ورود صنعت پتروشیمی ایران به بازارهای جهانی تولیدکننده گرید لوله

پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فراهم شدن زمینه ورود صنعت پتروشیمی ایران به بازارهای جهانی تولیدکننده گرید لوله با ساخت یک دستگاه اندازه‌گیری طول عمر لوله‌های پلی‌اتیلنی خبر داد.

فرزانه اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار آتیه‌آنلاین در این باره گفت: برای نخستین بار در خاورمیانه دستگاه اندازه‌گیری طول عمر لوله‌های پلی‌اتیلنی در تماس با آب کلردار ساخته شد، این دستگاه که دانش فنی آن از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ارائه شده است، سرویس‌دهی لوله‌های انتقال آب آشامیدنی با دقت و صحت بالا را شبیه‌سازی و مقاومت گریدهای تولیدی و تخمین طول عمر لوله‌ها را بررسی می‌کند.

وی افزود: این دستگاه که طول عمر لوله‌های پلی اتیلن را در برابر آب کلر دار اندازه‌گیری می‌کند، برای نخستین بار است که در خاورمیانه ساخته شده است.

پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تاکید کرد: دستگاه بر این اساس طراحی شده است که در شرایط بسیار سخت شامل آب کلردار بالا، پی اچ، فشار و دمای بالا میزان تخریب در لوله‌ها را اندازه گیری کرده و براساس این مقیاس‌های بدست آمده، نهایتا بهترین کامپاند را به بازار عرضه کنیم تا در برابر شرایط سخت مقاوم باشد.

اردکانی مزایای طرح را حل بحران عدم استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلنی در سیستم آبرسانی شهری در کشور و همچنین فراهم آوردن شرایط ورود شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده گرید لوله به بازارهای رقابتی جهانی اعلام کرد و افزود: ساخت این دستگاه برای نخستین بار در کشور و براساس مقاله‌ها و پتنت‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به این موضوع که این دستگاه براساس نمونه خارجی ساخته نشده است، تاکید کرد: برای ساخت این دستگاه پتنت خیلی مشخصی وجود نداشت، یک استانداردی موجود بود که ما براساس شرایط استاندارد با تیم مهندسی این کار را طراحی کردیم و آن را ساختیم.  

این پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان این که در حال حاضر کشورهای هلند، سوئیس و آمریکا با در اختیار داشتن این دستگاه آزمایش‌های مربوط به لوله‌های پلی‌اتیلنی را انجام می‌دهند، تصریح کرد: به دلیل تحریم این کشورها برای ما آزمایش‌های مربوطه را انجام ندادند و ما مجبور به ساخت این دستگاه شدیم، حال آن که با ساخت این دستگاه توانستیم انحصار این کشورها را در ساخت را از بین ببریم.

اردکانی افزود: با توجه به توانمندی موجود، هم‌اکنون می‌توانیم به تمام شرکت‌های پتروشیمی متقاضی و همچنین دانشگاه‌ها برای انجام کار پژوهشی، خدمات ارائه دهیم.

وی یادآور شد: تمامی شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده پلی اتیلن لوله می‌توانند از خدمات این دستگاه استفاده کنند، ضمن آنکه تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پتروشیمی جم برای استفاده روی گریدهای این شرکت منعقد شده است و پس از آن پیاده‌سازی روی گریدهای پتروشیمی آریاساسول در دستور کار قرار دارد.

پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه حدود یک سال ساخت این دستگاه طول کشید، تصریح کرد: هر شرکت پتروشیمی و شرکت لوله‌ساز که تقاضای انجام این آزمایش را داشته باشند، ما این خدمات  را به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال‌های اخیر صنعت پتروشیمی با عبور از تحریم‌های موجود توانسته با اتکا به دانش و توانمندی مهندسان و متخصصان ایرانی و تکنولوژی ساخت داخل بسیاری از نیازهای خود را در این حوزه بر طرف کند. ساخت کاتالیست تا ساخت دستگاه‌های کلیدی در این صنعت مواردی را شامل می‌شود که مهندسان و متخصصان ایرانی توانستند به آن دست یابند.

کد خبر: 47108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =