دردهای ناگهانی و تیرکشنده پهلوها را جدی بگیرید

رئیس جامعه ارولوژی ایران، علائمی مانند دردهای ناگهانی و تیرکشنده در نواحی پهلو و زیر قفسه سینه همراه با  تهوع، بی‌اشتهایی و استفراغ را شایع‌ترین نشانه‌های مشکلات کلیوی و مجاری ادرار بیان کرد و مراجعه به موقع مردان را به پزشک در درمان‌های موثر دخیل دانست.

دکتر عباس بصیری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: این علائم می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که سنگ کلیه از جمله آن است؛ همچنین عواملی مانند سرطان و انسداد یا گرفتگی نیز در بروز مشکلات کلیه و مجاری ادراری نقش دارد.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین خطراتی که سلامت «مثانه» آدمی را تهدید می‌کند، ابتلا به سرطان در این ناحیه است و وجود خون در ادرار از علائم بارز آن به شمار می‌رود. از این‌رو افراد باید ادرار قرمز و خونی را جدی تلقی کنند و حتی اگر رنگ ادرار تغییر یافته مشاهده نشود، اما با انجام آزمایش معلوم شود که تعداد قابل توجه‌ای گلبول قرمز در آن وجود دارد، این مسئله باید جدی تلقی شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری، با بیان اینکه ریسک ابتلای سرطان مثانه در افراد سیگاری بالا است، گفت: آمارها نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند، احتمال بروز سرطان مثانه در آن‌ها بیش از افراد غیرسیگاری است. اما این تنها مشکل نیست؛ بلکه مشکل دیگر این است که سرطان افراد سیگاری در مراحل پیشرفته‌تری بروز می‌کند.

بصیری تصریح کرد: بنابراین افراد سیگاری باید نسبت به ترک سیگار اقدام کنند و از طرفی انجام آزمایش‌های سالانه ادرار و سونوگرافی از کلیه و مثانه را جدی بگیرند تا خدای ناکرده اگر اتفاق افتاد، زودتر بتوانند اقدامات درمانی را شروع کنند. در مجموع می‌توان گفت، سیگار و مواد مخدر عوامل شناخته شده‌ای برای ایجاد سرطان مثانه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به عدم تمایل مردان به مراجعه به پزشک به عنوان یک مسئله فرهنگی، افزود: مردان نه تنها به سلامت‌شان توجه کمتری دارند، بلکه وقتی هم که به اصرار همسران‌شان به پزشک مراجعه می‌کنند، به سختی مشکلات خود را می‌پذیرند. زیرا احساس می‌کنند که اگر اظهار بیماری کنند، غرور مردانه آن‌ها شکسته می‌شود.

جراح کلیه و مجاری اداری، اظهار کرد: هرچند این جنبه رفتاری ناشی از مسائل فرهنگی است، اما مسائل اقتصادی و معیشتی روزگار نیز مزید بر علت است و مردان باید تلاش کنند تا بتوانند زندگی خود و خانواده‌شان را اداره کنند و فرصت کمی برای رسیدگی به سلامت خود دارند. اما باید بدانند هرچقدر هم این مسائل مهم باشد، اما سلامتی در وهله اول قرار می‌گیرد و تا زمانی که فرد سالم نباشد نمی‌تواند علم زندگی را بالا نگه دارد.

بصیری گفت: اینکه مردان نسبت به سلامت خود کمتر توجه دارند، یک مشکل جهانی است؛ اما در کشور ما این مسئله بسیار بیشتر است و اگر توجه مردان نسبت به سلامت خود در مقایسه با زنان در کشورهای دیگر به نصف کاهش می‌یابد، این مسئله در کشور ما سه تا چهار برابر کمتر است و از این‌رو برخی از مردان در مرحله‌ای نزد پزشک می‌روند که متاسفانه آب از سر گذشته است.

کد خبر: 51351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =