حال و روز بازار آشفته طلای سرخ

با وجود آنکه یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید قیمت مصوب هر کیلوگرم زعفران ۲۰ میلیون تومان است اما خریداران عمده این محصول با هر قیمتی که بخواهند زعفران را خریداری کرده و این مسئله زمینه نارضایتی کشاورزان را فراهم کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طلای سرخ یا زعفران از جمله محصولاتی است که ایران تا مدت‌ها در تولید آن یکه‌تاز بود. زعفران ایرانی به صورت فله‌ای از ایران خارج می‌شود و با برند دیگر کشورها به دنیا صادر می‌شود. به تدریج بازار زعفران با توسعه کشت این محصول در افغانستان از انحصار ایران خارج شد و حالا طلای سرخ ایران در حالی که برندهای ایرانی آن شناخته شده نیست، دارای رقبای سرسخت و جدی است.

با وجود آنکه باید برای حفظ جایگاه ایران در بازارهای جهانی برنامه داشته باشیم، به نظر می‌رسد هر روز وضعیت زعفران‌کاران ایرانی بدتر از گذشته می‌شود. از قطب‌های تولید زعفران ایران خبر می‌رسد که زعفران‌کاران ناگزیرند با قیمت‌هایی زیر نرخ مصوب، محصولات خود را به فروش برسانند و همین مسئله زمینه نارضایتی کشاورزان را فراهم کرده است.

ثبات قیمت زعفران در سه سال گذشته

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین از عدم تغییر قیمت زعفران در سه سال گذشته خبر داد. وی افزود: به دلیل این ثبات قیمت، کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید ندارند. مقرون به صرفه نبودن قیمت زعفران سبب شده دلالان چینی این محصول را با قیمت مناسب از ایرانی‌ها بخرند و با قیمت بالا آن را به اسپانیا و ایتالیا بفروشند.

به گفته میری سال گذشته هر کیلوگرم زعفران در ایران بین هشت تا ۱۶ میلیون تومان معامله شده و خشکسالی در سال جاری سبب کاهش تولید زعفران شده است.

عدم خرید زعفران به قیمت مصوب

محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر از عدم خرید زعفران به قیمت مصوب خبر داد.

به گفته وی در حالی که کشاورز برای تولید هر کیلوگرم محصول ۱۲ میلیون تومان هزینه می‌کند، چاره‌ای جز فروش دسترنج یکساله‌اش به هر قیمتی که خریدار عمده تعیین کند، ندارد. برخی این محصول را به قیمت هرکیلوگرم ۹ میلیون تومان می‌خرند، درحالی که قیمت مصوب ۲۰ میلیون تومان است.

زنگنه با بیان اینکه همین افراد زعفران را به قیمت ۱۵۰۰ دلار (بیش از ۴۰ میلیون تومان) صادر می‌کنند، ادامه داد: امکان دریافت وام برای خریداران عمده زعفران فراهم است، اما شورای ملی زعفران به تعهداتش عمل نمی‌کند.

او با بیان این که در مورد محصول زعفران باید کارهای اساسی و بنیادی زیادی صورت گیرد، اظهار کرد: ابتدا در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا زعفران تولید شده به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود که متولی این امر نیز جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: موضوع دیگری که باید درباره زعفران به آن توجه شود، قیمت‌گذاری و مدیریت توزیع، صادرات و فروش این محصول است که در این باره جلسات زیادی با تولیدکنندگان، صادرکنندگان عمده و همچنین شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان برگزار شده است.

کد خبر: 29705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =