خبرنگاران چشمان تیزبین جامعه هستند

مدیر روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان البرز خبرنگاران را چشمان تیزبین جامعه نامید و گفت: نباید از یاد ببریم که در حوزه اطلاع رسانی و نشر اخبار، این خبرنگار است که حرف اول و آخر را می زند. تکنولوژی هر قدر هم هوشمند باشد توان جایگزینی خبرنگاران و پاسخگویی به نیازهای مخاطبانی که به دنبال اطلاعات دقیق از وقایع و درک درست واقعیت هستند را ندارد.

میثم اویسی، مدیر روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان البرز در گفتگو با آتیه آنلاین، ضمن تبریک روز خبرنگار به تمامی فعالان حوزه رسانه و اهالی قلم، گفت: بر خلاف آنچه ممکن است به نظر بیاید، خبرنگاری کار بسیار سخت، استرس‌زا و پرمسوولیتی است که افراد جسور، فداکار و مسئولیت پذیر را در این عرصه می‌طلبد. از این رو پیش از آنکه فردی حرفه روزنامه‌نگاری را انتخاب کند، لازم است ویژگی‌های حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را بشناسد تا با آگاهی به آن روی بیاورد.

وی افزود: روز خبرنگار، در حقیقت روز شهادت یک خبرنگار است. محمود صارمی خبرنگاری بود که به همراه اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، این روز را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد که هر ساله گرامی داشته می شود.

مدیر روابط عمومی تامین اجتماعی البرز ادامه داد: در دو سال اخیر و با شیوع همه گیری کرونا، شاهد بودیم که خبرنگاران با جدیت به پوشش اخبار آن پرداختند در این مسیر دچار لطمات و آسیبهایی هم شدند ولی همچنان پیگیر تهیه و انتشار اخبار آن هستند تا بتوانند به سهم خود در مهار این بیماری موثر باشند.

اویسی با اشاره به نقش رسانه ها در کاهش آسیبهای اجتماعی گفت: با توجه به تاثیرگذاری و نفوذ رسانه‌ها در میان مردم، می توان با کمک خبرنگاران و اطلاع رسانی مطلوب و به موقع، اقشار مختلف مردم را از خطرات موجود در جامعه آگاه کرد. از این منظر خبرنگاران رسانه‌ها حلقه واسط بین مردم و مسئولان و چشمان تیزبین جامعه هستند.

وی تاکید کرد: خبرنگاران و عکاسان زیادی در دوران دفاع مقدس در جبهه با ترکش یا گلوله مستقیم دشمن به شهادت رسیدند، شیوع کرونا هم نه تنها کار خبرنگاران را کم نکرد که حتی در کنار کادر زحتمکش درمان، به تهیه و انتشار اخبار مرتبط با مهار این بیماری پرداختند. لذا به خوبی می‌توان دید خبرنگاران هیچگاه مسئولیت حساس و مهم خود را رها نکردند.

به گفته اویسی، گذشت زمان نشان داده صراحت و شجاعت خبرنگاران در ایفای وظایف خود همیشه موجب آگاهی بیشتر مردم شده است، به ویژه در این روزهای پر استرس و حساس کرونایی که مسوولیت خبرنگاران در امر اطلاع‌رسانی و آموزش مردم در مواجهه با این پدیده شوم و مرگبار بیش از پیش شده است.

مدیر روابط عمومی تامین اجتماعی البرز با اشاره به توسعه رسانه های الکترونیک و دیجیتال در شکلهای مختلف گفت: نباید از یاد ببریم که در حوزه اطلاع رسانی و نشر اخبار، این خبرنگار است که حرف اول و آخر را می زند. تکنولوژی هر قدر هم هوشمند باشد توان جایگزینی خبرنگاران و پاسخگویی به نیازهای مخاطبانی که به دنبال اطلاعات دقیق از وقایع و درک درست واقعیت هستند را ندارد.

وی تاکید کرد: غیرقابل جایگزین بودن خبرنگار در مقابل پلتفرمهای پیامرسان و پایگاه های داده ها، به معنای بی اهمیت بودن آنها و یا غفلت از آموزش و به کاری گیری آنها به عنوان ابزارهای مدرن و به‌روز که انجام امور خبری را آسانتر کرده اند نیست. 

اویسی افزود: همان طور که ظهور تلویزیون نتوانست سینما و تئاتر را تعطیل کند و روزنامه نتوانسته جای کتاب را بگیرد، خلق و گسترش شبکه‌های اجتماعی بر بستر اینترنت که با «رباتهای خبرگزار» به‌روزرسانی می شوند نیز نخواهند توانست خبرنگاران را از عرصه اطلاع رسانی حذف کنند.

کد خبر: 24507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =