اهمیت ایجاد تنوع در تولید تایر و تاثیرآن در ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای پتروشیمی ها

راه‌اندازی صنعت تایر در کشور سبب جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز برای تامین نیاز داخل شده است. تا پیش از دهه هفتاد عمده نیاز کشور به انواع تایر توسط واردات از کشورهایی مانند ژاپن، کره و آلمان تامین می‌شده اما با شروع به کار و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید تایر شاهد کاهش سال‌ به‌ سال به تایر وارداتی بوده‌ایم.

به گزارش «آتیه‌آنلاین» کیفیت محصولات صنعت تایر هم طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و توانسته بازار داخلی را به خرید محصول ایرانی متقاعد کند. اما با شروع به کار تایرسازان این شرکت‌های پتروشیمی بودند که پا به پای آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و توانستند امروز بیش از ۷۰ درصد نیاز صنعت تایر به محصولات پتروشیمی را تامین کنند.

سرمایه‌گذاری شرکت شستا در حوزه پتروشیمی و تولید محصولاتی که پیش از این در ایران صورت نمی‌گرفت و به صورت وارداتی تامین می‌شد راه را برای تایرسازان باز کرده و امروز شاهد تنوع و عرضه تایر برای خودروها در سگمنت‌های مختلف هستیم.

در چنین شرایطی که هم اکنون تایرسازان به سطح قابل قبولی در موضوع تولید رسیده‌اند، اگر آن‌ها بتوانند توسعه محصول  و تنوع در تولید تایر را در دستور کار قرار دهند، بدون شک این موضوع در ایجاد ارزش افزوده شرکت‌های پتروشیمی که مواد اولیه تایرسازان را تامین می‌کنند، تاثیر فراوانی دارد. حال باید دید تایرسازان در این زمینه چه اقداماتی را انجام خواهند داد.

فعال بودن کارخانه‌های تایر با وجود مشکلات قیمت‌گذاری

صنعت تایر هرچند مانند بسیاری از صنایع دیگر درگیر قیمت‌گذاری است اما آنطور که مصطفی‌ تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران به «آتیه‌آنلاین» می‌گوید، این صنعت با وجود مشکلات بسیار همچنان سرپا است و تولید در آن ادامه دارد. تنها در این زمینه می‌گوید: به جزء یک کارخانه که سال گذشته تعطیل شد و اعلام ورشکستگی کرد مابقی صنایع سرپا هستند و با قدرت ادامه می‌دهند. این ‌درحالیست که قیمت‌گذاری یکی از مشکلاتی است که همه صنایع از جمله صنعت تایر با آن درگیر است. به هر حال شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌ایم و انتظار داریم در بحث محصول نهایی نیز شاهد تغییرات قیمتی باشیم.

تامین مواد اولیه تولید تایر با پشتیبانی مناسب پتروشیمی‌ها

بحث تامین مواد اولیه نیز مانند قیمت‌گذاری یکی از چالش‌های صنایع مختلف طی سال‌های اخیر بوده است. تحریم‌ها تولیدکنندگان را برای خرید مواد اولیه با چالش و افزایش هزینه مواجه کرده است. این در حالی است که صنعت تایر به دلیل تولید بخش بزرگی از مواد اولیه مورد نیاز خود خیلی با چالش مواجه نبوده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در این خصوص گفت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر از خارج و بخش بزرگی هم توسط صنایع پتروشیمی داخلی تامین می‌شود. حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد اولیه تایر از خارج تامین می‌شود که خود چالش‌های بسیاری به همراه دارد. البته ما در این سال‌ها یاد گرفته‌ایم که به هر شکلی شده مواد اولیه خارجی را تامین کنیم. هرچند تامین مواد اولیه خارجی با هزینه‌های اضافی همراه است.

افزایش سهم تولید داخل تایر با سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها

تنها با اشاره به نقش پتروشیمی‌ها در تامین مواد اولیه تایر تاکید کرد: خوشبختانه در بحث تامین مواد اولیه تایر پیشرفت‌های بسیاری شده است. ۲۰ سال پیش توازن مواد اولیه برعکس بود و در آن زمان تنها ۳۰ درصد مواد اولیه داخلی و مابقی از خارج تامین می‌شد. اما با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی مانند شستا در پتروشیمی‌ها شاهد هستیم که این توازن به نفع تولید داخل چرخیده و امروز بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر در داخل تامین می‌شود. این تحولی بود که در زنجیره تامین صنعت تایر پدید آمد.

وی افزود: بخش بزرگی از این مواد توسط پتروشیمی‌ها تامین می‌شود. مانند کائوچوهای مصنوعی. ارزش افزوده تولید این مواد در داخل بسیار بالا است و همین به صنعت تایر کمک بسیاری کرده است.

تنوع در تولید تایر با افزایش سهم داخلی‌سازی مواد اولیه

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌ها بخش عمده‌ای از کائوچوی مصنوعی تایرسازان را تامین می‌کنند، در خصوص اثر داخلی‌سازی مواد اولیه بر تنوع محصول می‌گوید: تولید تایرهای رادیال‌های سواری از دهه هفتاد در کشور آغاز شد. پیش از آن در این بخش تولیدی در کشور نداشتیم. این تایرها کائوچوی مصنوعی بیشتری مصرف می‌کنند. همین مساله بازار بزرگ‌تری ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری بیشتری هم در حوزه تامین مواد اولیه باعث شده است.

تنها اضافه کرد: به هرحال اس‌بی‌آرهای بیشتری در کشور تولید شده و تایرسازان هم تامین شده‌اند. به طور کلی صنعت پتروشیمی طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌های بسیاری داشته است و تاثیر مثبتی بر صنایع مختلف از جمله تایر داشته است.

کاهش هزینه تولید تایر با افزایش تولید داخلی مواد اولیه

وی در خصوص تولید داخل ۳۰ درصد باقی‌ مانده از مواد اولیه که از خارج تامین می‌شود نیز ادامه داد: به نظر من ۳۰ درصد باقی‌مانده را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد. تولید یک قسمت از آن بدون هیچ مشکلی می‌تواند در داخل انجام شود. اما قسمت دیگر آن ممکن است مصرف داخلی به اندازه‌ای نباشد که صرفه اقتصادی برای تولید ایجاد کند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران بیان داشت: اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که مثلا در چین اگر کارخانه‌ای برای تولید افزودنی‌های تایر ایجاد می‌شود به این شکل نیست که تنها یک محصول تولید کند. بلکه گروهی از محصولات را تولید و پوشش می‌دهد. به همین دلیل اقتصادی می‌شود. طبیعتا با سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی برای ۳۰ درصد باقی‌مانده طبیعتا هزینه تولید تایر هم کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر: 53129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =