تبادل نیروی کار؛ ضرورت امروز توسعه اشتغال  

اشتغال به عنوان اساسی‌ترین شاخص درآمدزایی، تامین معیشت، کسب جایگاه و شخصیت اجتماعی، تقویت هویتی، ازدواج و تشکیل خانواده به شمار می‌رود و بسیاری از جوانان متقاضی کار در شرایطی که کار مناسب را در کشور نیافته و یا اشتغال مورد نظر، خواسته‌های حداقلی آنان را برآورده نکند، اشتغال در دیگر کشورها را از راه‌های مختلف از جمله کاریابی‌ها و تبادل نیروی کار پیگیری می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اشتغال در خارج از کشور در شرایط مختلف از مبادی رسمی یا غیر رسمی صورت می‌گیرد و البته مهاجرت‌های کاری که گاهی با شرایط مدنظر نیروی کار متفاوت است، مشکلاتی را موجب شده و انتظارات را برآورده نمی‌کند و با نگاهی به تجربیات مختلف در این زمینه، می‌توان دید که یکی از ایمن‌ترین مسیرهای اشتغال در خارج از کشور در حوزه ارتباطات رسمی بین‌المللی کشورها، با استفاده از ظرفیت تبادل نیروی کار بین دو کشور صورت می‌گیرد.

بر اساس آمارهای موجود هرساله بخش قابل توجهی از نیروی کار ساده، متخصص و تحصیل‌کرده به دنبال یافتن شغل بهتر و درآمدزایی بیشتر یا رویاهای کاری خود، اقدام به خروج از کشور می‌کنند.

چگونگی شرایط اقتصاد و اشتغال کشورها یکی از دلایل وجود اتباع خارجی در راستای اشتغال مناسب است و به تبع آن، ارتباط دو سویه کشورهای مختلف با یکدیگر از عوامل بسط و توسعه روابط و تبادل نیروی کار در زمینه‌های مختلف به شمار می‌رود.

براساس نظریات کارشناسان و تجربیات حوزه تبال نیروی کار و اشتغال مناسب در کشور مبدا، هر اندازه که زمینه‌های اقتصادی یک کشور مناسب و شرایط اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف فراهم بوده و زمینه جذب سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف فراهم شده باشد، میزان عزیمت نیروی کار خارجی به آن کشور بالاتر خواهد بود و البته عدم ایجاد شرایط ذکر شده طبیعتاً نتیجه معکوس دربر خواهد داشت.

در شرایط امروز اقتصاد جهانی و میزان گستردگی ارتباطات بین‌المللی کشورها در سطح جهان، تبادل نیروی کار و اموری مانند مهاجرت‌های کاری از کشورهایی که شرایط اقتصادی و تولید در آن‌ها توسعه واقعی را تجربه نکرده به سمت کشورهایی که دارای تولید و اقتصاد پویاتری هستند، موضوعی کاملاً طبیعی است و حتی در شرایطی منجر به بهبود کسب و کار در کشورها می‌شود.

کشورهای مختلف با نگاه به نیازهای حوزه اقتصاد، تولید، خدمات و اشتغال خود، اقداماتی در راستای انعقاد قراردادهای تبادل نیروی کار و بهره‌مندی از تجربیات دیگر کشورها و دانش نیروی انسانی می‌کنند که در قالب تفاهم‌نامه‌های تبادل نیروی کار از آن نام برده می‌شود.

تاکید بر استفاده از ظرفیت تبادل نیروی کار بین ایران و تاجیکستان

"حجت الله عبدالملکی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در راستای توسعه تبادلات در حوزه‌های مختلف به همراه رئیس جمهور در قالب هیاتی به تاجیکستان سفر کرده، در دیدار با "وزیر محنت، مهاجرت و شغل اهالی" جمهوری تاجیکستان گفت: از رایزنی و همکاری در سازمان بین‌المللی کار و همچنین تبادل تجربیات و گسترش همکاری‌ها در زمینه بازرسی، حفاظت فنی، بهداشت کار، اشتغال و کارآفرینی استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم در شرایط شیوع ویروس کرونا ملت و دولت تاجیکستان توانسته باشند آثار این پدیده را کنترل کنند، افزود: از تبادل تجربیات بین دو وزارتخانه در رابطه با کاهش اثرات کرونا بر فضای کسب و کار و نیروی کار استقبال می‌کنیم.

وزیر کار تبادل نیروی کار ماهر و متخصص بین دو کشور را یکی از زمینه های همکاری خوانده و تاکید کرد: ایران دارای نیروی انسانی ماهر و متخصص در همه حوزه‌ها است و در این زمینه آمادگی داریم پیش‌نویس موافقت‌نامه تبادل نیروی کار ماهر و متخصص بین‌ دو کشور را برای شما ارسال کنیم و پیشنهاد می‌کنم این موضوع هم در دستور کار کارگروه مشترک قرار بگیرد تا دو کشور همسایه بتوانند نیازهای واقعی بازار کار خود را با استفاده از نیروی کار ماهر و متخصص برطرف کنند.

به گفته عبدالملکی، امضای این سند می‌تواند در تنظیم سیاست‌های بازار کار، اشتغال قانونی نیروی کار در دو کشور و حمایت‌های اجتماعی از آنان بسیار موثر باشد.

توان کاریابی‌ها در تبادل نیروی کار بین کشورها

کاریابی‌ها از مبادی رسمی مورد قبول کشورها در زمینه تبادل نیروی کار بین کشورهای مختلف در جهان هستند و بر همین مبنا، جمعیت بالایی هرساله در ایران از طریق کاریابی‌ها که مبادی رسمی و قانونی مورد قبول کشورها است اقدام به مهاجرت کاری کرده و یا بخشی از نیروی کار مورد نیاز کشور از این طریق، اشتغال موردنظر را پیدا می‌کنند.

"محمد اکبرنیا" مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار پیش از این با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۳۰ کاریابی خارجی در کشور در حال فعالیت هستند، گفته که آن‌ها را دارای تمای مجوزهای هستند و از تاسیس دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در خارج از کشور خبر داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: موارد مذکور بیانگر لزوم و اهمیت اقدام کارجویان مایل به اعزام به خارج از کشور در قالب کاریابی‌های مجاز خواهد بود.

عدم جذابیت بازار کار، انگیزه اشتغال در خارج از کشور

فرامرز توفیقی، رییس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفته بود: دلیل عدم ورود ۲۸ درصد از جامعه تحصیل‌کرده به بازار کار، عدم جذابیت است و این عدم وجود جاذبه در بازار کار به دلایل تکنولوژیکی و دستمزد بر می‌گردد.

وی افزود: در شرایطی خاص، این بخش از نیروی کار تحصیل‌کرده دانشگاهی که یا کار مناسب نیافته‌اند و یا با اشتغال به کار بعد از مدتی به ناچار بدلایل عمدتاً مالی ترک کار کرده‌اند به بازارهای کار خارج از کشور روی می‌آورند.

رییس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به اینکه در برخی از کشورها شرایط کار مناسب‌تری از لحاظ درآمدی برای افراد وجود دارد و از روش‌های مختلف سعی در ورود به این بازار کار دارند، خاطرنشان کرد: یکی از این نمونه‌ها کشور عراق و در شرایط بهتر منطقه خود مختار(کردستان) عراق است که با جذب نیروی کار، حقوق و دستمزد بهتری را به آنان پرداخت می‌کند.

توفیقی اضافه کرد: البته این مهاجرت کاری به نوعی ریشه در دهه‌های گذشته نیز دارد که به عنوان مثال می‌توان از مهاجرت‌های کاری به کشورهایی نظیر ژاپن، مالزی و کشورهای عربی در منطقه در دهه‌های گذشته یاد کرد.

تبادل نیروی کار؛ رابط ارتباط دوسویه دولت‌ها

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره حضور و اشتغال نیروی کار خارجی در کشور اظهار کرد: اشتغال اتباع کشورهای مختلف در ایران و بصورت متقابل حضور نیروی کار ایران در دیگر کشورها در واقع یک رابطه دوسویه را بین دولت‌ها، کارفرمایان و نیروی کار ایجاد می‌کند.

وی با بیان این نکته که نگاه‌ها و برخوردهایی که منجر به ترد نیروی کار کشورهای دیگر در کشورمان خواهد شد، مناسب و مطابق با الگوی ارتباط مناسب بین کشورها نیست، افزود: در واقع اگر به دنبال ایجاد شرایط لازم و زمینه‌سازی و جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را در کشور داشته باشیم، باید تعامل در حوزه روابط کار و تبادل نیروی کار را در دستور کار و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور داشته باشیم.

این فعال حوزه کار با اشاره به اینکه حضور نیروی کار خارجی در کشور با زمینه‌سازی جذب سرمایه‌گذاری می‌تواند یک فرصت باشد، اضافه کرد: در همین راستا گفتنی است که بحث اشتغال در ایران با یکسری موانع پیوند خورده است که آن‌ها می‌تواند بحث سیاست‌های ارزی و پولی، نگاه بانکداری، سرمایه‌گذاری و دیگر موراد مرتبط است که موجب اعتماد یا عدم اعتماد سرمایه‌گذاران در زمینه‌های مختلف خواهد شد.

کد خبر: 28530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =