دستیابی به دانش فنی ساخت کاتالیست سنتز آمونیاک موردنیاز صنعت پتروشیمی

پژوهشگر ارشد گروه کاتالیست شرکت پژوهش و فناوری، در خصوص دستیابی ایران به دانش فنی ساخت کاتالیست سنتز آمونیاک در مقیاس صنعتی گفت: کاتالیست سنتز آمونیاک که در مجتمع‌های پتروشیمی رازی، شیراز، پردیس، خراسان، کرمانشاه و همچنین ۱۰ واحد فعال در کشور کاربرد دارد، برای نخستین بار در کشور تولید شده است.

علی جعفری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در این باره گفت: کاتالیست سنتز آمونیاک در مجتمع‌های پتروشیمی رازی، شیراز، پردیس، خراسان، کرمانشاه و همچنین ۱۰ واحد فعال در ایران کاربرد دارد و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: این کاتالیست برای اولین بار در داخل کشور به روش ذوب در مقیاس آزمایشگاهی تولید و در مقیاس صنعتی به روش قوس الکتریکی تولید می‌شود. ماده اولیه آن کاملا داخلی و از مواد معدنی است و یک ماده ارزان قیمت است. این کاتالیست را دانمارک و شرکت‌های چینی تولید می‌کنند و ایران برای اولین بار است که این ماده را تولید می‌کند.

پژوهشگر ارشد گروه کاتالیست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه دانش فنی این کاتالیست از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تهیه شده است افزود: این کاتالیست هم اکنون در داخل کشور تجاری‌سازی شده و تولید آزمایشی آن آغاز شده و در حال حاضر به دنبال بازاریابی این کاتالیست در داخل و خارج از کشور هستیم.

جعفری ارزآوری این کاتالیست را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: میانگین طول عمر این کاتالیست ۱۰ سال است و چون تعداد واحدهای آمونیاک در کشور زیاد و مصرف آن بالا است، تولید این کاتالیست در داخل کشور از خروج ارز به طور چشمگیری جلوگیری می‌کند.

وی افزود: این کاتالیست بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته برای نخستین بار در کشور تولید شده است و دانش فنی آن نیز از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تهیه شده است.

پژوهشگر ارشد گروه کاتالیست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه با ساخت این کاتالیست، کشور از واردات این کاتالیست بی‌نیاز شده است، افزود: تولید این کاتالیست هم اکنون در کشور آغاز شده و از سال آینده از این کاتالیست در واحدهای آمونیاک استفاده می‌شود.

جعفری مزایای این طرح را رفع نیاز واحدهای آمونیاک، صنایع پتروشیمی و جلوگیری از خروج ارز از کشور اعلام کرد و کاربرد آنرا در واحدهای تولیدی آمونیاک کشور (رازی، شیراز، پردیس، خراسان، کرمانشاه، مسجد سلیمان، لردگان، هنگام و ...) برشمرد.

کد خبر: 48231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =