شکل‌گیری انقلاب مهارت در جهان و زمینه‌سازی در ایران

شناخت و تسلط بر اهمیت موضوع مهارت‌آموزی و اثرگذاری این امر در مواردی مانند اشتغال، اقتصاد کلان، سیاست، کاهش نرخ بیکاری، اقتصاد خانواده و بسیاری از موضوعات مهم دیگر جوامع، جهانیان را بر آن داشته تا با ایجاد نگاهی نو و اثربخش در حوزه مهارت‌آموزی به دنبال گسترش ارتباطات این حوزه در جهان باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای به عنوان اصلی‌ترین متولی مباحث مهارت‌آموزی و مسائل پیرامون آن و گسترش‌دهنده فرهنگ مهارت و بهره‌گیری از آن به عنوان ابزاری در مسیر ایجاد اشتغال و کسب درآمد و همچنین تدوین‌کننده استانداردهای تازه مهارتی براساس نیازهای روز بازار داخلی و بین‌المللی و نهایتاً ارتقاء‌دهنده جایگاه مهارت در سطح کشور سیاست‌هایی را در گسترش ارتباطات بین‌المللی و تبادل تجارب این حوزه و همچنین تدوین سیاست‌ها و تنظیم برنامه‌ریزی‌های تازه با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف در پیش گرفته است.

روند کنونی گسترش و بسط ارتباطات بین المللی در حوزه انتقال تجربیات مهارت‌آموزی و تدوین استانداردهای مهارت بر اساس چارچوب‌های بین‌المللی، مسیری در کسب تجربیات تازه و زمینه سازی برای انقلاب مهارتی در کشور خواهد بود.

انقلاب جهانی در حوزه مهارت

علی اوسط هاشمی، معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گفتگو با آتیه آنلاین در ارتباط با اهمیت و ضرورت شکل گیری انقلاب مهارتی در کشور و همچنین آغاز فرایند انقلاب مهارت در جهان گفت: در سازمان جهانی اقتصاد بر این موضوع نظر دارند که جهان به اتفاق باید به انقلاب در حوزه مهارت بیندیشد و جهانیان با هم دست به اقداماتی بزنند که آموزش پایدار و مداوم و دنباله‌دار را مبنای کار خود قرار دهند تا امکان تطبیق با این تحولات به گونه‌ای رقم خورد که ضامن بهره‌وری باشد و مؤثر بودن در اقتصاد ملی کشورها را به درستی نمایان سازد.

 وی افزود: امروز جامعه جهانی بخصوص کشورهای پیشتاز حوزه تحولات و تغییرات، برگرفته از دانش خود  فناوری را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که آن کشورها به بازنگری در حوزه مهارت با عمومیت بخشیدن به این مهم و در راستای صیانت از بودن در موقعیت شغلی نیازمندند.

زمینه انقلاب مهارت‌آموزی در کشور مهیا است

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در ادامه با اشاره به آمادگی کشور در زمینه انقلاب مهارت‌آموزی، توضیح داد: در جامعه امروز ما زمینه انقلاب در حوزه مهارت‌آموزی وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه اظهار کرد: با وجود مهیا بودن زمینه انقلاب مهارتی در کشور، ما در حال حاضر با جامعه فاصله داریم.

وی گفت: امروزه بیش از ۸۰ میلیون وسیله ارتباطی هوشمند در اختیار دانش‌آموزان و دیگر افراد قرار دارد و زمانی که تغییر نظام آموزش از فیزیکی به مجازی ضروری تشخیص داده می‌شود، ما در قالب ملی با همراهی خانواده‌ها، هر اتاق به عنوان یک کلاس در خانه‌ها مطرح شده و همراهی اولیا با دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی را شاهد هستیم.»

هاشمی ادامه داد: این مهم و تطبیق در کوتاه‌مدت روندی است که به بالا بردن استعداد عمومی ‌ختم می‌شود و راه را برای برون‌رفت از شرایط سخت کلاس هموار می‌کند و این در واقع نوعی ظرفیت‌سازی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: امروزه جامعه در واقع بخشی از نیازهای خود را از طریق الکترونیک و مجازی جست‌وجو می‌کند و زمانی که در شرایطی مردم را به بیرون نرفتن از خانه تشویق می‌کنیم، جامعه بخشی از نیاز خود را از طریق فضای مجازی برآورده می‌کند. در واقع این موارد نشانه‌هایی است از وجود زمینه‌های مثبت که باید به فرصت تبدیل شوند تا تغییر در رفتارها، نگاه‌ها و نگرش‌ها را شاهد باشیم.

کد خبر: 20164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =