ضربه سنگین کرونا بر پیکر گردشگری ایران

این روزها با وجود بازگشت بسیاری از مشاغل به سمت بهبود اقتصادی، بخش گردشگری همچنان روند نزولی خود را پشت‌سر می‌گذارد.

به گزارش آتیه آنلاین، اگرچه پیش بینی می شد که درسال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری با رشد ۳ یا ۴ درصدی تنها صنعت پیشتاز و پردرآمد جهان خواهد شد اما با بروز ویروس  کرونا همه پیش بینی ها از بین رفت. به گونه ای که بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری، در سراسر جهان میزان سفرهای بین المللی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

در ایران نیز با توجه به سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های کرونایی حدود ۹۴ درصد سفرهای بین‌المللی در سال ۹۹ کاهش پیدا کرد،این در حالی ست که سال ۹۸ رکورد ورودی ۸میلیون و ۶۶۰ هزار گردشگر ثبت شد، اما شیوع کرونا علاوه بر وارد کردن خسارتی در حدود ۲۲هزار میلیارد تومان خسارت های جبران ناپذیر زیادی را به بار آورد که بیشترین برآورد خسارت به خراسان رضوی با ۱۸۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با ۲۴۲ میلیارد ریال تعلق یافته است.

در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ نیز با وجود بازگشت سفرها تنها ۱۵۰ هزار خانوار از اقامتگاه‌های رسمی همچون هتل استفاده کردند و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت هتل‌ها همچنان خالی ماند. به همین خاطر در این یک سال و نیم همه گیری ویروس کرونا،  هتل‌ها که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در بخش گردشگری دارند و در مقایسه با دیگر بخش‌ها هزینه‌های جاری بالاتری دارند، در بحران کرونا با بیشترین میزان آسیب و خسارت مواجه شده‌اند. در پاییز سال گذشته بزرگان گردشگری به‌دلیل رکود سنگین فعالیت‌های خود ناشی از بحران کرونا استعفا دادند، حالا موج دوم آن در بهار امسال نیز آغاز شده و برخی از هتل‌ها به‌منظور فرار از رکود اقدام به حراج مراکز خود کرده‌اند و برنامه فروش دو مرکز گردشگری در گیلان به شکل مزایده برگزار شده است که این اقدام هشداری جدی برای متولیان گردشگری درباره سقوط کامل بازار گردشگری کشور است.

در این دوران که صنعت گردشگری با کاهش ۹۴ درصدی ورود گردشگر خارجی، تعطیلی تاسیسات گردشگری، بیکاری و خانه‌نشینی راهنمایان سفر بدترین روز های خود را تجربه می کند، فعالان موجود در این صنعت باید جهت جبران خسارت های وارد شده، راهکارهایی را بیندیشند که بتواند این صنعت را به سرعت به روزهای آرمانی خود برگرداند. اگرچه زخم‌هایی که در چند ماه اخیر بر تن صنعت جوان گردشگری کشورمان خورد به‌سادگی و در کوتاه‌مدت درمان نخواهد شد اما بسیاری از کشورها در این روزها، با در پیش گرفتن سه سیاست حمایتی شامل حمایت مالی از کارگران، حمایت مالی از شرکت‌ها و فعالان گردشگری و ایجاد نقدینگی در راستای نجات بازار گردشگری خود گام برداشتند و حداقل در بهبود بازار گردشگری داخلی خود موفق بوده‌اند.

صنعت گردشگری در پساکرونا

در همین راستا مجید پورکائد نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران نیز معتقد است: باید دنبال برنامه‌هایی باشیم که با سپری کردن کرونا، به خصوص برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بتوانیم سهمیه بیشتری از جذب توریست به کشور خود اختصاص دهیم. تا به‌این‌ترتیب ضرر و زیان ناشی از ویروس کرونا جبران شود. او در پاسخ به این سؤال پایگاه خبری اتاق ایران که راه حمایت از صنعت گردشگری در شرایط فعلی چیست؟ اظهار کرد: صنعت گردشگری از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، آسیب ۹۰ درصدی را تجربه کرده است و متأسفانه امکانات این صنعت راکد مانده است. به نظر هم نمی‌رسد بتوانیم بزودی خسارت‌های ناشی از کرونا را جبران کنیم، اما از همین الآن باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. پورکائد با تأکید بر اهمیت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در حوزه گردشگری خواستار تسهیل فعالیت فعالان این حوزه شد و افزود: هزینه گردشگری در ایران بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است و این فرصت را باید قدر بدانیم و جاذبه ایجاد کنیم. بسیاری از کشورها در همین دوران کرونا هم برای گردشگران تسهیلات ویژه‌ای قائل شده‌اند؛ برای نمونه با ارائه تخفیف از سوی ایرلاین‌ها و هتل‌ها، گردشگران را جذب کشور خودشان کردند. بخش خصوصی برای ارائه این راهکارها بسیار توانمند است و اگر موردتوجه قرار گیرد، قطعاً می‌توانیم وضعیت گردشگری را بهبود بخشیم.

کد خبر: 17562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =