موانع بازگشت به کارگران ساختمانی به کار

نایب رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور، شرایط اقتصادی، همه‌گیری کرونا، برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای محصولات مصرفی بخش ساختمان را بخشی از عوامل عدم رونق در حوزه کارهای ساختمانی و بیکاری کارگران این بخش برشمرد.

هادی ساداتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در ماه‌های پایانی سال گذشته و امسال‌ بخش محدودی از جمعیت کارگران ساختمانی که به دلیل شیوع کرونا در کشور بیکار شده بودند، با آغاز برخی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی به کار بازگشتند.

وی با بیان اینکه شرایط بازار برخی از محصولات مرتبط با ساخت و ساز مجدداً از خرداد سال جاری مجدداً رکود و عدم رونق را در بخش ساختمان و مشاغل این حوزه در کشور رقم زد و مانع بازگشت کارگران ساختمانی به کار شد، گفت: البته الزام شرکت‌های سیمانی در عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا، باعث بازگشت رونق نسبی به بخش ساختمان و اشتغال دوباره کارگران این حوزه شد.

این فعال حوزه کار افزود: طبیعتاً در شرایطی که کنترل و نظارت بر تولید محصولات مرتبط با ساخت و ساز توسط نهادهای نظارتی وجود نداشته باشد و تعادل عرضه و تقاضای محصولاتی نظیر سیمان و آهن در بازار با اختلال ایجاد شود، با توجه به تعطیلی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی اولین آسیب آن به کارگران ساختمانی خواهد رسید و بیکاری این بخش از جامعه کارگری منجر به افزایش نرخ بیکاری و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در بازار محصولات ساختمانی که شرایط اقتصادی، شیوع کرونا و بسیاری موارد دیگر در رونق اشتغال حوزه ساخت و ساز در کشور اثرگذار است، با افت بیش از ۳۵ درصدی فعالیت‌های این بخش مواجه هستیم و بسیاری از کارها و پروژه‌ها با تعطیلی مواجه شده‌اند.

این کارشناس حوزه بازار کار اضافه کرد: از طرف دیگر با توجه به آسیب کارگران ساختمانی و فصلی ناشی از شرایط کرونایی در کشور، در این شرایط، همت والای مسئولان باید مانع آسیب بیشتر معیشتی به آن‌ها شده و با اتخاذ تدابیری شاهد رونق بخش ساختمان و اشتغال کارگران باشیم و این شرایط، بیکاری و تامین سخت معیشت کارگران ساختمانی را رقم زده است.

ساداتی گفت: در سال‌های گذشته آنگونه که باید به جمعیت بالای کارگران ساختمانی و رفع مشکلات این قشر، توجه لازم نشده است و امیدواریم دولت سیزدهم با عدالت‌محوری و عدالت‌گستری در راستای احقاق حق این بخش قابل توجه از جامعه کارگری، تلاش‌ها و اقدامات لازم را داشته باشد.

نایب رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اظهار کرد: باید توجه داشت که افزایش حقوق و دستمزد کارگران که هرساله از طرف شورای عالی کار تعیین می‌شود، به این دلیل که قرارداد خاصی ندارند و صرفاً بر مبنای کارهای روزانه از کارفرمایان مختلف و بنا به توافق، مبلغی را به عنوان دستمزد روزانه دریافت می‌کنند، در معیشت کارگران ساختمانی اثرگذار نیست و اما توقع کارگران ساختمانی این است که در دیگر حوزه‌های حمایتی و معیشتی، این کارگران توسط دولت دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.

 وی یکی از انتظارات کارگران ساختمانی را در خصوص سهمیه بیمه تامین اجتماعی دانست و افزود: با درنظر داشتن جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری این بخش از جامعه کارگری و در حال خوشبینانه، پوشش بیمه‌ای نیمی از آن‌ها، نیاز واقعی این جمعیت به حمایت‌های بیمه‌ای دیده می‌شود.

کد خبر: 27840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =