تاکید دولت بر شکل‌گیری جنبش اشتغال

یکی از موضوعات کلیدی که در ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم مورد توجه دولتمردان و مسئولان مرتبط در حوزه‌های مرتبط با اشتغال قرار گرفته، بسترسازی برای ایجاد اشتغال گسترده و سیاستگذاری در راستای مقابله با حل این چالش بزرگ کشور بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، رئیسی به عنوان رییس‌جمهور دولت سیزدهم با تاکید درست بر موضوع اشتغالزایی گسترده، پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پس از تشکیل دولت و جای‌گذاری سیاست‌های اشتغالزایی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و زمینه‌ای کشور، تفکر مرتبط با حوزه‌های کار، اشتغال و تولید را در مسیر توسعه در گفتمان مسئولان غالب کرده و سعی در زمینه‌سازی در ارتباط با رفع دغدغه اشتغال جوانان داشته است.

مطرح کردن ایجاد یک میلیون شغل بصورت میانگین سالانه و در چهار میلیون شغل در مجموع خروجی عملکردی در پایان دولت، نشانه‌ای تمرکز جدی در خصوص مسائل مرتبط با اشتغال است و البته باید تاکید داشت که اشتغالزایی به عنوان یک موضوع فرادستگاهی، صرفاً در راستای وظایف تعریف شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار نمی‌گیرد و تمامی دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط با آن به نوعی باید در قالب سیاستگذاریهای کلان دولت در این خصوص، حرکت در مسیر حل مشکلات اشتغال را در دستور کار داشته باشند.

باید توجه داشت که ایجاد چهار میلیون شغل در طول دوره حکمرانی دولت سیزدهم، می‌تواند چالشی بسیار بزرگ برای دولت باشد و اما اگر از تمامی ظرفیت‌های داخلی و در چارچوب منافع ملی از ظرفیت‌های خارجی قابل اعتماد در این مسیر استفاده شود، احتمال انجام این امر بسیار مهم، افزایش پیدا می‌کند و حل این مسئله می‌تواند راهگشای بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی، تولیدی و اجتماعی کشور و جوانان، بخصوص دانش‌آموختگان جویای کار باشد.

 مهم‌ترین وظیف دولت حل مسئله اشتغال است

رییس‌جمهوری پنج‌شنبه هفته گذشته "ششم آبان" در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم، مهمترین وظیفه دولت را در مقطع کنونی، رفع دغدغه مردم و جوانان در زمینه اشتغال دانست.

رئیسی همچنین تهیه بانک اطلاعاتی بیکاران و شاغلان و شناخت توانایی‌های افراد بیکار را از ضرورت‌های جنبش ایجاد شغل برشمرد و گفت: بخش خصوصی باید در این جنبش میدان‌دار باشد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات مردمی به وی، بویژه در سفرهای استانی برای درخواست شغل است، افزود: ایجاد اشتغال از مسایل اولویت‌دار دولت است و از همه وزرا و بویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتظار جدی دارم که ایجاد اشتغال را در اولویت دستور کارهای خود قرار دهند.

وی با اشاره به تکالیف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای کشور در زمینه ایجاد اشتغال، افزود: براساس تکالیف این اسناد باید تا سال ۱۴۰۴ مشکل بیکاری برطرف می‌شد، اما عقب‌ماندگی‌های جدی در تحقق این هدف داریم که اگر این شرایط نبود، امروز با خیل عظیم بیکاران مواجه نبودیم.

رئیس‌جمهور پس از شنیدن سخنان اعضای شورای عالی اشتغال در مورد موانع و مشکلات پیش روی ایجاد اشتغال در کشور و راهکارهای رفع آن گفت: ما برای رفع مشکل بیکاری در کشور نیازمند ایجاد جنبش اشتغال در کشور هستیم.

ایجاد زیست بوم ملی اشتغال

"حجت الله عبدالملکی"، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جریان نخستین جلسه شورای عالی اشتغال در قالب دولت سیزدهم به ایجاد زیست بوم ملی ایجاد اشتغال در کشور اشاره کرد و گفت: این زیست‌بوم متضمن دو بخش است، یک بخش روش‌های ایجاد اشتغال و بخش دوم هماهنگی‌هایی است که باید بین دستگاه‌های مختلف اتفاق بیفتد تا اشتغال مورد نظر ایجاد شود.

گفتنی است که در اولین جلسه شورای عالی اشتغال از زیست‌بوم اشتغال کشور با هدف ایجاد سالانه به طور میانگین یک میلیون شغل رونمایی شد و این زیست‌بوم ۲ الزام در زمینه تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد اشتغال و ایجاد و هماهنگی در سطح کلان برای عملیاتی شدن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در راستای اشتغال آفرینی دارد.

زیست‌بوم اشتغال، ۲ گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته را به عنوان مخاطب در نظر دارد و تلاش می‌کند برای افراد بیکار شغل ایجاد کرده و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را نیز بهبود بخشد.

تازه‌ترین نرخ اشتغال بیکاری در کشور

یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی و حرکت در مسیر تولید موفق و گسترش نگاه تولیدمحور در حوزه فعالیت‌های اقتصادی کشور، نرخ بیکاری و متعاقب آن، نرخ اشتغال است و این مهم نشانگر توجه خاص دولت‌ها به مقوله تولید و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مرتبط با اشتغالزایی و توسعه بازار کار است.

یافته‌های آماری حوزه نیروی کار، اشتغال و بیکاری بر مبنای جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور محاسبه می‌شود و بر اساس جدیدترین خروجی طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۰، قریب به ۶۳ میلیون نفر جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور وجود دارد که نزدیک به ۲۶ میلیون نفر (۴۱.۱ درصد) در قالب جمعیت فعال و ۳۷ میلیون نفر(۵۸.۹ درصد) نیز در حوزه جمعیت غیرفعال محسوب می‌شوند.

مطابق روش معمول در بررسی‌های نرخ بیکاری و نرخ اشتغال، آمار این بخش از طریق داده‌های جمعیت فعال استخراج می‌شود و شاخص‌های عمده بازار کار در جدیدترین طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که ۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار نفر، معادل (۹۰.۴ درصد) از جمعیت کشور تحت عنوان جمعیت شاغل محسوب می‌شوند و این در حالی است که نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکار در کشور شناسایی شده است و در واقع می‌توان گفت که نرخ بیکاری کشور در تابستان ۱۴۰۰ (۹.۶ درصد) محاسبه شده است.

نتایج گزارش سالنامه آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که میانگین نرخ بیکاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های نیروی کار در سال گذشته ۹.۶ درصد بوده است و جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله به طور متوسط، بیکاری ۱۶.۷ درصدی را تجربه کرده‌اند که این نرخ در فصل تابستان به ۱۶.۹ درصد و در پاییز به ۱۶.۵ درصد رسیده است و همچنین، متوسط نرخ بیکاری سالانه مردان و زنان در این محدوده سنی به ترتیب  ۱۴.۱ و ۲۷.۹ درصد و این شاخص در نقاط ظهری و روستایی ۱۷.۹ و ۱۲.۹ درصد عنوان شده است.

گفتنی است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران و با استناد به جدیدترین پایش‌های حوزه کار، متوسط شاخص نرخ بیکاری کشور در تابستان ۱۴۰۰ عدد ۹.۶ درصد عنوان شده است.

کد خبر: 33021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =