حقوق کارگران معدن طبس به کجا رسید؟

در پی دستور رییس‌جمهور در جریان سفرش به استان خراسان جنوبی و بازدید از معدن زغال سنگ طبس برای ساماندهی و حل مشکلات کارگران این معدن، به نظر می‌رسد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت پیگیری‌هایی برای احقاق حقوق کارگران و حل مشکلات آن‌ها در زمینه حقوق و سایر مزایای قانونی انجام داده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی در نیمه شهریور ماه با حضور در جمع کارگران این معدن ذغال سنگ ضمن اطلاع یافتن از مشکلات متعدد موجود در این کارگاه معدنی، با اعلام ضرب‌الاجل، خواستار رفع مسائل موجود در حوزه پیمانکاری و کارگران معدن شد و گفت: «من از همین الان به مدت ۲۰روز به پیمانکاران وقت می‌دهم تا وضعیت کارگران را متحول کنند؛ اگر تا ۲۰ روز دیگر این کار را انجام ندهند، من می‌دانم چه اقدامی انجام دهم…»

وی افزود: معادن بسیار ارزشمند و سنگ‌های تزیینی زیادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد و اینکه برای ۵۰ معدن مجوز بهره‌برداری صادر شده اما اقدامی نشده، باید پیگیری شود و مشکل آن‌ها حل و فصل شود.

تصمیم‌گیری در حل مشکلات کارگران معدن ذغال‌سنگ طبس

«حاتم شاکرمی» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از تعیین مهلت و دستور رییس‌جمهور و نیز تاکید وزیر کار در خصوص حل مشکلات معدن ذغال‌سنگ طبس، با حضور در استان خراسان جنوبی و این معدن، مسائل این بخش را بررسی و اعلام کرد: وضعیت حقوقی، بیمه ای، رفاهی و بهداشتی کارگران معادن طبس، بررسی و نسبت به رفع مشکل آن‌ها تصمیم‌گیری شد.

معاون روابط کار در تشریح دستاوردهای هیات اعزامی این وزارتخانه به استان خراسان جنوبی در جریان سفر رییس‌جمهوری گفت: در این سفر از محل اقامت و امکانات رفاهی کارگران معادن ذغال سنگ طبس بازدید شد و در نشستی با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمای اصلی و پیمانکاران، درخواست‌های مرتبط با بیمه و حقوق و امور رفاهی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

شاکرمی تصریح کرد: مهمترین موضوعی که بررسی شد، تفاوت در میزان حقوق دریافتی با لیست بیمه‌ای کارگران به سازمان تامین اجتماعی آن‌ها بود و بررسی‌ها نشان داد که در این زمینه، پیمانکاران قانون را رعایت نکرده‌اند که به صورت قطعی ملزم شدند از شهریور ماه امسال، لیست حقوق کارگران را بدون هیچگونه تفاوتی با حقوق پرداختی به آن‌ها، طبق قانون به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند و نیز با موافقت سازمان تامین اجتماعی، مقرر شد اصلاحات در این زمینه از ابتدای سال ۱۴۰۰ انجام شود.

معاون روابط کار توضیح داد: اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، خواسته دیگر کارگران بود که حسب گزارش نماینده کارگران در بعضی موارد به طور اصولی اجرا نشده که قرار شد بازرسان با دقت این موضوع را نظارت کنند تا نسبت به اجرای طرح در همه شرکت‌های پیمانکاری اقدام شود.

وی موضوع دیگر مورد تقاضای کارگران را پرداخت چهار درصد سخت و زیان آور بودن مشاغل دانست و گفت: این موضوع البته مشکل دیگر کارگران در بعضی از استان‌ها است، کار در تشخیص سخت و زیان‌آور نیست چون کار در معادن ماهیتاً سخت و زیان‌آور است و جزء گروه ب محسوب می‌شود اما طبق مقررات چهار درصد باید در زمان بازنشستگی و بعد از ۲۰ سال به تامین اجتماعی پرداخت شود.

شاکرمی گفت: برای حل این مشکل راه حلی ارائه کردیم که با توجه به تغییر پیمانکاران، در طول مدت بیست سال تامین اجتماعی بپذیرد چهار درصد واحد های دارای مشاغل سخت و زیان اور هرماه به سازمان پرداخته شود، که مقرر شد سازمان طی دو هفته این موضوع را بررسی کند و حتی الامکان موافقت خودش را با این پیشنهاد اعلام نماید.

وی درخصوص وضعیت و امکانات بهداشتی کارگران نیز گفت: گرچه این موضوع در حیطه اختیارات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است اما در بازدید از این اماکن نشان داد که بازرسی مستمر و بیشتر بازرسین بهداشت مورد نیاز است.

شاکرمی با اعلام اینکه بعد از یک ماه، مدیر کل بازرسی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای بازدید دوباره به این استان سفر می‌کند، اظهار کرد: تسریع در احداث پایگاه امداد و نجات منطقه پرورده طبس نیز مورد تاکید قرار گرفت، این پایگاه به تجهیزات خاص نیاز دارد که مسئولیت آن بر عهده وزارت صمت است که نماینده این وزارتخانه مکلف شد هرچه سریعتر موضوع را پیگیری کند.

یک درصد جمعیت در برابر هفت درصد معادن جهان

ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان، بیش از هفت درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد که حاکی از وجود بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های موجود در این بخش است.

گفتنی است که کشورمان با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیر نفتی)، ۳۷ هزارمیلیارد تن ذخایر کشف شده و ۶۰ هزار میلیارد تن ذخایر بالقوه با ارزش برآوردی ۱۴۰۰ میلیارد دلار در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار دارد و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید.

حل مشکلات کارگران، لازمه رونق اقتصاد معدن

«اکبر شوکت» رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در خصوص مسائل مرتبط با کارگان معدنی می‌گوید: خوشبختانه رئیس جمهور  در نخستین اقدام بین کارگران بهشت زهرا و کارگران معدن رفت و از آنها دلجویی کرد که این نشان می‌دهد دولت می‌خواهد مشکلات کارگران معدن را حل کند.

بر اساس اعلام عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، کشور ما با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان ۷ درصد معادن جهان را در خود جای داده است و با توجه به آمار اشتغال در معادن، لازمه رونق اقتصاد معدن، حل مشکلات و مسائل مرتبط با جامعه کارگری شاغل در معادن کشور است.

فوت ۴۳۰ کارگر معدن در دهه ۹۰

با نگاهی به مسائل جامعه کارگری و بخصوص کارگران شاغل در معادن، می‌بینیم که بخش عمده ای از کارگران این حوزه با مشکلات معیشتی، اشتغال، امنیت شغلی، مشکلات مرتبط با پیمانکاران و موضوع حوادث ناشی از کار روبرو هستند.

همواره در بسیاری از محیط‌های غیرایمن کارگاه‌هایی که شرایط لازم و زمینه‌های ایمنی محیط کار را فراهم نکرده و یا آموزش‌های اساسی و اصولی ایمنی کار را برای نیروی کار در نظر نگرفته‌اند، متصور بوده و آمارهای رسمی حوادث کار بخصوص در حوزه معادن در کشور گواه این موضوع است.

ضرورت رسیدگی به مشکلات جامعه کارگری، به طور خاص در حوزه ایمنی کارگاه ها و سیاستگذاری در راستای کاهش آمار حوادث، آسیب ها و فوتی های ناشی از حوادث کار در شرایط کنونی دیده می شود.

مهمترین و بزرگترین حوادث معدنی در ایران مربوط به دهه ۹۰ است و انفجار معدن یورت زمستان آزادشهر استان گلستان در تاریخ ۱۵ آبان ۹۶ به عنوان یکی از فاجعه‌بارترین حوادث معدنی در کشور بود که موجب کشته شدن ۴۳ نفر شد.

در پنج‌ماه نخست سال ۱۳۹۹ نیز ۲۰ معدنچی در ۱۳ معدن جان خود را از دست دادند. در دهه ۹۰ بیش از سه هزار حادثه در معادن کشور رخ داده است که موجب آسیب‌دیدگی حدود ۱۳هزار کارگر و کشته شدن بیش از ۴۳۰ معدنچی شده است.

«علی مظفری» دبیر شورای‌عالی حفاظت فنی و مدیرکل بازرسی کار در خصوص بیشترین آمار حوادث در معادن می‌گوید: بیشترین معضلات در مورد حوادث ناشی از کار مربوط به مشکلات کارگاه‌های معدنی و به ویژه معادن ذغال سنگ است که به روش سنتی و قدیمی استخراج صورت می‌گیرد. این فرآیند به دلیل ضعف کارفرمایان در به روزرسانی تجهیزات، محدودیت‌ها و شرایط اقتصادی  همچنان به عنوان یکی از نقاط آسیب پذیر در حوزه حوادث مطرح است.

به گفته وی، حدود ۷۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در بخش معدن مربوط به معادن ذغال سنگ است که به اصلاح ساختارهای سنتی استخراج به روش‌های مدرن و مکانیزه نیاز است و باید از طریق سرمایه گذاری و به روز رسانی روش‌های استخراج این مشکلات مرتفع شوند.

کد خبر: 28551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =