بابایی یادآور شد: جوانان‌امروزی به کار با درآمد پایین تمایل‌چندانی ندارند. گاه برای برخی از آنها فرصت‌کاری با حقوق قانون‌کار فراهم می شود اما همانند خیلی از جوانان که می خواهند یک شبه ره صدساله را طی کنندکه طبیعتا شرایط تحقق دلخواسته آنها فراهم نمی‌شود و این مساله گاه به سرخوردگی و گرفتارشدن آنها در گرداب آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مدیرکل دفتر امورکودکان و شبه خانواده سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه مصالح عالیه کودک برای بهزیستی در اولویت است، ادامه داد: در پیش از ۱۸ سالگی، هر زمان که سازمان بهزیستی تشخیص دهد ادامه فرزندخواندگی به ضرر کودک یا نوجوان است می‌تواند با ارایه گزارش مددکاری به دادگاه در مسیر فسخ فرزندخواندگی حرکت کند.

کد خبر: 53780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =