ضرورت توسعه روابط بین‌الملل در حوزه مهارت

توسعه روابط بین‌الملل در همه ابعاد؛ موضوعی است که همواره مورد تأکید دولت‌ها و به تبع آن، سازمان‌ها در حوزه‌های کاری مختلف، در سطح جهان قرار دارد و نهادها و سازمان‌ها در کشورها در راستای برقراری یا گسترش ارتباطات با اهداف مختلف، سعی در توسعه روابط بین‌الملل دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، مدل‌های اجرای سیاست‌های بین‌المللی کشورها در راستای دستیابی به منافع مختلف برای جامعه مورد نظر، موضوعی است که مورد بررسی مسئولان عالی‌رتبه کشورها در قالب‌های مختلف بهره‌وری قرار گرفته و بسط و گسترش این سیاست‌ها در قالب همکاری‌های دو یا چندجانبه، امضای تفاهمنامه‌ها و یا انعقاد توافقنامه‌ها در سطوح بین‌الملل را به دنبال دارد.

اهمیت و جایگاه مباحث پیرامون مهارت، با توجه به تحولات حوزه کسب و کار و حرکت در قالب سیاست‌گذاری‌های کلان جهانیان در مسیر ارتقاء مهارت‌آموزی و جنبش انقلاب‌گونه در این حوزه، ضرورت تدوین سیاست‌های کلان دولت‌ها را در خصوص بهره‌گیری از امر مهارت در جهان امروز بسیار روشن می‌سازد.

یکی از موضوعات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر مورد توافق و اجماع جهانی قرار گرفته مباحث آموزشی و مهارت‌آموزی و همچنین تبادل نظر و دیدگاه‌های این حوزه بین کشورها است.

از جمله موضوعات مهم مطرح شده در سطوح عالی بین‌المللی در خصوص اهمیت مهارت‌آموزی، نگاه ویژه به موضوعی تحت عنوان «انقلاب مهارت‌آموزی» همواره مدنظر است.

بهره‌مندی از تجربیات موفق جهانی در مهارت‌آموزی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در گفتگو با آتیه آنلاین با اشاره به اهمیت برقراری و گسترش ارتباط با دیگر کشورها در راستای بهره‌گیری از تجربیات مختلف آنها در زمینه استفاده از مباحث پیرامون مهارت، گفت: ما با هدف اینکه به تحولات زمانی در حوزه کار خود توجه کنیم و از شرایط جهانی عقب نمانیم، چاره‌ای جز روی‌آوری به شرکای موفق جهانی و استفاده از تجربیات آنان نداریم.

علی اوسط هاشمی با اشاره به اهمیت استفاده از تجربیات جهانی مهارت گفت: امروزه ما با هدف اینکه تحولات زمانی را در حوزه کار خود مورد توجه قرار دهیم و از شرایط جهانی عقب نمانیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه به شرکای موفق جهانی روی آورده و از تجربیات آنان استفاده کنیم و در این زمینه می‌توان به کشورهایی مانند استرالیا، آلمان، چین و هند اشاره کرد.

وی افزود: از برنامه‌ها و سیاست‌های تدوین شده سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در سالجاری این است که بتوانیم در تعامل بیشتر با جهانیان و مطرح کردن و تدبیر در راستای رفع نیازها، از تجارب کشورهای موفق و باسابقه در امر مهارت‌آموزی استفاده کنیم.

گواهینامه فنی‌وحرفه‌ای مبتنی بر استانداردهای جهانی

رئیس سازمان آموزش فنی ‌و ‌حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: گواهینامه‌های سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور بر پایه استانداردهای جهانی است و آموزش این سازمان نیز برگرفته از کدهای جهانی و با یک توافق جمعی و عضویت در سازمان جهانی مهارت و همچنین سازمان جهانی کار (ILO) و حضور و نظارت یونسکو، این سازمان دارای ارتباطی تنگانگ و رسمی‌ با نهادهای بین‌المللی است.

‌هاشمی ‌در ادامه اشاره داشت: اقتضای این مهم، تبادل تجربیات و استفاده از نقشه‌های راهی است که منتج به اثرات مؤثر در جامعه مخاطبانی می‌شود که در جست‌وجوی مهارت برگرفته از استعداد و قابلیت فنی هستند.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی مانند چین، استرالیا، آلمان، مالزی، کره‌جنوبی و سنگاپور گام‌های بلند و بسیار مؤثری در بخش مهارت برداشته‌اند، تصریح کرد: برای هر کشوری که از این طریق قرار است به نقش‌های ممتاز و ارزشمندی دست یابد بدون تردید استفاده از تجربیات این کشورها می‌تواند کارساز باشد.

وی در ادامه بیان کرد: استفاده از تجربیات دیگر کشورها از طریقی که دستاورد آن دلچسب گیرندگان آموزش در حوزه مهارت باشد و تداوم آن بتواند در جامعه نزد نخبگان و فرهیختگان برجسته کند، بسیار ارزشمند است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای افزود: ما در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای بر این اراده هستیم، حال که جهان، ناظر تحولات شگرف و عمیق و تأثیرگذار در حوزه فناوری است و ما انقلاب در حوزه مهارت‌آموزی را در اندیشه‌ها شاهد هستیم، فاصله نقش‌آفرینان در حوزه کار، کارآفرینی، تلاش و بازار که خود را هنوز نتوانسته‌اند با دامنه وسیع رویش‌ها در حوزه مشاغل تطبیق دهند، غنی‌سازی کنیم.

تدوین نسخه مهارت‌آموزی

هاشمی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر با برخی از کشورها به مطالعه نظام‌های مهارتی موفق در جهان روی آورده‌ایم تا ببینیم کدام نظام با چه ساختاری و با بهره‌گیری از چه سازوکار و قانونی توانسته است به اهداف بلندی دست یابد و ظرفیت ملی را با یک باور و درک درست و داشته‌های مختلف را پای کار آورد تا همگان این مهم را به عنوان یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر در دستور کار قرار دهند.

تدوین نسخه آموزش مهارتی با همکاری شرکای خارجی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در حال حاضر شرکای خارجی ما به عنوان مشاور در کنار قرار گرفته‌اند که در ظرف مدت چهار ماه، ایده و نسخه‌ای را به ما ارائه دهند که با بومی‌سازی آن بتوانیم تحولی را در ساختار متناسب، شکل دهیم و نقش‌های جزیره‌ای گونه و پراکنده و بی‌توجه به سرمایه‌های نرم ملی دور بداریم و انسجامی ‌را در حوزه مهارتی کسب کنیم.

هاشمی در ادامه اظهار داشت: در مجموع باید گفت که آموزش‌های نو و چگونگی ارتقاء میل و اشتیاق‌ جامعه به روی‌آوری به آموزش‌های غیررسمی ‌و کسب مهارت، خود یک کار فرهنگی و اجتماعی می‌طلبد و باید ببینیم مدل‌هایی که شرکای ما در جهان به کار گرفته‌اند کدام است.

وی با بیان این نکته که در جامعه، دغدغه ما کسب مهارت و آموزش و بودن در این حوزه در عالی‌ترین سطوح است، اضافه کرد: شرایط ترسیم شده، یک هدررفت سرمایه ملی و سلب فرصت‌ها را از آدمی ‌به دنبال دارد که چه بسا این آموزش و نظام مهارتی، متناسب با تحولات زمان و نیاز و تقاضای بازار نباشد و منتج به زایش بیکاری ساختاری شود؛ زیرا هر آموزشی که هماهنگ و همسو با نیاز بازار نباشد، هرچند فرد را به مرحله‌ای از توانمندی رساند، اما توان و کاربرد در بازار امروز را نداشته و این افراد در واقع به جمع بیکاران اضافه می‌شوند.

وی گفت: برای عبور از این سختی‌ها چاره‌ای نیست جز اینکه به انسجام در حوزه مهارت روی بیاوریم و پژوهش در حوزه توفیقات میدانی را بتوانیم به دست آوریم. همچنین تحول در ساختار را کسب کنیم که این موضوع تحول در حوزه بین‌الملل را ضروری و جدی کرده است.

کد خبر: 20738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =