مزد توافقی برابر با هرج‌ومرج در قانون کار

یک فعال حوزه کار با اشاره به آسیب‌های فراوان ناشی از اضافه کردن یک تبصره با ماده ۴۱ قانون کار گفت: اجرایی شدن مزد توافقی باعث شکل‌گیری هرج و مرج در بازار کار و ارتباط بین کارگر و کارفرما خواهد شد.

اولیا علی بیگی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان داشت: در سالهای گذشته برخی با فعالیت در حوزه‌های مختلف مرتبط با کار، سعی در حذف ماده ۴۱ قانون داشتند و تلاش‌ آنها بر این بود که حداقل دستمزد کارگران از طرف شورای عالی کار تعیین نشود و توافق کارگر و کارفرما در خصوص میزان دستمزد و مزایای نیروی کار اجرایی شود که علیرغم تلاش‌ها و رایزنی‌ها در این خصوص، این موضوع به سرانجام نرسید.  

وی افزود: طرح مجلس شورای اسلامی در خصوص الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار در سالهای گذشته توسط برخی پیگیری شده که در حال حاضر توسط تعدادی از نمایندگان، پیش‌نویس این طرح امضا شده و تصور این است که بسیاری از نمایندگان جزئیات این طرح را در نظر نگرفته و در این خصوص اطلاع کافی نداشته باشند که البته بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس معتقدند که به موضوع ارائه شده در این طرح نباید ورود کرد.

تعیین دستمزد در قانون کار اشاره شده است

این کارشناس حوزه کارگری اظهار داشت: اصولا نیازی به اضافه کردن تبصره به ماده ۴۱ قانون کار نیست چراکه بیساری از موضوعات مرتبط با تعیین دستمزد در این ماده قانون کار پیش بینی شده است و بر اساس متن این ماده، شورای عالی کار موظف است که هرساله بر اساس مناطق و صنایع مختلف با توجه به دوشاخص نرخ تورم و سبد معیشت برای حداقل مزد تصمیم گیری داشته باشد.

وی ادامه داد: تفسیر اشتباه از ماده ۴۱ قانون کار باعث شکل‌گیری طرح موضوع اضافه کردن تبصره به این ماده قانونی شده است و هدف این است که این ماده قانونی را بی اثر کرده و با اضافه کردن این تبصره در مناطق روستایی و در ارتباط با کارگاه های زیر ۱۰ نفر بدون لحاظ کردن نرخ تورم و سبد معیشت اقدام به برقراری مزد توافقی بین کارگر و کارفرما داشته باشند.

وی تصریح کرد: آسیب دیگری که ایجاد و برقراری مزد توافقی بدنبال خواهد داشت در خصوص میزان حق بیمه است و به طور طبیعی به هر میزان که مزد توافقی بین کارگر و کارفرما صورت گیرد، حق بیمه پرداختی هم در نوسان خواهد بود و احتمالا این نرخ پایین تر از حق بیمه پرداختی بر اساس حداقل دستمزد تعیین می شود.

اجرای مزد توافقی و برده‌داری نوین

علی بیگی در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت که تعیین حداقل سالانه دستمزد نیروی کار توسط شورای عالی کار بر اساس شاخص‌های دوگانه تورم و سبد معیشت در قالب ماده ۴۱ قانون کار به وضوح اشاره شده است و مجلس باید به این نکته توجه داشته باشد و باید اشاره داشت که با اجرای مزد توافقی شاهد هرج و مرج دار بازار کار و شکل گیری برده‌داری نوین در قالب ارتباط کارگر و کارفرما خواهیم بود.  

وی همچنین با اشاره به آسیب های فراوان دست بردن در قانون کار و روش تعیین دستمزد کارگران بیان کرد: با اجرایی شدن مزد توافقی قطعاً بهره گیری از امتیازات قانون جای خود را به بی قانونی خواهد داد تضعیف معیشت جامعه کارگری را نیز بدنبال خواهد داشت.

کد خبر: 37840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =