تشدید مشکلات کارگران ساختمانی بدون بیمه در کرونا

بیش از ۱۸ ماه از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و آسیب‌های دور از ذهن و غیرقابل پیش‌بینی این بیماری در حوزه‌های مختلف، مخصوصاً در بخش‌های اقتصاد، تولید و اشتغال، اثرات جبران‌ناپذیری بر چرخه تولید و اشتغال در کشور برجای گذاشته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، کارگران به عنوان یکی از اساسی‌ترین پایه‌های تولید و ارائه خدمات در کشور در طول همه‌گیری کرونا با توجه به میزان درآمدشان و هزینه‌های تامین معیشت بخصوص در کلانشهرها و مناطق صنعتی، شاید بیشتر از دیگر اقشار مورد هجمه و صدمات این بیماری قرار گرفته باشند.

با نگاه به اینکه بخش قابل توجهی از کارگران سطح کشور از مواهب بیمه‌ای برخوردار بوده و معمولا تحت پوشش تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور قرار دارند و از خدمات رایگان این سازمان در راستای درمان استفاده می‌کنند، اما بخشی از کارگران در قالب «کارگران ساختمان» بدون داشتن بیمه در روزهای کرونایی، به سختی زندگی می‌گذرانند.

با توجه به اینکه اشتغال کارگران ساختمانی ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی و رونق تولید و ساخت‌وساز و امورات عمرانی در کشور دارد، نگاهی به شرایط اقتصادی و تحریم‌ در دهه‌های اخیر، این نکته را مشخص می‌کند که حتی پیش از همه‌گیری کرونا، این بخش از جامعه کارگری با مشکل یافتن شغل مواجه بوده و با شیوع کرونا این مشکل چندین برابر افزایش یافته است.

مواردی مانند عدم وجود کار برای این دسته از کارگران در تمامی فصول سال، ارتباط مستقیم کارهای عمرانی و ساخت‌وساز و به تبع آن اشتغال کارگران ساختمانی با شرایط اقتصادی، تامین معیشت در شرایط دشوار، نبود امنیت شغلی، موضوع تامین مسکن، بیمه و موارد بسیار دیگر، از مشکلات عمده کارگران ساختمانی است.  

آن‌ها به عنوان جمعیتی از شاغلان جامعه کارگری که علاوه بر مشکلات موجود کارگران، مسائل خاص و پیچیدگی‌های اشتغال و درآمدزایی را تجربه می‌کنند، همواره در ارتباط با حواشی مختلف این شغل پر مخاطره، با مسائل گوناگونی روبرو بوده‌اند و شیوع کرونا در کشور در بیش از یکسال و نیم گذشته و افت شدید ساخت و ساز و امورات عمرانی ناشی از شریط اقتصادی و ره‌آورد تحریم، شرایط اشتغال و تامین معیشت را برای این بخش از جامعه کارگری دشوارتر کرده است.

کارگران ساختمانی در انتظار بیمه

بر اساس آمارهای موجود، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی درکشور فعال هستند که با اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی بیش از ۵۰ درصد این جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند و ادامه پوشش آن‌ها در قالب این طرح نیازمند حمایت دولت، مجلس، تامین اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط است.

در گروه‌های بیمه‌شدگان خاص تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، کارگران ساختمانی با جمعیتی بالغ بر (۸۳۵ هزار و ۷۷۹ نفر)، بخش قابل توجهی از بیمه‌شدگان خاص تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمار موجود در این بخش و با اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نفر از این بخش جامعه کارگری تحت پوشش بیمه قرار ندارند و با نگاه به اشتغال پرمخاطره آن‌ها و دیگر مسائل پیرامون کارگران ساختمانی، تکمیل طرح بیمه کارگران ساختمانی و تحت پوشش بیمه‌ای قرارگرفتن آن‌ها بسیار ضروری است.

البته باید این نکته را درنظر داشت که سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور و در قالب یک سازمان عمومی غیردولتی به تنهایی و بدون تامین هزینه‌ها و پشتیبانی بخش دولتی قادر به انجام این مهم نیست و حمایت‌های دولت و مجلس در این راستا زمینه ساز انجام و یا تکمیل طرح بیمه کارگران ساختمانی خواهد بود.

منابع مالی پایدار، نیاز پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش این سازمان هستند، می‌گوید: برای استفاده تمامی کارگران ساختمانی از خدمات تامین اجتماعی و رسیدن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه، نیازمند ایجاد منابع مالی پایدار هستیم که در طرح پیشنهادی فعلی این موضوع تا حدود زیادی لحاظ شده است.

به گفته وی، طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی و تحت پوشش قرار دادن همه کارگران این بخش، یکی از اقدامات و طرح‌هایی است که سازمان تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده و در حال پیگیری است.

کارگران ساختمانی؛ بیشترین آسیب‌دیدگان حوادث کار

بر اساس داده‌های رسمی حوزه حوادث کار، بیشترین آسیب‌ها و صدمات شغلی در حوزه فعالیت کارگران ساختمانی به ثبت می‌رسد و این نکته نیز گویای ضرورت توجه و تمرکز بر پوشش بیمه‌ای این کارگران است.

بر اساس آخرین آمار حوزه آسیب‌ها و حوادث ناشی از کار در کشور، بیشترین حوادث و آسیب‌های شغلی در حوزه‌هایی مانند کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد و اجرای سیاست‌های کارآمد دولت‌ها و اجرا و نظارت بر اعمال آن توسط کارفرمایان در محیط کار در راستای کنترل و کاهش آماری حوادث ناشی از کار است که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های کار غیرفوتی و فوتی در کشور شود.

اکبر شوکت، رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در ارتباط با آمارهای حوزه حوادث ساختمانی گفت: این ‌نکته قابل تأمل است که ۱۴ میلیون بیمه‌شده، نیمی‌ از حوادث را به خود اختصاص دهند و نیمی ‌دیگر از حوادث در حوزه فعالیت ۲ ‌میلیون کارگر ساختمانی به ثبت برسد. ‌

وی اضافه می‌کند: موضوع قابل اشاره دیگر در حوزه حوادث کار این است که شدت حوادث کار در حوزه کارگران ‌ساختمانی بسیار زیاد است و آسیب‌های بیشتر و حوادث منجر به فوت فراوان را منجر می‌شود. ‌

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بخشی از کارگران از جمله بخش قابل توجهی از کارگران ساختمان، تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار ندارند و ‌این شاید به دلیل اعمال سهمیه‌بندی‌های خاص در این حوزه و ارتباط بین کارگر و کارفرمایان باشد، ادامه داد: کارگران ساختمانی ‌علاوه بر نداشتن امنیت شغلی و کوتاه بودن مدت فعالیت در یک پروژه و همچنین عدم گذراندن دوره‌های ویژه ایمنی با مسائل دیگر از ‌جمله مشکلات معیشتی مواجه هستند و قطعاً می‌توان ارتباط معناداری بین اجرای پروژه‌های ساختمانی ایمن و مستحکم و شرایط ‌کارگران ساختمانی ایجاد کرد. ‌

واکسیناسیون کارگران در اولویت باشد

ناصر چمنی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با ابراز اینکه در حوزه خدمات درمانی و حتی واکسیناسیون کرونا در حق  کارگران اجحاف شده، گفت: در زمینه واکسیناسیون کرونا، جامعه کارگری در نظر گرفته نشده‌اند و این موضوع نشان‌دهنده نگاه مسئولان به کارگران و فعالیت های تولیدی و خدماتی آنان است.

این فعال حوزه کار اضافه کرد: در این شرایط اقتصادی و با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر این مهم که جامعه کارگری سربازان خط مقدم تولید هستند و تحریم‌های اقتصادی، جامعه کارگران که به عنوان نیروهای خط مقدم تولید و اقتصاد در کشور مطرح می‌شوند، باید حداقل امکانات لازم را برای مقاومت و ادامه فعالیت در اختیار داشته باشند و در حال حاضر واکسیناسیون از ضروری‌ترین لازمه‌های ادامه فعالیت تولیدگران است.

چمنی با اشاره به اینکه جامعه کارگری از لحاظ معیشت و ایمنی کارگاه‌ها و حوادث کارگری و بسیاری از نکات دیگر پیرامون فعالیت با مشکلات فراوانی روبرو هستند و در شرایط امروزی در بحث حمایت‌های کرونایی و واکسیناسیون نیز، کارگران از دید مسئولان پنهان مانده و تا امروز مشمول دریافت واکسن کرونا نشده‌اند، اظهار کرد: انتظار می‌رود کارگران حداقل از نظر سلامت مورد حمایت دولت باشند تا در این شرایط اقتصادی چرخ اقتصاد توسط آن‌ها گردانده شود.

وی بسیاری از کارگران در شرایط نابسامان کرونایی را در معرض خطرات جانی دانسته و اضافه می‌کند: بخش قابل توجهی از جامعه کار و تولید در یکسال و نیم گذشته به واسطه کرونا فوت شده و یا درگیر این بیماری با هزینه‌های بسیار بالای درمان هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آسیب‌پذیری کارگران ساختمانی و شرایط پیچیده کرونایی و نیازهای معیشتی و درمانی این بخش از کارگرانی که نیمی از جمعیت آن‌ها بدون بیمه و خدمات درمانی در حال فعالیت هستند، صدمات سنگینی را به آنها موجب شده و ضرورت توجه خاص دولت و مجلس در ارتباط با تکمیل طرح بیمه کارگران ساختمانی و ارائه خدمات درمانی بخصوص در حوزه کرونا و همچنین اشتغال آنها در این شرایط باید دیده شده و در قالب اولویت‌ها قرار گیرد.

کد خبر: 26683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =