یزدی‌ها صدرنشین سرانه مطالعه

 یافته‌های طرح آمارگیری از «فرهنگ رفتاری خانوار» مربوط به سال گذشته نشان می‌دهد که استان یزد با ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه مطالعه در ماه در صدر سرانه کتابخوانی ایران قرار گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، یزد که زمانی جایگاه قابل دفاعی در زمینه مطالعه نداشت، بعد از یک دوره فرهنگ سازی و تلاش برای ارتقاء سرانه مطالعه، اکنون به جایگاه نخست کشور در این زمینه دست یافته به نحوی که اکنون ماهانه ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه سرانه مطالعه در طول یک ماه را دارد و بعد از استان یزد، استان‌های قم و قزوین به ترتیب با ۱۵ ساعت و ۱۲ دقیقه و ۱۲ ساعت و ۵۸ دقیقه در ماه، در صدر استان‌های کتابخوان قرار دارند.

سال‌های نه چندان دور هر گاه از بالا بودن سرانه مطالعه در بین یزدی‌ها سخن به میان می‌آید، همه آن را به مطالعه کتاب‌های درسی ارتباط داده و این سرانه را زیر سئوال می‌برند در حالی که بر اساس این بررسی، درباره ریز منابع مطالعاتی تحقیق و نتایج آن اعلام شده که این فرضیه را رد می‌کند.

یزدی‌ها صدرنشین سرانه مطالعه/تحولاتی که «پایتخت کتاب» رقم زد

طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار یکی از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و رفتارهای خانوارهای کشور و استفاده از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور در نقاط شهری و روستایی برای افراد ١٥ ساله و بیشتر اجرا می‌شود.

برخی از مهم‌ترین یافته‌های حاصل از این طرح، وضعیت مصرف فرهنگی جامعه ایران را نشان می‌دهد.

نتایج بررسی مرکز آمار

نتایج این طرح بر اساس آمارگیری از ۴۳ هزار و ۷۰۰ خانوار شهری و ۱۸ هزار و۸۶۰ خانوار روستایی و در کل به ۶۲ هزار و ۵۶۰ خانوار برآورد شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و…افراد ۱۵ ساله و بیشتر شده اخذ شده است.

به این ترتیب در سال ۱۳۹۹ سرانه مطالعه افراد ۱۵ ساله و بیشتر باسواد در ماه به طور متوسط ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه برآورده شد که به عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است.

از این مقدار ۶ ساعت و ۳۲ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی، یک ساعت و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ۲۳ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.

به طور کلی ۶۲.۹ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۹ یک نوع مطالعه اعم از کتاب غیردرسی، روزنامه یا نشریه داشته اند. ۵۴.۵ درصد از افراد با سواد ۱۵ ساله و بیشتر دریک سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیر درسی اعم از چاپی یا الکترونیکی داشته اند.

یزدی‌ها صدرنشین سرانه مطالعه/تحولاتی که «پایتخت کتاب» رقم زد

۲۲.۴ درصد از افراد با سواد ۱۵ ساله و بیشتر، در ماه قبل از آمارگیری، روزنامه اعم از چاپی یا الکترونیکی مطالعه کرده اند. ۸.۹ درصد از افراد باسواد ۱۵ ساله و بیشتر، در ماه قبل از آمارگیری نشریه چاپی و الکترونیکی مطالعه کرده اند.

از ۶ ساعت و ۳۲ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیر درسی در ماه، ۲ ساعت و ۳۲ دقیقه سرانه مطالعه قرآن و ادعیه و ۴ ساعت سرانه مطالعه سایر کتب درسی غیر درسی بوده است.

از افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در سال ۱۳۹۹ مطالعه کتاب غیر درسی داشته اند، ۳۳.۲ درصد حداقل یک عنوان کتاب، ۵۲.۷ درصد ۲ تا ۴ عنوان کتاب، ۷.۵ درصد ۵ تا ۷ و ۶.۵ درصد بیش از هفت عنوان کتاب مطالعه کرده اند.

نتایج آمارگیری نشان می‌دهد اولویت مطالعه افراد به ترتیب قرآن و ادعیه با ۳۳.۲، رمان و داستان‌های کوتاه بزرگسالان با ۱۶.۳ درصد، روانشناسی و تربیتی با ۸.۸ درصد و موضوعات دینی به جز ادعیه و قرآن با ۸.۸ درصد بوده است.

دلایل صدرنشینی یزدی‌ها در مطالعه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: جایگاه برتر استان از نظر شاخص مطالعه در ماه ناشی از رویکرد چند سال اخیر استان در حوزه کتابخوانی است و قاعدتاً طی چند سال هم افزایی صورت گرفت که در نتیجه آن، در آمار و ارقام مطالعه در یزد تحول اساسی ایجاد شد.

مجید جوادیان زاده تاکید کرد: وقتی که در چند سال اخیر نزدیک به ۳ هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان در استان راه اندازی شده، شاهد ایجاد جریان کتابخوانی و کتابخوان های متعددی در استان هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در گروه‌های اجتماعی مختلف اعم از کودکان کار، کودکان اقلیت‌های دینی، کودکان توانخواه، سایر گروه‌های اجتماعی ایجاد شد تا همه از آن بهره‌مند باشند.

یزدی‌ها صدرنشین سرانه مطالعه/تحولاتی که «پایتخت کتاب» رقم زد

وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای این رویکرد، کسب برند پایتخت کتاب در سال ۱۳۹۸ برای شهر یزد بر اساس طرح‌های خلاقانه و نوآورانه ارائه شده، انسجام و هم افزایی نهادهای دولتی و خصوصی، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و NGO های مرتبط، حمایت و مشارکت مالی برندهای تجاری و اقتصادی معتبر خود بود.

وی ادامه داد: یزد با این اقدامات و برنامه‌ها توانست با شعار «یزد جهانی، شهر کتاب و دانایی» به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران، لوح افتخار خود را از معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت دریافت کند.

تاثیر برند و برنامه‌های پایتخت کتاب ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: در قالب طرح پایتخت کتاب ایران، بیش از ۳۰۰ عنوان برنامه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی اجرا شده که از جمله آن می‌توان به راه اندازی اتوبوس کتاب، انجام گسترده طرح‌های فصلی کتاب شامل طرح‌های بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه با همکاری کتاب فروشی‌ها و ارائه تخفیف ۲۰ درصدی به مشتریان اشاره کرد.

وی اظهار داشت: برگزاری طرح‌های رونمایی از کتاب و جشن امضای کتاب‌ها قبل از کرونا و در ماه‌های اخیر قدمی در جهت ارتباط مستقیم و بی واسطه نویسنده و مخاطب و ایجاد شور و شوق فرهنگی برای خرید کتاب و مطالعه آن و همچنین نقد و بررسی کتاب شده است.

کد خبر: 43832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =