نگاه مثبت تأمین اجتماعی به جوانان با پرداخت کمک هزینه ازدواج

سازمان تأمین‌اجتماعی براساس ماده ۸۵ قانون این سازمان به بیمه‌شدگان دارای شرایط کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌کند این مساله در واقع نشان می‌دهد که این سازمان بیمه‌گر در تعهدات خود نگاه مثبتی به جوانان دارد و پرداخت این کمک هزینه دلیلی هم برای تشویق جوانان و افرادی است که در فکر ازدواج هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به اینکه ۱۵ میلیون بیمه‌شده اصلی و در مجموع ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور معادل ۵۳ درصد جمعیت را تحت پوشش دارد، موظف به ارائه تعهدات کوتاه و بلند مدت به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان است.

به همین علت در راستای ارائه خدمات مطلوب به افراد تحت پوشش، ۲ نوع تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت را در برنامه خود دارد که براساس شرایط افراد بیمه‌شده این خدمات به آنها ارائه می‌شود و هر بیمه‌شده ای می‌تواند براساس شرایط خود از این خدمات بهره‌مند شود.

به همین منظور بخشی از تعهدات کوتاه مدت و حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی از افراد تحت پوشش شامل حمایت‌های درمانی در موارد بیماری، بارداری، حوادث و...، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، پروتز و اورتز (تأمین هزینه وسایل کمک پزشکی)، غرامت نقص عضو مقطوع، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری است.

البته در بخش تعهدات بلندمدت نیز خدماتی همچون مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی کلی، مستمری ازکارافتادگی جزیی، مستمری بازماندگان و مزایای نقدی، غیرنقدی و عیدی مستمری بگیران شامل کمک عائله مندی، کمک هزینه اولاد، عیدی به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران ارائه می‌شود.

بیمه‌شدگان اجباری از کمک هزینه ازدواج بهره‌مند می‌شوند
در راستای ارائه خدمات گسترده تأمین‌اجتماعی به افراد تحت پوشش موضوع پرداخت کمک هزینه ازدواج نیز بخشی از ابن حمایت‌های سازمان برای بیمه‌شدگان است که به همین منظوربیمه‌شدگان اجباری می‌توانند از کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند البته دریافت این کمک هزینه دارای شرایطی است که بیمه‌شدگان اجباری باید با داشتن این شرایط، کمک هزینه را دریافت کنند.

براساس قوانین تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان در صورت داشتن ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی در هنگام ازدواج اول، هدیه نقدی ازدواج معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه دریافت می‌کنند و اگر زن و شوهر هر دو بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به هر ۲ نفر پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج 
کمک هزینه ازدواج به استناد ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی یکی از تعهدات سازمان است که به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که تشکیل خانواده می‌دهند پرداخت می‌شود.

اما دریافت این مبلغ  توسط بیمه‌شدگان دارای شرایطی است که باید حتما پس از داشتن این شرایط، کمک هزینه به افراد واجد شرایط پرداخت شود.

بیمه‌شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد، در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد، ازدواج اول بیمه شده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد، این چهار شرط دریافت کمک هزینه ازدواج بیمه‌شدگان است.

همچنین مبلغ کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف ۲ سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴، در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می یابد.

البته در صورتی که زن و شوهر هر ۲ بیمه شده سازمان تامین اجتماعی بوده و واجد شرایط باشند، پرداخت کمک هزینه ازدواج به هر ۲ نفر انجام می شود، همچنین بیمه شدگان تامین اجتماعی که سالهای قبل ازدواج کرده اند و در زمان ازدواج شرایط فوق را داشته اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده اند می توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

موفق‌ترین سرویس خدمات غیرحضوری مربوط به کمک هزینه ازدواج
سرویس غیرحضوری کمک هزینه ازدواج از موفق ترین سرویس های راه اندازی شده طرح ۳۰۷۰ به عنوان طرح ارائه دهنده خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی است به طوری که در فروردین سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۹۸ درصد درخواست های کمک هزینه ازدواج به صورت غیرحضوری ثبت و پرداخت شده است.

 براساس اعلام مرکز مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، تعداد درخواست‌های بهره‌مندی از هدیه ازدواج در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰۰ هزار مورد که از این تعداد،   فقط یک هزار و ۴۸۴ فقره درخواست به‌صورت حضوری و حدود ۹۱ هزار و ۵۰۰ مورد درخواست به صورت غیرحضوری ارائه شده که براین اساس ۹۸ درصد در خواست‌ها به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه بیمه‌شده به شعب سازمان ارائه شده است.  

 در فروردین‌ماه سال گذشته بیشترین استقبال از سرویس غیرحضوری کمک‌هزینه ازدواج متعلق به چهار اداره کل بوشهر، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه و گیلان بوده که ۱۰۰درصد ارائه خدمت به‌صورت غیرحضوری انجام شده است.

 در همین مدت فقط ۲۵درصد از درخواست‌های کمک‌هزینه ازدواج، مربوط به بیمه‌شدگانی است که در سال ۱۳۹۹ ازدواج کرده‌اند و ۶۸درصد درخواست‌ها برای اشخاصی است که تاریخ ازدواج آنها به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ بازمی گردد.

دریافت کمک هزینه ازدواج نیاز به مراجعه حضوری ندارد
با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۴ درصد کمک هزینه‌های ازدواج به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه بیمه‌شده به شعب تامین اجتماعی پرداخت شده است، پس مشخص است که دیگر نیازی به حضور افراد واجد شرایط برای دریافت این کمک هزینه وجود ندارد.

برای ارائه درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی نیست بلکه این خدمت در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی موجود است و بیمه‌شدگان متقاضی می‌توانند با ورود به این سامانه به آدرس: es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.

 براساس اعلام مرکز مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، با توجه به اینکه تعداد درخواست‌های بهره‌مندی از هدیه ازدواج در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰۰ هزار مورد بوده است،   جمع مبالغ پرداختی در سال گذشته از محل هدیه ازدواج، معادل ۳۲۲ میلیارد تومان بوده که بیشترین  وکمترین مبالغ پرداخت شده در سال۱۴۰۰بابت هدیه ازدواج به ترتیب مربوط به ادارات‌کل تامین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ و خراسان شمالی بوده است.

سازمان تأمین‌اجتماعی برای حمایت از بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان تلاش جدی دارد و ارائه تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت می‌توانند انگیزه افراد را حتی برای تحت پوشش قرار گرفتن سازمانی همچون تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی به همراه داشته باشد.

در حال حاضر ۱۸ صندوق بیمه‌گر در کشور فعالیت دارند و ۷۳ درصد جمعیت کشور از خدمات این صندوق‌های بیمه‌گر برخوردار هستند که سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان به تنهایی ۵۳ درصد جامعه را خدمات‌رسانی می‌کند و ۲۰ درصد دیگر افراد جامعه از صندوق‌های دیگر خدمات دریافت می‌کنند.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =