سهم بالای صنعت از مهارت‌آموزی

آمارهای منتشر شده در زمینه‌های مختلف مهارت‌آموزی نشان می‌دهد که آموزش‌های فنی بخش صنعت به جمعیت جوانان شاغل یا جویای کار در کشور، بیشترین سهم آموزش‌های تخصصی حوزه مهارت را به خود اختصاص داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای حوزه صنعت در بازه سنی جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله در سال گذشته (۵۰.۲ درصد) کل آموزشهای مهارت‌آموزی را شامل شده و این در حالی است که این آمار نسبت به سال قبل از آن با کاهش (۳.۴ درصدی) روبرو بوده است.

همچنین میزان آموزشهای جوانان ۲۵ تا ۲۹ ساله در بخش‌های صنعتی در سال ۱۳۹۹ عدد(۴۶.۶ درصد) را نشان می‌دهد که نسبت به سال پیش از آن افزایش (۰.۱ درصدی) درصدی را به ثبت رسانده است.

نقش مهارت در اقتصاد، تولید و توسعه

نگاهی به شرایط امروز نقش مهارت در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی و تولیدی در جهان، نشان دهنده اهمیت و اثرگذاری این مهم در توسعه اقتصادی و رونق تولید است. در واقع به هر میزان نیروی کار از درجه تخصص و مهارت بالایی در حیطه کاری خود برخوردار باشد، به همان اندازه با تکیه بر دیگر شاخصهای کلان اثرگذار در تولید، شاهد افزایش بهره‌وری نیروی کار و خروجی مثبت تولید خواهیم بود.

توجه به شکل‌گیری انقلاب مهارتی در جهان در سالهای اخیر و تجربه موفق کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در خصوص سیاستگذاری در آموزشهای گسترده حوزه‌های مختلف بخصوص بخش صنعت و البته نگاه به نیروی کار به عنوان افراد دارای مهارت در بخش‌های تخصصی اشتغال و تولید، بسترساز ایجاد افزایش بی‌سابقه بهره وری کار با استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای نیروی کار زبده و ماهر در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی شده است.

در واقع در دنیای تولید و خدمات امروز در جهان رو به رشد و توسعه، گسترش چتر مه مهارت‌آموزی در قالب علم روز مرتبط با تولید و خدمات و به روز کردن مداوم این آموزشها، نیازمند سیاستگذاری کلان و برنامه‌ریزی دولتها است و این دولتها هستند که می‌توانند در مسیر توسعه با نگاه اثرگذار در حوزه آموزش‌های مهارتی، سرعت روبه رشد صنعت وخدمات را در کشور موجب شوند.

سهم بخش‌های مختلف از آموزش‌های مهارتی

در ادامه این گزارش آمده است که بخش‌های خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی به ترتیب، دارای بیشترین سهم آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای در حوزه مهارت‌آموزی هستند.

گفتنی است که میزان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه شده در بخش‌های خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ یا افزایش اندکی را تجربه کرده و یا در بسیاری از اوقات، تفاوت درصدی مشخصی را شاهد نبوده است.

مهارت؛ کلید برون‌رفت از انسداد شغلی

زمانی که جامعه امروز با خیل عظیم بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی روبه‌رو است و این بخش از جامعه در مسیر برون‌رفت از این شرایط، با انسداد در استخدام روبه‌رو می‌شوند، راهکار این مشکل در واقع، تغییر است و مهارت با توجه به ماهیت خود و شرایط روز جهان در حوزه کسب‌وکار و اشتغال، چاره این تغییر است.

در واقع شرایط روز جهان دیگر مانند گذشته نیست که یک فرد با دارا بودن یک مهارت، دهه‌های متمادی بتواند معیشت خود و خانوده را تأمین کند، بلکه امروزه ما با کاهش عمر فناوری در سطح جهان، شاهد کاهش عمر مهارت نیز هستیم و بازآموزی و بازسازی در این حوزه به عنوان یک ضرورت جهانی مطرح و کلید ورود به بازار کار و تلاش در راستای سیاست‌های اشتغالزایی دولت‌ها به شمار می‌رود.

بدون تردید نگاه اثرگذار مهارت در حوزه تغییرات نیازمند اشتغالزایی در کشور، می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال گسترده و همچنین یاری‌رسان افراد جویای کار در قالب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد و در این راستا، توجه دانش‌آموختگان بدون مهارت به فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه ای، علاوه بر رفع مشکلات آنها در زمینه کارجویی، می تواند به مشخصه بارز آنها در محل کار تبدیل شود.

نگاه دولت سیزدهم به مهارت‌آموزی

توجه دولت یازدهم در سیاستگذاری های حوزه مهارت‌آموزی و طرح مسئله نیروی کار ماهر در برنامه‌ها و سیاست‌های کلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حتماً بستر گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به روز و مورد نیاز جامعه کار و تولید را فراهم آورده و موجب تغییر نگاه جامعه و جوانان، بخصوص تحصیلکردگان دانشگاهی در حوزه مهارت خواهد بود و به طور حتم، این تغییر دیدگاه می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات اشتغال و جوانان جویای کار را برطرف کند.

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به کشور تاجیکستان به همراه رییس‌ جمهور، تبادل تجربیات و سیاست‌های حوزه اشتغال، مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را از جمله سیاست‌های این وزارتخانه در راستای حل مشکلات حوزه اشتغال و تولید عنوان کرد.

وی مهارت‌آموزی را از حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید و اشتغال دانسته و می‌گوید: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بر اساس نیاز بازار، گسترش خواهیم داد و باید بررسی کنیم در هر منطقه چه مهارتی نیاز است و بر اساس آن آموزش دهیم تا در تامین مالی و بازاریابی کمک کنند و در این راستا، ۳۵۰ واحد آموزش فنی و حرفه‌ای را به واحد کارآفرینی ارتقاء می‌دهیم که خود یک انقلاب محسوب می‌شود.

کد خبر: 29421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =