ارتقای سواد سلامت بازنشستگان

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، حفظ و ارتقاء سلامت جسمانی و روانی بازنشستگان را از اهداف راهبردی تأمین‌اجتماعی عنوان کرد که برای تحقق آن طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی از سوی این معاونت به اجرا درمی‌آید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر احمد اسفندیاری اقداماتی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، طرح نسیم سلامت، تولید محصولات فرهنگی، حمایت از بیماران صعب‌العلاج و طرح کرامت رضوی را از جمله این طرح‌ها برشمرد و افزود: هدف از ارائه این خدمات ترویج فرهنگ سلامت، پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با سالمندی، افزایش امید به زندگی، تکریم بازنشستگان، تقویت روحیه سالمندان و در نهایت کاهش هزینه‌های درمان دانست.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی طرح ارتقاء سطح سواد بازنشستگان و مستمری‌بگیران سالمند، اظهار کرد: این برنامه با نگرش افزایش آگاهی بازنشستگان درخصوص مراقبت از خود، شناخت بیماری‌های مبتلا به دوران سالمندی و افزایش تندرستی اجرا می‌شود؛ به گونه‌ای که تا پیش از شیوع بیماری کرونا از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۸ طی ۲۱۵ دوره آموزشی ۴۳ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سراسر کشور از این طرح بهره‌مند شدند که در هر دوره تعداد ۲۰۰ نفر حضور داشتند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین‌اجتماعی، گفت: این دوره‌ها از سال ۱۳۹۹ تاکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم پیشگیری از تجمع، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی متوقف و در سال ۱۴۰۰ با رویکرد ارائه خدمات غیرحضوری برگزار شد. در سال نیز ۱۴۰۱ این برنامه با رویکرد بهره‌مندی از فضای مجازی و رسانه‌های گروهی هدفگذاری شده است.

اسفندیاری طرح نسیم سلامت را یکی از اقدامات تأمین‌اجتماعی برای ارتقاء سلامت بازنشستگان، برشمرد و افزود: این برنامه در دو بخش «برگزاری ورزش‌های همگانی» و «المپیاد ورزشی خواهران و برادران بازنشسته و مستمری‌بگیر» به اجرا درمی‌آید.

وی تصریح کرد: ورزش‌های همگانی در سه بازه زمانی شامل پیاده‌روی به مناسبت روز جهانی کارگر، پیاده‌روی به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان و پیاده‌روی به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین‌اجتماعی، ادامه داد: بر این اساس در سال ۱۳۹۴ پیاده‌روی در پارک لاله شهر تهران با حضور هزار و ۵۰۰ نفر برگزار شد. در سال ۱۳۹۵ نیز این برنامه در پارک آب و آتش تهران با حضور هزار و ۲۰۰ نفر؛ در سال ۱۳۹۶ در بوستان ولایت تهران با حضور ۲ هزار نفر؛ سال ۱۳۹۷ پارک لاله تهران با حضور ۲ هزار نفر و سال ۱۳۹۸ در بوستان ولایت تهران با حضور ۲ هزار نفر به اجرا درآمد.

اسفندیاری اظهار کرد: المپیاد ورزشی نیز به منظور ترویج فرهنگ ورزش سلامتی میان بازنشستگان، پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با سنین سالمندی و نیز افزایش امید به زندگی هر سال اجرا می‌شود. این برنامه نیز سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به علت اجتماع‌محور بودن برنامه، موکول به بازگشت به شرایط عادی شده است.

وی درخصوص برنامه‌های المپیاد ورزشی، گفت: المپیادهای ورزشی در بخش آقایان شامل رشته‌های شناف تنیس روی میز، شطرنج، تیراندازی با تفنگ بادی، دارت و فوتبال‌دستی است. در بخش بانوان نیز رشته‌های شنا، تنیس روی‌ میز، شطرنج، تیراندازی با تفنگ بادی و دارت برگزار می‌شود که در سال ۹۸ ورزش بدمینتون هم به این رشته‌ها افزوده شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین‌اجتماعی، تصریح کرد: این برنامه در سال ۱۳۹۳ در بندرانزلی ویژه المپیادهای آقایان بازنشسته و مستمری‌بگیر؛ در سال ۱۳۹۴ در تهران به میزبانی اداره‌ کل غرب تهران بزرگ ویژه المپیادهای آقایان بازنشسته و مستمری‌بگیر؛ سال ۱۳۹۵ المپیاد آقایان در استان لرستان شهر خرم‌آباد و المپیاد بانوان در خوزستان شهر آبادان برگزار شد.

اسفندیاری ادامه داد: همچنین در سال ۱۳۹۶ المپیاد آقایان در استان هرمزگان شهر بندرعباس و المپیاد بانوان در استان فارس شهر شیراز؛ سال ۱۳۹۷ المپیاد آقایان در استان مازندران شهر بابلسر و المپیادهای بانوان در استان‌های گیلان شهر بندرانزلی (همکاران بازنشسته) و شهر یزد (کارگران بازنشسته) به اجرا درآمد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ نیز المپیاد ویژه بانوان کارگر بازنشسته و مستمری‌بگیر در آذربایجان غربی شهر ارومیه و المپیاد ویژه بانوان و آقایان همکار بازنشسته و مستمری‌بگیر در مازندران شهر بابلسر برگزار شد و طی برگزاری این المپیادهای ورزشی و فرهنگی ۲ هزار و ۴۷۰ نفر تجلیل شدند.

تولید محصولات فرهنگی

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین‌اجتماعی، تولید محصولات فرهنگی ویژه بازنشستگان را نیز از جمله اقدامات این معاونت در زمینه سلامت بیان کرد و گفت: تدوین و تولید محصولات فرهنگی مانند فیلم‌های کوتاه و بروشور با حرکت به سوی تحقق روزافزون سالمندی سالم و ارتقاء سطح آگاهی بازنشستگان در مباحث بهداشتی و درمانی است.

اسفندیاری با بیان اینکه این محصولات در ترویج فرهنگ سلامت که با بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی و تولید محتوای موثر ارائه می‌شود، تاثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: زیرا ضمن کاهش هزینه‌های اجرایی، فراگیری بیشتری نسبت به برگزاری حضوری به گواه استقبال مخاطبان هدف داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح و طبق برنامه‌های مدون این معاونت بروشورهای اطلاع‌رسانی با عناوینی همچون بیماری‌های چشم، سلامت روان بازنشستگان، تغذیه سالمندان، آلزایمر، فشارخون، ورزش (۱)، ورزش (۲)، طب سنتی، بهار، تابستان، پاییز، زمستان، دیابت، بهداشت دهان و دندان، چربی خون، پوکی استخوان، افسردگی در سالمندان، کرامت بازنشستگان با دیدگاه اشاعه فرهنگ مطالعه، افزایش میزان سطح آگاهی بازنشستگان از بیماری‌های دوران سالمندی، پیشگیری‌های لازم، ترویج فرهنگ خودمراقبتی و نیز افزایش سطح معنوی بازنشستگان - که به لحاظ علمی این مهم در افزایش نشاط فردی و اجتماعی و ارتقای سن امید به زندگی تأثیر بسزایی دارد- منتشر شده است.

حمایت از بیماران صعب‌العلاج

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین‌اجتماعی، در خصوص اقدامات تأمین‌اجتماعی در زمینه مساعدت به مستمری‌بگیران دارای بیماری صعب‌العلاج، ادامه داد: در راستای مساعدت به مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان، پذیرش، رسیدگی و ممیزی اسناد هزینه‌های درمان، مازاد بر تعرفه‌های قانونی بیمه شده (خارج از پرداخت‌های مدیریت درمان و بیمه تکمیلی درمان) با هماهنگی مدیریت درمان استان و پس از تأیید مراتب توسط کمیته استانی، اقدام می‌شود.

طرح کرامت رضوی

اسفندیاری افزود: طرح کرامت رضوی از جمله طرح‌های تأمین‌اجتماعی برای خدمت‌رسانی به بازنشستگان است که در عین برخورداری از اجر معنوی می‌تواند در ایجاد روحیه نشاط و شادابی بازنشستگان موثر واقع شود.

وی اظهار کرد: این طرح با اعزام کاملاً رایگان مستمری‌بگیران شامل بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان کلی تأمین‌اجتماعی سراسر کشور به سفرهای زیارتی به مدت چهار روز و سه شب از اسفندماه سال ۱۳۹۳ تا پایان اسفندماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین‌اجتماعی، افزود: هدف از اجرای این طرح بهره‌گیری از فضای معنوی حرم رضوی در تقویت قوای روانی میان جامعه هدف، ترویج ارزش‌های فرهنگی و مذهبی و افزایش اعتماد به‌نفس و ایجاد همبستگی اجتماعی است. همچنین افزایش امید به زندگی، نشاط و شادابی و در نهایت ایجاد زمینه ارتقاء سلامت در بین بازنشستگان و مستمری‌بگیران با هدف پیشگیری از وقوع هزینه‌های ثانویه درمان از اهداف دیگر این طرح به شمار می‌رود.

اسفندیاری با اشاره به شرایط اعزام شوندگان براساس اولویت‌ها، گفت: بازنشستگان یا مستمری‌بگیران عضو خانواده شاهد، مفقودان، آزادگان و ایثارگران و بازنشستگان یا مستمری‌بگیران رزمنده، جانباز یا آزاده در دوران ستمشاهی یا دفاع مقدس در اولویت طرح کرامت رضوی قرار دارند.

وی تصریح کرد: همچنین بازنشستگان یا مستمری‌بگیرانی که با پرداخت ۳۰ سال حق‌بیمه حداقل مستمری را از سازمان دریافت می‌کنند؛ بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که حداقل سن آنها ۶۰ یا بیش از ۶۰ سال باشد و بازنشستگان یا مستمری‌بگیرانی که تاکنون از سوی سازمان به این سفر معنوی اعزام نشده باشند، از دیگر اولویت‌های اعزام به این سفر را تشکیل می‌دهد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین‌اجتماعی، با بیان اینکه تاکنون ۱۴۲ هزار و ۱۰۹ نفر در قالب طرح کرامت رضوی به سفر زیارتی اعزام شده‌اند، ادامه داد: از این میان، ۱۳۷ هزار و ۵۹۴ نفر به مشهد مقدس، ۳ هزار و ۶۱۵ نفر به قم و ۹۰۰ نفر به شیراز سفر کرده‌اند. همچنین در سال ۱۳۹۴ تعداد ۲۵ هزار و ۲۹۹ نفر؛ در سال ۹۵ تعداد ۲۴ هزار و ۶۶۷ نفر؛ در سال ۹۶ تعداد ۳۱ هزار و ۹۹۱ نفر؛ سال ۹۷ تعداد ۳۲ هزار و ۶۵۲ نفر و سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر به این سفرها اعزام شدند.

اسفندیاری افزود: با توجه به ایجاد وقفه دو ساله در اجرای طرح کرامت رضوی به دلیل شیوع بیماری کرونا، از طریق برگزاری نشست‌های متعدد و انجام هماهنگی‌های لازم برآنیم تا نسبت به ادامه روند اجرایی این برنامه در سال ۱۴۰۱ اقدام کنیم.

کد خبر: 50872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =