برنامه دولت تخصیص یارانه دارو به بیمه‌هاست

به گفته نایب رئیس انجمن داروسازان ارز ۴۲۰۰ دارو حذف نمی‌شود بلکه محل تخصیص منابع تغییر کرده و این یارانه از مسیر بیمه‌ها توزیع خواهد شد.

سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو بیان کرد: عنوان حذف ارز ترجیحی دارو درست نیست بلکه هدایت منابع ارز ترجیحی به مسیر دیگری صحیح است.

وی افزود: پول و سوبسیدی که اکنون دلوت برای دارو پرداخت می‌کند، قرار نیست حذف شود. دولت باید روشی پیدا کند تا سوبسیدی که برای واردکردن دارو یا ماده اولیه هزینه می‌کند، چه برای کارخانه‌های داروسازی و چه تامین مواد اولیه خارجی، به دست مردم برسد.

فاطمی گفت: بهترین روش رسیدن منابع به دست مردم از طریق سازمان‌های بیمه است.

وی ادامه داد: بیمه باید تقویت شود. بیمه‌های ما حدود ۷۰ درصد هزینه خیلی از داروها را پوشش می‌دهند و اگر قرار است این ارز حذف شود، پوشش بیمه بالا می‌رود اما بیمه نمی‌تواند با پوشش ۷۰ درصد بماند. باید پوشش بیمه ۹۴ درصد بشود تا پرداخت از جیب بیمه‌گرها افزایش پیدا نکند.

نایب رئیس انجمن داروسازان عنوان کرد: اگر این کار انجام شود و زیرساختش بوجود بیاید، مردم اصلا اثر حذف ارز را حس نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: بحث حذف ارز دارو را با مثلا حذف ارز ماکارونی نباید اشتباه گرفت. قرار نیست دولت سوبسیدی بابت حذف ارز ماکارونی، نان فانتزی و غیره پرداخت کند اما در مورد دارو دولت قرار است این یارانه را پرداخت کند. فقط نحوه پرداخت تغییر کرده است و یک مبلغی به بیمه داده می‌شود.

فاطمی گفت: ترجیح می‌دهم درباره دارو از عنوان حذف ارز استفاده نشود و از عنوان انتقال منابع به سازمان‌های بیمه‌ای استفاده شود.

وی ادامه داد: در این صورت خیلی شرایط بهتر می‌شود و این کمبودهایی که داریم و بخشی مربوط به تخصیص به موقع ارز است، برطرف می‌شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان افزود: واردکننده می‌تواند به موقع دارویش را با ارز غیر دولتی به کشور وارد کند. بیمه هم پوشش خودش را می‌دهد و بر اساس پولی که از دولت می‌گیرد، خدمات خواهد داد.

وی یادآور شد: پولی که بیمه از دولت می‌گیرد هم عدد قابل توجهی است. برآورد می‌شود دولت باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پول به بیمه‌ها بدهد تا مردم اثرات حذف ارز را حس نکنند.

فاطمی درباره اینکه آیا این سیاست ابلاغ شده است یا خیر، عنوان کرد: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ به دولت اختیار داده است. دولت از ابتدای سال برای این کار برنامه داشت اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد، گفت این کار را انجام نمی‌دهیم و کماکان دارند ارز دولتی به واردکنندگان می‌دهند.

وی افزود: اما به نظر می‌رسد دادن ارز دولتی به واردکنندگان در بلند مدت امکان‌پذیر نباشد و نهایتا مجبور باشند این رویه را عوض کنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان گفت: بیمه‌ها باید زیرساخت‌هایی داشته باشند. پرونده‌ الکترونیک سلامت و سامانه کنترل و رهگیری دارو باید وجود داشته باشد. باید خود وزارت بهداشت و بیمه‌ها به توافق برسند که انتقال منابع ارز و نه حذف ارز صورت بگیرد.

وی درباره زمان فراهم شدن زیرساخت‌ها عنوان کرد: درباره زمان فراهم شدن زیرساخت‌ها نمی‌توانم اظهار نظر کنم و باید وزارت بهداشت در این رابطه اعلام نظر کند.

فاطمی گفت: پیشرفت‌هایی در این حوزه داشته‌ایم. طرح نسخه الکترونیک به میزان ۸۰ درصد در کشور اجرا می‌شود. سامانه کنترل و رهگیری دارو خیلی پیشرفت داشته است که عدد دقیق آن را باید وزارت بهداشت بگوید.

وی اضافه کرد: اکنون زیرساخت‌های پشتیبانی، فنی ارتباطی قوی برای انجام این انتقال منابع در کشور وجود دارد اما اینکه تاریخش چه زمانی باشد را خود مسئولین مربوطه باید پاسخ بدهند.

کد خبر: 50390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =