معادن عمیق، ذخایری غنی اما مغفول

رئیس پیشین هیات‌عامل ایمیدرو گفت: با توجه به وجود ذخایر مهم در عمق زمین، نیاز به سرمایه‌گذاری وسیع برای عملیات عمقی و کشف معادن عمیق داریم.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: ذخایر مهمی در عمق زمین وجود دارند و ما با بی‌توجهی به این منابع معدنی، از ثروت مهمی بی‌بهره مانده‌ایم. برای توسعه اکتشاف نیاز به سرمایه‌گذاری وسیعی برای عملیات عمقی و کشف معادن عمیق داریم و باید معادنی ‌که دستیابی به آن‌ها هنوز برای ما میسر نیست، را شناسایی کنیم.

رییس پیشین هیات‌عامل ایمیدرو افزود: ایران از لحاظ معادن کشف‌ نشده بسیار غنی است و از این نظر نه‌تنها ورود به این حوزه بیهوده نیست، بلکه پیشران اقتصاد کشور خواهد بود.

وی به فعالان بخش معدنی و نهادهای متولی بخش معدن پیشنهاد داد که به سمت برنامه‌ریزی برای دستیابی به این ذخایر ارزشمند معدنی حرکت کنند زیرا با این اقدامات، گام بزرگ و موثری در جهت جبران عقب‌ماندگی در اکتشافات و استخراج‌های معدنی کشور برداشته خواهد شد. البته در زمینه اکتشاف ذخایر معدنی، وظیفه مهمی بر عهده دولت است.

کرباسیان ادامه داد: همکاری با سازمان‌ها و نهادهای متولی توسعه و گسترش اکتشافات معدنی از جمله سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو به‌عنوان سازمان توسعه‌ای یکی از این وظایف مهم در این زمینه به‌شمار می‌رود و از سوی دیگر به دلیل پر ریسک بودن فعالیت‌های اکتشافی برای بخش خصوصی دولت باید در این زمینه نقش ایفا کند.

رییس پیشین هیات‌عامل ایمیدرو گفت: زمانی که مرحله ریسک یا همان اکتشاف معدنی طی شد و پهنه‌های معدنی و محدوده‌های امیدبخش معین شود، دولت باید ادامه عملیات و فعالیت را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند.

کرباسیان عنوان کرد: حضور شرکت‌های خصوصی تنها می‌تواند در اکتشافات معادن کوچک‌ مقیاس باشد اما در معادن بزرگ بخش خصوصی توانایی مشارکت به‌ویژه از لحاظ مالی را ندارد.

کد خبر: 20247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =