افزایش بهره‌وری در قالب دولت الکترونیک و دورکاری

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار برقراری کامل سیاست‌های حوزه دولت الکترونیک را زمینه‌ساز اجرای دورکاری‌ها به عنوان عامل اثرگذار در کسب و کارها و ارائه خدمات دانست.

حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: دور کاری یک عامل اساسی در برنامه‌ریزی‌ها نیست بلکه معلول یک شرایط و یا واقعیتی جدی است که کمتر به آن به عنوان اصل موضوع پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: بیش از یک دهه می‌شود که در کشور بحث دولت الکترونیک مطرح است و اجرای کامل آن منجر به تسهیل امور و بالا بردن دقت در انجام کارها و فرآیندها می‌شود و البته هزینه‌های بسیاری را می‌تواند کاهش دهد که از این موضوع می‌توان به عنوان عامل اساسی در سیاست‌گذاری‌ها یاد کرد.

این تحلیل‌گر بازار کار گفت: البته تا به امروز به دلایل متعدد زیرساخت های دولت الکترونیک در کشور به طور کامل فراهم نشده است و این مهم از وظایف دولت ها بوده است که به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تاسیس و توسعه فعالیت‌های الکترونیک در جهان مورد دیگری است که در کشور به تبع آن باید به این سمت حرکت کرده و از امکانات موجود، نهایت بهره برداری را داشته باشیم، افزود: برقراری خدمات و امور در قالب الکترونیک باعث ایجاد بسیاری از مشاغل در جهان شده و بسیاری از کارها در این حوزه در حال انجام است.

حاج اسماعیلی با اشاره به این نکته که با ایجاد این زیرساخت‌ها، مردم بدون اینکه هزینه های انرژی، حمل و نقل را پرداخت کنند و بدون بیرون آمدن از منزل بدلیل ریسک های متعدد مانند شرایط بد آب و هوایی، کارهای خود را انجام می دهند، خاطرنشان کرد: در عین حال با ایجاد زمینه های خدمات الکترونیک می‌توان از قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها، بهره‌وری لازم را داشت.

اجرای مقطعی و بدون برنامه دور کاری در کشور

این کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و با شرایط کرونایی در جهان و همچنین در کشور، دولت دور کاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شبه دولتی را در راستای کاهش آثار شیوع کرونا تعریف کرده است، اظهار کرد: البته باید در نظر داشت که اجرایی شدن فرایند دور کاری در سازمان‌ها و نهادها عامل صرفه‌جویی در بخش‌هایی مانند انرژی و هزینه‌های جاری می شود و البته به صورت مقطعی در خصوص این کارها تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای فرایند دور کاری در کشور به صورت مقعطی و بدون برنامه صورت می‌گیرد و به این مقوله به عنوان یک موضوع اساسی و قابل سیاست‌گذاری نگاه نمی‌کنند.

حاج اسماعیلی گفت: اگر اجرای دور کاری‌ها در حوزه‌های مختلف، با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در کشور مورد توجه و اجرا قرار گیرد، قطعاً می‌تواند اثربخش باشد و البته تاثیر مثبت این مهم در صورتی است که دولت زیرساخت‌های این کار را در کشور فراهم کند و با نظارت ها، خروجی کار منجر به افزایش میزان بهره‌وری در کشور شود.

این فعال حوزه کار بیان کرد: مشکلات عمده عدم اجرای برنامه مدون در حوزه دورکاری‌ها می‌تواند به دلایل فنی و نبود زیرساخت‌ها مرتبط شود که این امر نهایتاً حتی موجبات عدم شرایط کسب و کارهای اینترنتی را در کشور فراهم آورده است و اجازه توسعه این مدل کسب و کار و فراهم شدن شدن زمینه اشتغال را نمی‌دهد.

بهره‌مندی خدمات درمانی از شرایط دورکاری

این تحلیلگر بازار کار در ادامه با ذکر اینکه ارائه بخشی از خدمات درمانی در قالب استفاده از پلتفرم های اینترنتی در افزایش بهره‌وری در شرایط دور کاری می‌تواند بسیار موثر باشد به شرطی که تعریف‌ها به شکل درست انجام شود، اضافه کرد: حتی می توان ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی را در ارتباط پیاده سازی ارائه خدمات الکترونیک مثال زد که این سازمان بسیاری از خدمات را در قالب دور کاری کارمندان و استفاده مخاطبان و ذی‌نفعان در خصوص دریافت خدمات الکترونیک می تواند عملیاتی کند که البته در سالهای اخیر در این سازمان شاهد اجرای بخش‌هایی از خدمات در قالب الکترونیک هم بوده ایم.

نبود زیرساخت‌های دورکاری و خدمات الکترونیک

حاج اسماعیلی در خصوص ضرورت زمنیه‌سازی نهادهای عمومی و دولتی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های خدمات الکترونیک و دور کاری گفت: بسیاری از سازمان‌ها که ماهیت عمومی و دولتی دارند از وجود زیرساخت‌های ارائه خدمات الکترونیک به مخاطبان و بهره‌برداری از نیروی کار در قالب دورکاری بی‌بهره‌اند و یکی از کارهایی که در کشور در راستای احتساب دورکاری به عنوان یک پایه شغلی مناسب باید انجام شود، برقراری و زمینه‌سازی همه‌جانبه در بسترسازی دورکاری است.

وی ادامه داد: البته یکی از مشکلات اصلی حوزه زیرساختی خدمات الکترونیک و بدنبال آن، برقراری دور کاری کارمندان، مسائل مرتبط با اینترنت و پهنای باند در شهرهای مختلف است. باید در نظر داشت که با توجه به شرایط جهانی در حوزه کسب و کارها و فاصله گرفتن از کارهای فیزیکی و سنتی، چاره ای جز همراهی با جهانیان در این مسیر وجود ندارد.

کد خبر: 20414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =