کاهش فشار اقتصادی با درمان رایگان تامین‌اجتماعی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه، سازمان تامین‌اجتماعی را به عنوان بازوی نظام سلامت عنوان کرد که بخش مهمی از نیازهای مردم را در این حوزه پاسخگو است و به ویژه رایگان بودن این خدمات توانسته است بار عظیم هزینه‌های درمان را به ویژه در شرایط سخت اقتصادی از دوش مردم و حتی نظام سلامت بردارد.

دکتر میثم حجتی‌پور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه ۳۹ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارند، اظهار کرد: این مدیریت از طریق دو بیمارستان شهدا و حضرت معصومه(س)، شش درمانگاه و یک پلی‌کلینیک به بیمه‌شده‌ها خدمت‌رسانی می‌کند.

وی گفت: در ایام کرونا نیز مراکز درمانی تامین‌اجتماعی اعم از مراکز سرپایی و نیز بستری در اختیار بیماران کرونا علاوه بر بیماران عادی قرار داشت و این مراکز در زمینه پذیرش، پایش و درمان بیماران دوشادوش مراکز درمانی دانشگاهی به مردم خدمت‌رسانی می‌کردند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه، تصریح کرد: این مدیریت برای ارائه بهینه این خدمات، برنامه‌ریزی جامعی را انجام داده بود که تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، ایجاد بخش ایزوله مادران باردار مبتلا به کرونا در بیمارستان حضرت معصومه (س) و انجام CT اسکن از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

حجتی‌پور افزود: بیمارستان شهدا از ابتدای شروع بیماری کرونا با اختصاص قسمتی از ظرفیت بخش‌های بستری به بیماران کووید۱۹ و با کنسل کردن جراح‌های الکتیو قدم موثری را در تامین نیازهای درمانی بیماران کرونا برداشت. همچنین این مرکز برای پاسخگویی بهینه به بیماران، ظرفیت اورژانس و واحد CT اسکن را در اختیار بیماران مشکوک سرپایی قرار داد.

وی اظهار کرد: این مشارکت تامین‌اجتماعی در درمان بیماران کرونا تا حدی بود که با شروع پیک پنجم بیماری از مرداد ۱۴۰۰ حدود ۷۳ درصد ظرفیت تخت‌های فعال بیمارستان یعنی معادل ۸۰ تخت فعال به بیماران کرونا اختصاص یافت.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه، با اشاره به آمار ارائه خدمات به بیماران کرونا، گفت: از آغاز همه‌گیری تا پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۳ هزار و ۶۵۵ بیمار در بیمارستان‌های تابعه این مدیریت بستری شدند که از این میزان ۳ هزار و ۲۹۰ بیمار یعنی ۹۰ درصد بستری‌شدگان، بهبودی خود را به دست آوردند و ۱۰ درصد نیز موارد فوتی کرونا را تشکیل می‌دهد.  

حجتی‌پور تصریح کرد: این مدیریت تاکنون ۱۸ میلیارد تومان هزینه برای بیماران کرونا انجام داده که ۱۲ میلیارد تومان آن در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بوده و ۶ میلیارد تومان نیز در سال ۱۴۰۰ هزینه شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه استان از نظر عدم شیوع بیماری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، ادامه داد: به دنبال این کاهش، بخش‌های کرونا در مراکز ملکی تعطیل شده است؛ بی‌تردید انجام واکسیناسیون فراگیر در فروکش کردن بیماری بسیار موثر بوده؛ اما ارائه خدمات درمانی چه از سوی مراکز دولتی و دانشگاهی و نیز تامین‌اجتماعی و حتی مراکز خصوصی در دست‌یابی بیماران به سلامت، نقش داشته است.

تامین داروی بیماران

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه، با بیان اینکه بیماران به داروهای مورد نیاز خویش در بخش‌های بستری و سرپایی تامین‌اجتماعی دسترسی ۱۰۰درصدی دارند، افزود: به نحوی که مراجعه کننده‌ها برای تهیه هیچ‌یک از داروها یا تجهیزات، به خارج از مرکز درمانی ارجاع نشده‌اند.

حجتی‌پور اظهار کرد: در بحث کرونا نیز با حمایت‌های همه‌جانبه سازمان و همکاری گسترده با دانشگاه علوم‌پزشکی خوشبختانه کمبودی در زمینه دارو به وجود نیامد.

عملکرد مدیریت درمان

وی با بیان اینکه این مدیریت دارای ۲۱۲ تخت فعال بستری است، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹ هزار و ۶۱ بیمار از خدمات بستری تامین‌اجتماعی بهره‌مند شدند. همچنین در این سال ۱۰ هزار و ۶۷ عمل جراحی در مراکز تامین‌اجتماعی انجام شده است و تعداد زایمان انجام شده نیز ۴ هزار و ۵۵ مورد بود که ۳۰ درصد کل زایمان‌های استان را شامل می‌شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه، تصریح کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ میلیون و ۸۵۹ هزار و ۸۹۴ نفر به مراکز درمانی سرپایی، بستری و پاراکلینیک مراجعه کرده‌اند که از این میان، تعداد یک میلیون و ۳۹۶ هزار و ۱۸۵ بیمار در مراکز درمانی سرپایی توسط پزشکان ویزیت شده‌اند؛ تعداد مراجعه سرپایی به مراکز پاراکلینیک نیز در این سال به میزان یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۶۴۸ مورد بوده است.

حجتی‌پور درخصوص تدابیر پیشگیرانه تامین‌اجتماعی در زمینه بیماری‌ها، ادامه داد: سازمان با تشکیل پرونده بیماران مزمن در مراکز درمانی سراسر کشور در پایش و درمان بیماری‌های مزمن و به ویژه بیماری‌های دوران سالمندی، اقدام موثری را انجام داده و این مدیریت نیز با تشکیل ۴۲ هزار و ۶۰۰ پرونده بیماران مزمن در راستای تحقق این هدف سازمان در حرکت است.  

ارتقای خدمات تامین‌اجتماعی

وی با اشاره به جایگاه تامین‌اجتماعی در تامین خدمات درمان بیمه‌شده‌ها، افزود: خدمات درمانی متعلق به سازمان تامین‌اجتماعی بخش مهمی از نظام سلامت استان را تشکیل می‌دهد و با توجه به رایگان بودن این خدمات، به ویژه در شرایط سخت اقتصادی، بار عظیمی از دوش مردم و حتی نظام سلامت برای تامین هزینه‌های درمان برداشته شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه، اظهار کرد: این مدیریت همواره در راستای بهبود این خدمات گام برمی‌دارد؛ از جمله آن می‌توان به برنامه ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها اشاره کرد که با اجرای آن کیفیت خدمات به طور مطلوبی افزایش یافته است.

حجتی‌پور گفت: درحال حاضر ظرفیت ارائه خدمات تامین‌اجتماعی در حدی است که اگر مشکلات مربوط به جذب نیروهای درمانی به ویژه پزشکان رفع شود، می‌تواند علاوه بر پوشش خدمات درمانی بیمه‌شدگان، گزینه مناسبی برای بیماران غیر بیمه‌ای باشد؛ زیرا مراکز بستری سازمان با توجه به نرخ تعرفه‌ها می‌تواند به راحتی فاصله بین مراکز دانشگاهی و بخش‌های خصوصی را پر کند.

کد خبر: 50818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =