نخستین شرکت گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در جمع دانش‌بنیان‌ها

شرکت پتروشیمی کارون به عنوان نخستین شرکت گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در جمع دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شرکت پتروشیمی کارون به عنوان نخستین تولیدکننده ایزوسیانات‌ها و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش پلی‌یورتان‌ها در خاورمیانه و غرب آسیاست. در این شرکت انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی با ارزش افزوده بالا و برخوردار از کیفیت ممتاز جهانی تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شود. این شرکت در سال ۹۹ توانست رکورد خود را با افزایش ۳۵ درصدی تولید به ثبت برساند. دستاوردهای این شرکت در تنوع سبد محصول و توسعه بازارهای داخلی و صادراتی است.

بنا به اظهارات علیرضا صدیقی‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون تجاری‌سازی مسیری است که این شرکت پیش از رونمایی هر محصولی آن را به‌طور دقیق طی می‌کند و تا کنون هیچ محصولی بدون بازاریابی رونمایی نشده است.

محصولات پتروشیمی کارون به طور کلی در صنعت پلی‌یورتان به کار می‌رود. از جمله مهم‌ترین محصولات پایین‌دستی می‌توان به تولید انواع ابر، اسفنج و فوم با کاربری در تولید مبلمان، صندلی‌های اداری و خانگی و صندلی خودرو اشاره کرد. این محصولات در صنعت تولید انواع عایق‌های صوتی و حرارتی و برای تولید انواع ساندویچ پنل، دیوارهای پیش ساخته و یخچال‌های خانگی و صنعتی نیز به کار می‌رود. از دیگر کاربری‌های مهم محصولات پتروشیمی کارون می‌توان به صنعت کیف و کفش و به‌منظور تولید زیره کفش و چرم مصنوعی نیز اشاره کرد. در صنایع پزشکی و بهداشتی یکی از مهم‌ترین کاربردها در تولید باندهای ارتوپدی است. همچنین در تولید انواع الاستومرها، چسب‌های صنعتی و چسب‌های لمینت نیز استفاده می‌شود.

الزام به گسترش و تواناسازی در عرصه

الزام شرکت پتروشیمی کارون به دو مولفه گسترش و تواناسازی بستری را فراهم کرده است تا این شرکت با آگاهی از رقابتی بودن محصولات خود و نیاز مبرم کشور و خاورمیانه به آن و ازسوی دیگر کاربرد موثر و فزاینده آن در صنایع پایین‌دستی، بتواند برنامه راهبردی و استراتژیک خود را بر پایه پیش‌بینی‌های آگاهانه تهیه و تدوین کند.

افزایش میزان کمی تولید بر اساس مقادیر طراحی شده، افزایش کیفیت محصولات به‌منظور ارتقا رضایتمندی و وفاداری به مشتریان، افزایش سهم بازار داخلی و خارجی، حفظ محیط زیست به عنوان سرمایه ملی با تمرکز بر پیشگیری از آلودگی، بهبود شرایط کاری کارکنان در راستای ارتقای کیفیت زندگی کاری، افزایش ضریب ایمنی محیط کار، منابع و تجهیزات، توجه ویژه به امر تحقیق و توسعه به‌منظور بهبود قابلیت‌های سازمانی، پشتیبانی از طراحی و خرید محصولات و خدمات پربازده انرژی و جمع آوری داده‌ها و منابع ضروری سیستم مدیریت انرژی از اهم اهداف و سیاست های کلان شرکت پتروشیمی کارون به شمار می‌آید.

دستیابی به زیروپساب

از آنجایی که صیانت از محیط زیست و ارتقای فرآیندهای مختلف به منظور سازگاری حداکثری با محیط زیست همواره از اولویت‌های شرکت پتروشیمی کارون بوده است، "تولید سبز، ایمن و پایدار" نخستین استراتژی کلان این شرکت تعیین شده است. در طراحی اولیه واحدهای عملیاتی و فرآیند تولید مجتمع پتروشیمی کارون دپارتمان‌های محیط زیستی مختلفی از قبیل دو واحد پیش‌تصفیه پساب‌های صنعتی، کوره زباله سوز صنعتی، سیستم‌های جمع‌آوری، جذب و تصفیه بخارات فرآیندی و ... طراحی و اجرا شده که مطابق با آخرین استانداردهای محیط زیستی بکار گرفته می‌شوند.

شرکت پتروشیمی کارون اکنون درصدد است تا دو سال آینده با اجرای پروژه جدید «زیرو پساب» خروجی پساب خود را به مرحله‌ای برساند که ماهی در آن زنده بماند. در اجرای این پروژه در شرکتی مثل کارون که به دلیل ماهیت محصولات تولیدی بیشترین آلودگی را دارد هیچ شرکتی نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم کنترل پسماند آب خود داشته باشد.

به منظور هدفمندسازی و ساختاربخشی به اقدامات و فرآیندهای ایمنی، بهداشت و محیط زیست، سیستم مدیریت یکپارچه محیط زیستی ISO۱۴۰۰۱، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشتی ISO۴۵۰۰۱، سیستم مدیریت انرژی ISO۵۰۰۰۱ در این شرکت جاری‌سازی و با انجام ممیزی‌های سالانه در چهار سال پیاپی تمدید و گواهینامه‌های مربوطه اخذ شده است.

از اقدامات و پروژه‌های مهم محیط زیستی انجام شده در شرکت پتروشیمی کارون می‌توان به ایزولاسیون واحدهای فرآیندی و مسیر هدایت روان آب‌ها، استانداردسازی سیستم جمع‌آوری و بارگیری اسیدسولفوریک رقیق شده، احداث جایگاه‌های استاندارد و تفکیک ضایعات، برون‌سپاری ضایعات فرآیندی به صنایع متقاضی به عنوان ماده ارزش‌دار با مجوزهای محیط زیستی، اجرای طرح مدیریت نشتی‌ها در راستای کاهش آلاینده و بهینه‌سازی مصرف مواد، منابع و انرژی و ... اشاره کرد.

حدود ۱۰ درصد از وسعت این شرکت به فضای سبز متشکل از انواع درخت و درختچه اختصاص داده شده و هر ساله برنامه توسعه فضای سبز در این مجتمع اجرایی می‌شود و اخیرا نیز ایجاد نهالستان پایلوت در این مجتمع اجرایی شده است. همچنین شرکت پتروشیمی کارون از اعضای ستاد نهضت سبز شهرستان بوده و تاکنون در توسعه فضای سبز عمومی شهرستان مشارکت پررنگی داشته است.
احداث تصفیه‌خانه جامع پساب‌ها با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، احداث جایگاه مرکزی نگهداری پسماندها و احداث جایگاه ایزوله مبدل شاپ از اهم پروژه‌های محیط زیستی در دست انجام شرکت پتروشیمی کارون است.

پیش‌بینی و تدوین سناریوهای مربوط به حوادث محتمل و پیامدهای محیط زیستی مرتبط، با بکارگیری نرم‌افزارهای تخصصی مدل‌سازی، در این شرکت انجام شده و برگزاری مانورهای لازم برای آمادگی هر چه بیشتر در مدیریت، کنترل و کاهش اثرات محتمل محیط زیستی از اقدامات بارز این شرکت در راستای صیانت از محیط زیست به شمار می‌رود.

شرکت پتروشیمی کارون توجه ویژه‌ای به اشاعه دانش و فرهنگ محیط زیستی دارد و اقدامات آموزشی- فرهنگی مختلف مانند برگزاری کلاس‌های آنلاین و حضوری، تهیه و توزیع نشریه‌ها، برگزاری مراسم بزرگداشت مناسبت‌های محیط زیستی، دیوارنویسی و دیوارنگاری و ... به طور مستمر انجام می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، زمانیکه صحبت از رشد و توسعه صنعت پتروشیمی کشور به میان است، کلیدواژه خام‌فروشی به عنوان مهم‌ترین چالش پیش‌روی توسعه این صنعت مطرح  شده و از آن غالبا به عنوان مانعی برای تولید ارزش افزوده، اشتغالزایی و ایجاد رشد و توسعه اقتصادی کشور یاد می‌کنند. چنین به نظر می‌رسد دانش‌بنیان‌ها برای جلوگیری از خام فروشی و خروج از اقتصاد نفتی سهم بسزایی را ایفا خواهند کرد و برای استفاده حداکثری از ذخایر غنی نفت و گاز کشور راهی جز ایجاد زیرساخت‌های لازم و بهره‌مندی از دانش فنی روزآمد نیست که تحقق این مسیر قطعا با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان شکل خواهد گرفت.

کد خبر: 46828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =