کودکان در مدرسه سلامت درس بخوانند

اگر فرض را بر این بگذاریم که از نیمه آبان‌ماه یا اوایل آذرماه یا حتی فصل زمستان، مدارس بازگشایی می‌شوند، چه خوراکی‌هایی و به چه نحوی باید به بچه‌ها ارائه شوند تا خطر ابتلا به کرونا در بچه‌ها - با وجود تزریق واکسن کرونا - به حداقل برسد؟

به گزارش آتیه آنلاین، بوفه مدارس، همیشه موضوع مورد بحث والدین، مربیان بهداشت مدارس، متخصصان علوم تغذیه و همه افرادی است که به شکلی با بچه‌ها، تغذیه و مدرسه در ارتباط هستند؛ به این دلیل که «نوع» و «نحوه» ارائه مواد خوراکی در بوفه مدارس بسیار مهم است و با سلامت یا بیماری بچه‌ها ارتباط مستقیمی دارد. حالا به این نگرانی، مسأله ویروس کرونا و احتمال بازگشایی مدارس را نیز اضافه کنید! به این ترتیب این نگرانی هزار برابر خواهد شد. سپس به همه این نگرانی‌ها، بی‌پروایی بچه‌ها را هم اضافه کنید! بچه هایی که دور از چشم پدر و مادر، آماده هر نوع شیطنتی هستند.

اگر فرض را بر این بگذاریم که از نیمه آبان‌ماه یا اوایل آذرماه یا حتی فصل زمستان، مدارس بازگشایی می‌شوند، چه خوراکی‌هایی و به چه نحوی باید به بچه‌ها ارائه شوند تا خطر ابتلا به کرونا در بچه‌ها - با وجود تزریق واکسن کرونا - به حداقل برسد. والدین و از سوی دیگر مسئولان مدارس در این خصوص مسئولان اصلی هستند. بچه‌ها، میل به شیطنت دارند؛ شکی در این موضوع نیست! اما باید آنها را از خطرات آگاه کرد. این مسأله به‌ویژه در دوره دبستان بسیار مهم است؛ بنابراین این نکته‌ها را به بچه‌ها توصیه کنید تا خطر ابتلا به کرونا در مدرسه کاهش یابد.

۱- شست‌وشو: پیش از مصرف هر نوع خوراکی، دست و صورت را بشویند. علاوه بر این باید روی بسته‌بندی خوراکی مورد نظر الکل اسپری کرده و سپس آن را باز کرده و خوراکی را مصرف کنند.

۲- دور باشند: برای مصرف خوراکی‌ها باید از همکلاسی‌های خود فاصله بگیرند. به این دلیل که درآوردن ماسک، زمینه‌ساز ورود ویروس به دستگاه تنفسی است؛ بنابراین حتماً با فاصله ۵/۱ تا ۲ متر از دوستان خود بنشینند.  

۳- تقسیم ممنوع: با اینکه دست‌ها را شسته‌اند، اما بهتر است خوراکی‌ها را به هم تعارف نکنند. به این دلیل که احتمال انتقال آلودگی از راه دست و نزدیک شدن به هم، حین تعارف خوراکی، باعث انتقال ویروس شود.

۴- کارت بدهید: مقدار مناسبی پول داخل کارت بانکی واریز کرده و آن را به بچه‌ها بدهید. آنها نباید به پول دست بزنند. برای خرید فقط باید از کارت استفاده کرده و بعد از استفاده نیز به کارت الکل بزنند.

۵- فقط با قاشق خودت: اگر قرار است با قاشق و چنگال خوراکی‌ای بخورد، به او قاشق و چنگال بدهید. تأکید کنید بعد از مصرف غذا، آنها را داخل کیسه گذاشته و به خانه بازگرداند و از شستن ظرف غذا، قاشق و چنگال و... در مدرسه خودداری کند.

۶- همان دوست‌داشتنی‌ها: بچه‌ها میل به مصرف خوراکی‌های خاصی مانند کیک، شیرکاکائو، بیسکوییت، ساندویچ و... در ساعت تفریح دارند. به همین دلیل هم خوراکی‌های ارائه شده در بوفه مدرسه برای آنها دوست‌داشتنی است. در حال حاضر بهتر است همان خوراکی‌ها را خریده و در منزل ضدعفونی کرده و در کیسه‌ای گذاشته و داخل کیف مدرسه او بگذارید. به این ترتیب خطر خرید از بوفه مدرسه به حداقل می‌رسد. بچه‌ها به درستی نمی‌توانند خوراکی‌های سالم را انتخاب کرده و بسته‌بندی خوراکی‌ها را ضدعفونی کنند.

۷- فقط بسته‌بندی: سعی کنید بیشتر خوراکی‌های بسته‌بندی شده را برای زنگ تفریح بچه‌ها خریداری کنید. امکان تماس دست بچه‌ها- اگر به درستی دست را نشسته یا ضدعفونی نکنند- با خوراکی کمتر خواهد شد. تأکید کنید نوشیدنی‌ها را با نی، آن‌هم با نی‌هایی که داخل سلفون بسته‌بندی ‌شده‌اند، مصرف کنند.

مسئول جان بچه‌ها شما هستید

بخش دیگری از مسئولیت حفظ سلامت دانش‌آموزان با اولیاء مدرسه، مسئولان بهداشت مدارس و آنهایی است که خرید خوراکی‌های بوفه مدرسه را به عهده دارند. بنابراین در صورتی که مدارس بازگشایی شوند- دو هفته در ماه یا هر روز- به این موارد نیز توجه کنید.

۱- یک‌بار مصرف: نخستین راهکار برای حفظ سلامت دانش‌آموزان امکان دسترسی به لیوان‌های یک‌بار مصرف برای مصرف آب است. این لیوان‌ها باید داخل محفظه دربسته، کنار آبخوری یا آبسردکن مدرسه باشند.

۲- فقط بسته‌بندی: تمام خوراکی‌های خریداری شده برای بوفه مدرسه باید از انواع بسته‌بندی شده باشند. این موارد شامل انواع ساندویچ، کیک، آبمیوه، بیسکوییت، شکلات، شیرهای طعم‌دار و... است. هیچ نوع خوراکی‌ای غیربسته‌بندی‌ای نباید از بوفه مدرسه ارائه شود.

۳- به سلامتی فکر کنید: دانش‌آموزان نیازمند تغذیه سالم هستند؛ همیشه و به‌ویژه در شرایط خاصی که قرار داریم. بنابراین برای خرید خوراکی‌های بوفه مدرسه، حتماً خوراکی‌های سالم را در اولویت قرار دهید. انواع شیر طعم‌دار، انواع آبمیوه، بیسکوییت ساده سبوس‌دار از جمله این خوراکی‌ها هستند.

۴- در یخچال بگذارید: هوا خنک است. اما خوراکی‌ها باید در یخچال نگهداری شوند تا خطر بروز مشکلات گوارشی کاهش یابد. این نکته به‌ویژه درباره خوراکی‌هایی مانند شیر، شیرهای طعم‌دار، ساندویچ‌های بسته‌بندی شده و... بسیار مهم است.

۵- نظافت شما: وقتی وارد بوفه مدرسه می‌شوید، از دو عدد ماسک، پیش‌بند یا لباس کار (شبیه مانتوی پزشکی) و دستکش استفاده کنید. توجه داشته باشید فقط از کارتخوان استفاده کنید. پیش از تحویل دادن کارت بانکی به دانش‌آموزان پس از خرید مواد خوراکی، به کارت الکل بزنید. این نکته به‌ویژه برای بچه‌های دبستانی که کمتر می‌توانند مراقب خودشان باشند، مهمتر است.

۶- تهویه و پنجره: به تهویه مناسب هوای بوفه دقت داشته باشید. این نکته برای سلامت شما و تجمع آلودگی احتمالی روی خوراکی‌هایی که در بوفه قرار دارند، مهم است. برای فروش خوراکی‌ها، فقط از یک پنجره کوچک این کار را انجام دهید تا تماس و احتمال آلودگی کاهش یابد. حتماً به بچه‌ها تأکید کنید که در صف و با فاصله ۵/۱ متری بایستند.

۷- یک جای مشخص: در سرمای پاییز، بچه‌ها باید مکان خوبی برای مصرف خوراکی داشته باشند. بهتر است سالن ورزش مدرسه برای این کار در نظر گرفته شود. صندلی‌ها با فاصله چیده شده و ضدعفونی کرده و در ساعات تفریح بچه‌ها به این سالن رفته و خوراکی مصرف کنند. این سالن باید از تهویه مناسب نیز برخوردار باشد. اگر چنین سالنی وجود ندارد، بخشی از حیاط مدرسه، به شکل مناسبی مسقف شده و صندلی‌های تک‌نفره در این فضا قرار داده شود. صندلی‌ها باید اسپری شده و برای نشستن بچه‌ها و مصرف خوراکی در ساعات تفریح، از این فضا استفاده شود. تعبیه چنین فضایی ضروری است؛ به این دلیل که در زمان مصرف خوراکی بچه‌ها ماسک‌ها درمی‌آورند و همین مسأله خطر انتقال بیماری را چندین برابر می‌کند.

نویسنده : مهتاب خسروشاهی روزنامه نگار

کد خبر: 33339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =