منع بازنشر شایعات انتخاباتی در فضای مجازی

رییس پلیس فتا استان خراسان رضوی با اشاره به آغاز تبلیغات انتخاباتی، به کلیه کاربران فضای مجازی خصوصا مدیران کانال‌ها و صفحات پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد و گفت: تا قبل از اطمینان از صحت خبر و منبع مطالب و شایعات منتشر شده در فضای مجازی نسبت به بازنشر آن‌ها اقدام نکنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: اخیرا مشاهده شده است افرادی ناشناس با ایجاد کانال و گروه‌های تلگرامی و یا صفحات اینستاگرامی در قالب انتشار مطالب افشاگرانه اقدام به تخریب چهره کاندیداها نموده و با قرار دادن لینک اینگونه مطالب در گروه‌های تلگرامی پر مخاطب اقدام به انتشار شایعات می‌نمایند سپس جهت جلوگیری از شناسایی بلافاصله اقدام به حذف اکانت خود می‌کنند.

وی افزود: بعضا برخی افراد ناآگاه نیز با مشاهده اینگونه مطالب اقدام به بازنشر آنها نموده و اظهار می‌دارند نگارنده مطلب ارسال شده نمی‌باشند و فقط آن را انتشار (فوروارد) نموده‌اند و این درحالی است که بازنشر اینگونه مطالب نیز مصداق نشر اکاذیب می‌باشد.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای (مصوب ۱۳۸۸) در این خصوص مقرر کرده است که «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: جرم نشر اکاذیب از جرایم مطلق می‌باشد، به این معنی که برای واقع شدن آن نیازی به تحقق نتیجه‌ای خاص نیست. به طور مثال نیازی نیست که انتشار مطالب دروغ سبب ورود ضرر و زیان اعم از مادی یا معنوی یا بی آبروشدن بزه‌ دیده شود و صرف ارتکاب عمل نشر اکاذیب توسط مرتکب کفایت می‌کند. بنابراین شاکی خصوصی نیز در ضمن شکایت خود نیازی به ارایه مدارک لازم برای اثبات ورود ضرر به خود را ندارد.

وی به کاربران و به ویژه مدیران کانال‌ها و صفحات پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه مطالب و شایعاتی در فضای مجازی حتما قبل از انتشار از صحت آنها اطمینان پیدا کرده و مطالب و اخبار کاندیداها از تنها از طریق رسانه‌های رسمی آنان دنبال کنند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: شهروندان گرامی در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوکی در فضای مجازی می‌توانند با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا ارتباط برقرار نموده و یا با آدرس الکترونیکی به نشانی www.cyberpolice.ir از بروز ترین اخبار و حوادث و آموزش های پیشگیرانه در حوزه فضای سایبری مطلع گردند.

کد خبر: 17588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =