احتمال عدم تصویب سیاست ارز ترجیحی وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: احتمال عدم تصویب سیاست ارز ترجیحی با توجه به اختلاف نظر دولت و مجلس وجود دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی  در نشست شورای شهرستان کرمان از تمرکززدایی در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس بخشی از اختیارات تصمیمات بودجه‌ای به استان‌ها واگذار می‌شود.

پورابراهیمی گفت: صندوق‌های توسعه استانی با محوریت صندوق کارآفرینی امید مبنای فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای استان کرمان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ برنامه محوری جایگزین ردیف محوری شده است، افزود: در بودجه سال آینده فقط ۵۰ دستگاه بودجه مستقیم می‌گیرند این در حالیست که پیش از این حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه بودجه مستقیم دریافت می‌کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انتقادی که به لایحه بودجه وارد است این است که مولدسازی دارایی‌های دولت و تغییر و تحول در بودجه شرکت‌های دولتی اصلاً در لایحه دیده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید به دنبال طرح‌های اقتصادی بروند، افزود: در زمینه بودجه‌های عمرانی کشور با شرایط سختی مواجه ایم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به زیان ده بودن ۶۰ درصد از سرفصل شرکت‌های دولتی و بانک‌ها ادامه داد: از دولت خواسته‌ایم در این زمینه اصلاح ساختار را انجام دهد و شرکت‌های زیان ده را تعیین تکلیف کند.

نماینده مردم کرمان و راور بر لزوم تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام دولتی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که هزار و ۳۰۰ هزار تومان برای آنها هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه اتمام این پروژه‌ها نیازمند ۲,۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است، تاکید کرد: باید هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها تعیین تکلیف شوند.

پور ابراهیمی در خصوص نرخ حامل‌های انرژی بیان کرد: نرخ حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ تغییر نکرده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس ادامه داد: تاکنون پیشنهادی در این خصوص از سوی دولت مطرح نشده و مجلس هم نظری در این زمینه نداده است اما اگر دولت هم پیشنهاد دهد قطعاً از سوی مجلس رد می‌شود.

وی به مساله حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره و اظهار کرد: وضعیت کنونی باید تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به اینکه نظر مجلس و کارشناسان در خصوص ارز ترجیحی این است که باعث رانت و فساد و ضربه به تولید شده است، افزود: منفعتی از این محل عاید مردم نشده است.

نماینده مردم کرمان و راور میزان رانت ایجاد شده طی چهار سال گذشته از محل ارز ترجیحی را یک هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان معادل کل بودجه عمومی امسال کشور است.

وی ادامه روند کنونی را به صلاح کشور ندانست و گفت: با زیاد شدن فاصله نرخ بازار ارز و نرخ ارز ترجیحی سفره مردم کوچک‌تر شده و دلالان سود بیشتری می‌برند.

پورابراهیمی بیان کرد: دولت بیان می‌کند که مابه‌التفاوت را در قالب یارانه به مردم می‌دهد اما از نظر ما پرداخت یارانه به صلاح کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید با ثبات قیمت و سیاست‌های ارزی قدرت خرید مردم را برگردانیم، افزود: دلیل عمد کاهش ارزش پول ملی تورم است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش صادرات و تقویت ارزش پول ملی باید در جهت حذف تورم گام برداریم، گفت: مبلغ مورد نظر برای یارانه پرداختی به مردم نمی‌تواند پاسخگوی میزان تورمی باشد که با آزادسازی قیمت‌ها رخ می‌دهد.

پورابراهیمی با اشاره به اختلاف نظر دولت و مجلس در این خصوص گفت: احتمال عدم تصویب سیاست ارز ترجیحی وجود دارد.

کد خبر: 43620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =