۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 22049

جامعه‌پذیری سازمانی، مکمل استخدام شایستگی‌محور

سهیلا ملکشاهی، مدیر کل تامین اجتماعی استان ایلام
جامعه‌پذیری سازمانی، مکمل استخدام شایستگی‌محور

در دنیای امروز، سرمایه های انسانی به عنوان با ارزش ترین منبع و مهمترین سرمایه سازمانی ، به سازمان ها معنا و مفهوم اساسی بخشیده و زمینه تحقق اهداف سازمانی را فراهم نموده اند. رشد و توسعه سازمانی و در پی آن جامعه و کشور، در گرو انتخاب و استفاده صحیح و بهینه از منابع مزبور بوده، به گونه ای که یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه کشورها و برخورداری از مزیت رقابتی، داشتن سرمایه های انسانی کارا ، اثربخش و توانمند در حوزه های مختلف کاری می باشد و چنانچه سازمانی از این مزیت رقابتی بهره مند نباشد به طور قطع در دستیابی به اهداف خرد و کلان مورد نظر با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

از این رو سازمان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر علاوه بر اجرای طرح شناسایی مدیران آینده ( در قالب آزمون سراسری و برگزاری کانون ارزیابی )، در جهت شناسایی و استخدام نیروهای انسانی متعهد و متخصص با بکارگیری معیارها و ابزارهای شایستگی در قالب مصاحبه شایستگی محور ( یا مبتنی بر رفتار ) ، گامی بزرگ در راستای عدالت محوری و شایسته سالاری برداشته است .پذیرش و گسترش سریع رویکرد شایستگی محور و به کارگیری آن در برنامه های انتخاب و ارتقاء کارکنان، بیش از هر چیز نتیجه مزایا و فوائدی است که دراین رویکرد نهفته است. بر اساس این رویکرد مدل شایستگی سازمان در استخدام اخیر نیروی انسانی با ۵ شایستگی و شاخص کلیدی (مهارتهای ارتباطی ، تفکر تحلیلی و سیستمی ، اخلاق مداری و مسئولیت پذیری، دانش تخصصی و آگاهی سازمانی و خدمت گرائی و مشتری مداری ) طراحی و برگزار گردید.

در ادامه این اقدام مهم و موثر مبنی بر شایسته سالاری در سازمان، اجرای جامعه پذیری کارکنان با شیوه ای صحیح بعنوان حلقه و گام بعدی در فرآیند مدیریت منابع انسانی، امری حیاتی و ضروری است . جامعه پذیری سازمانی فرآیندی است که طی آن کارکنان جدید ارزش ها، هنجارها، الگوهای رفتاری و مقررات سازمان را برای ایفای نقش در سازمان فرا می گیرند و با پذیرش هنجارها و معیارهای سازمان با آن همسو می شوند. طبق مطالعات انجام شده جامعه پذیری سازمانی به دلبستگی و تعهد بیشتر فرد به شغل و سازمان منجر می شود و بهره وری را افزایش می دهد. بنابراین از آنجائیکه اولین روز کاری کارکنان جدیدالاستخدام در سازمان و برخورد و هم کلامی آنها با هر شخصی (مدیر یا کارکنان) در ذهن آنان ماندگار خواهد بود، لذا قبل از شروع به کار کارکنان جدید الاستخدام در شعب، این اداره کل در راستای اجرای صحیح رویکرد جامعه پذیری و به تبع آن ارائه استانداردها و بایدهای سازمان،  اقدام به برگزاری دوره آموزشی حضوری با استفاده از کارشناسان خبره ، با طرح عناوینی چون: مبانی سازمانی، ماموریت، اهداف، ارزشها، راهبردها، بخشنامه های اداری، تخلفات اداری ، رفتار سازمانی و .... ، نمود. تا از این طریق زمینه انطباق و سازگاری عقاید و ارزشهای فردی کارکنان مذکور با عقاید و ارزش های سازمانی را فراهم ، تا با شروع فعالیت در سازمان، بتوانند همسان و همنوا با نظام اجتماعی، کنش نموده و راههای مناسبی را انتخاب تا انشاالله منجر به افزایش دلبستگی و تعهد در آنان و در نتیجه افزایش بهره وری سازمان شود.

کد خبر: 22049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =