تب، نخستین زنگ خطر ابتلا به کرونا در کودکان

یک متخصص کودکان و فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی، مهمترین علائم ابتلای کودکان به کرونا را ایجاد تب برشمرد و نیز درگیری ریوی، سردرد، سرفه و در برخی از موارد بروز دانه‌های قرمز روی بدن کودکان را از دیگر نشانه‌های این بیماری عنوان کرد که پایدار شدن این عوارض به‌ویژه مشکلات ریوی برای کودکان خطرآفرین است.

دکتر اکبر کوشانفر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه کرونا یک بیماری ویروسی است که تمام سنین را درگیر کرده و به‌ویژه با بروز سویه‌های جدید کودکان نیز از این بیماری در امان نیستند، افزود: با توجه به عوارض این بیماری از جمله ایجاد مشکلات ریوی، می‌تواند برای کودکان خطرآفرین باشد.

وی اظهار کرد: علائم بروز کرونا در کودکان معمولاً مشابه با علائم این بیماری در بزرگسالان است؛ یکی از مهمترین این علائم، ایجاد تب است که معمولاً حدود ۱۰ روز طول می‌کشد. بروز تب که در پنج روز اول بیشتر نمایان می‌شود معمولاً تا ۳۹ درجه افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه کودکان ۳ تا ۵ سال، دچار تب‌های بالا می‌شوند، والدین باید خیلی مواظب باشند تا تب کودک کنترل شود.

روش‌های درمانی

استاد دانشگاه شهید بهشتی، یکی از مهمترین مراحل درمانی کودکان مبتلا به کرونا را کنترل تب بدن برشمرد و گفت: کودکی که دچار تب می‌شود نیاز به مراقبت زیادی دارد؛ برای کنترل تب، از داروهای تب‌بر مانند استامینوفن و در صورت داشتن سرفه از شربت ضدسرفه استفاده می‌شود. برای کاهش تب بیماران در سنین پایین از شربت استامینوفن استفاده می‌شود که هر چهار تا شش ساعت حدود ۳ تا ۵ سی‌سی خورانده می‌شود.

کوشانفر تصریح کرد: چنانچه تب کودک پس از گذشت پنج روز ادامه داشته باشد، باید توسط دکتر مجدد معاینه شده و به‌ویژه ریه‌ها کنترل شود و در صورت وخامت حال، در بیمارستان تحت نظر قرار بگیرد. در برخی از موارد مصرف آنتی‌بیوتیک برای کنترل مشکلات ریوی آن‌ها تجویز می‌شود.

تغذیه کودکان مبتلا به کرونا

وی با بیان اینکه کودکان مبتلا به کرونا باید از مایعات، بیشتر استفاده کنند، ادامه داد: سوپ مایع، آب میوه‌جات مانند آب پرتقال، لیموشیرین و آب هویج برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مناسب است؛ رژیم غذایی آنها نیز همان رژیم معمولی است اما غذاها باید بدون چربی باشد. کودکانی هم که از شیر مادر استفاده می‌کنند، طبق روال باید شیردهی به آنها ادامه یابد.

واکسیناسیون عمومی کودکان

متخصص کودکان و فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به مسأله خودداری والدین از انجام واکسیناسیون عمومی کودک در شرایط کرونا، افزود: توصیه اکید می‌شود، واکسیناسیون عمومی کودکان سالم، مانند واکسن‌های پنج‌گانه، فلج اطفال و... با تأخیر مواجه نشود و کودکانی هم که دچار بیماری از جمله ابتلا به کرونا هستند، پس از سپری شدن دوران بیماری بلافاصله باید واکسن‌های عادی خود را دریافت کنند.

کد خبر: 32558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =