بیمه‌ها تکمیل‌کننده طرح دارویار در کشور

سیاست اصلاح یارانه‌ها به عنوان اقدام مهم دولت سیزدهم بود که به واسطه این برنامه‌ریزی طرح دارویار از ۲۳ تیر ۱۴۰۱ در کشور اجرا شد و صندوق‌های بیمه‌ای در راستای اجرای این طرح به عنوان تکمیل‌کننده این اقدام وارد عرصه شدند.

به گزارش آتیه آنلاین، در راستای اجرای طرح دارویار یارانه دارو در این زنجیره از تولیدکنندگان یعنی صنایع دارویی به مصرف کننده، یعنی بیمار انتقال داده شده است که بیمه‌ها نیز این هزینه را پرداخت می‌کنند تا بیماران هیچ تغییری در قیمت دارو نداشته باشند.

همچنین با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها افزایش داده می‌شود، اقلام بیشتری از داروها زیر چتر بیمه‌ها برده و در عین حال قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد، با این شرط پرداختی از جیب بیمار افزایش نمی‌یابد.

بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور همراه با طرح دارویار
مهدی اسلامی معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: اجرای طرح دارویار در سازمان تأمین‌اجتماعی ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه سالانه دارد و این سازمان آمادگی کامل برای همراهی اجرای این طرح را دارد.   

اسلامی با تصریح بر اینکه از نظر تأمین زیرساخت‌ها و بستر فناوری هیچ مشکلی وجود ندارد بر ضرورت تأمین منابع پایدار برای این طرح توسط سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد.   

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اجرای طرح دارویار در سازمان تأمین‌اجتماعی در مرحله اول ماهیانه حدود هزار میلیارد تومان و سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

وی افزود: در صورت وارد شدن داروهای خارجی و سایر داروهای باقیمانده و مدنظر سازمان غذا و دارو به این طرح، پیش‌بینی می‌شود که سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر به این هزینه‌ها اضافه شود و در مجموع برای اجرای این طرح بیش از۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز خواهیم داشت که باید توسط سازمان برنامه‌وبودجه تأمین شود.

تأمین اجتماعی نقش همکاری و تسهیل گری دارد 
اسلامی تصریح کرد: کل بودجه بخش درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است و این سازمان در طرح دارویار تنها نقش همکاری و تسهیل‌گری دارد. تأمین هزینه این طرح به طور کامل برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

وی ادامه داد: در مرحله اول طرح دارویار، از ۱۳۹۱ قلم داروی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی، با اعلام سازمان غذا و دارو ۱۰۴۰ قلم ذیل طرح دارویار قرار گرفته است.

وی افزود: براساس این طرح مقرر شده که یارانه دارو به‌صورت مستقیم و از طریق پرداخت به سازمان‌های بیمه‌گر و ازجمله سازمان تأمین‌اجتماعی اختصاص یابد؛ به همین دلیل یارانه داروهای خارج از پوشش بیمه‌ای نیز توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

بیمه‌ها واسطه انتقال یارانه دولت به بیمه شده در طرح دارویار 
شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در بحث طرح دارویار سازمان تأمین اجتماعی به شکلی اقدام کرده است که برای همه داروهایی که تحت پوشش بوده است هیچگونه پرداخت مازاد نسبت به سال قبل اتفاق نیفتد.

غفاری معتقد است: بنابراین بیمه‌شدگان اگر دارو را از طریق سیستم درمانی کشور فراهم کنند و با ویزیت و نسخه پزشک مراجعه کنند طبیعتاً بار مالی خاصی برای آنها نخواهد داشت مگر اینکه داروهایی تجویز شود که در پوشش بیمه نیست و طرح دارویار آنها را پوشش نمی‌دهد که البته این داروها تعدادشان کم است.

وی خاطرنشان کرد: ما بایستی پزشکان و نظام سلامت را به سمت تجویز براساس گایدلاین و فارماکوپی کشوری هدایت کرده تا اینها رعایت شود و اگر این اتفاق در نظام تشخیصی و درمانی رخ دهد پرداخت از جیب مردم کنترل می‌شود و مردم مجبور نمی‌شوند که هزینه‌های بالایی را پرداخت کنند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درباره تعداد داروهایی که دارای پوشش بیمه‌ای است، اظهار داشت: بیش از یک هزار و ۳۰۰ دارو در مرحله اول اجرای طرح دارویار قیمت آنها را اعلام کردند و سازمان تأمین اجتماعی نیز این داروها را در سیستم اعمال کرده است.

غفاری با بیان اینکه این داروها تحت پوشش بیمه هستند، گفت: برای این تعداد داروها هیچ افزایش پرداختی نسبت به سال قبل در سیستم برای بیمه‌شدگان به همراه ندارد، البته قیمت افزایش داشته است اما هزینه آن را در واقع بیمه‌هایی همچون سازمان تأمین اجتماعی و دولت پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: برای ۳۶۶ قلم دارو که تحت پوشش بیمه نبوده است اما بیمه‌ها واسطه انتقال یارانه دولت به بیمه شده هستند نیز برنامه‌ریزی شده تا این تعداد دارو که فعلا تحت پوشش بیمه نیست اما یارانه دارویی آنها پوشش داده شود.

مدیرکل درمان عیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: البته بخشی از این داروها در دبیرخانه شورای عالی بیمه فرایند بیمه شدن آنها در دستور کار است و به تدریج برخی از این داروها که اثربخشی آنها ثابت شود تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در ۳۶۶ قلم داروی پرمصرفی که تحت پوشش بیمه نیست به موجب طرح دارویار یارانه آنها پرداخت می‌شود و برای این اقلام دارویی هم نسبت به گذشته نیز افزایش قیمتی برای بیمه شدگان به همراه ندارد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درباره داروهای OTC یا داروهای بدون نسخه نیز اظهار داشت: تا پیش از این قیمت این داروها آزاد بوده است و اکنون تقریبا به همان قیمت گذشته است.

غفاری اضافه کرد: البته افزایش قیمتی که بعضا ممکن است در برخی داروها اتفاق بیفتد، افزایش سالانه نرخ داروها است که به عنوان نمونه برای داروهای OTC طبیعتا براساس تورم سالانه رشدی خواهند داشت که برای این داروها این افزایش را ممکن است شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کلیات طرح دارویار این بوده و تاکنون نیز اجرا شده است و امیدواریم در ماههای آینده از بابت اینکه چه میزان یارانه ریالی برای این داروها به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود زوایای آن روشن شود.

سازمان تأمین اجتماعی با ۴۵ میلیون بیمه شده بخش عمده‌ای از خدمات درمانی و بیمه‌ای کشور را به عهده دارد و در طرح‌های مختلف همیشه همراه با دولت بوده است و این بار با طرح دارویار نیز برای همکاری و همراهی وارد عمل شده است.

این سازمان اکنون خدمات‌رسانی به بیش از نیمی از جامعه کشور را برعهده دارد و با ارائه خدمات ۱۸ گانه خود به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران نقش مهم و اساسی خود را به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر در کشور به اجرا گذاشته است که امیدواریم در راستای اجرای طرح دارویار که نقش تسهیل‌کننده دارد کارنامه موفقی داشته باشد.

در حال حاضر ۴۵ میلیون نفر از جامعه از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند و خدمات بزرگ بیمه‌ای و درمانی بدون استفاده از منابع دولتی از سوی سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور از میان ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور به این افراد ارائه می‌شود.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =