جزییات سامانه ملی اشتغال و تسهیل کاریابی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از طریق سامانه اشتغال و کسب و کار که در کل کشور راه‌اندازی شده می‌توان آمارهای دقیق‌تری درباره جمعیت فعال شاغل و بیکار احصاء و برای آن‌ها سیاستگذاری کرد و یکی از سرویس‌های این سامانه کاریابی بهتر و جامع‌تر در سطح ملی است.

عیسی منصوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره جزییات سامانه ملی اشتغال و کسب و کار که هفته اول آبان ماه راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این سامانه را می‌توان در دو دسته کاربرد توضیح داد. حوزه اول سیاستگذاری است چرا که در این زمینه به داده‌ و اطلاعات نیاز داریم. تا کنون از داده‌های مرکز آمار استفاده می‌شد که معمولا به صورت نمونه‌برداری تولید می‌شد و در هر فصلی حدود ۶۰ هزار نمونه اخذ شده و نتایج وضعیتی که در این جامعه مورد مطالعه وجود دارد، به کل کشور تعمیم داه می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات و داده‌های ثبتی مبنای این سامانه است، افزود: به جز مواردی که سرشماری داریم دیگر آمارهای ارائه شده مرکز آمار از طریق نمونه گیری دریافت شده و در سرشماری نیز بر اساس خوداظهاری است اما در این سامانه از داده‌های ثبتی استفاده خواهد شد به عنوان مثال کسی که مالیات یا بیمه می‌پردازد اطلاعاتش در سیستم ثبت شده و موجود است. بنابراین سیاستگذار از این داده‌ها استفاده کرده و با قاطعیت فردی را شاغل یا بیکار اعلام کند.

نرخ بیکاری چگونه کاذب می‌شود؟

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در برخی از شهرستان‌ها نیز نرخ بیکاری بالایی وجود دارد اما وقتی پیشنهاد کار یا فرصت شغلی را ارائه می‌دهیم همان افرادی که اعلام می‌کنند بیکار هستیم، آن را نمی‌پذیرند چرا که به صورت غیر رسمی شغلی دارند اما در سیستم بیمه و قراردادها به ثبت نرسیده است. به بیان دیگر عملا نرخ بیکاری کاذب و نرخ بیکاری واقعی در کشور وجود دارد. یعنی عملا می‌تواند چنین اتفاقی بیافتد گرچه آنچه مرکز آمار درباره نرخ بیکاری اعلام می‌کند بر اساس روش‌های علمی و نزدیک به واقعیت است اما گاهی اوقات نمی توان در منطقه مشخصی سیاستگذاری دقیقی انجام داد. به عنوان مثال فردی کولبر است و درآمدی بالاتر از حد معمول دارد. اگر فرصت شغلی با درآمد کمتری به او پیشنهاد داده شود طبیعتا آن را نمی‌پذیرد اما وقتی از پرسیده می‌شود، اعلام می‌کند بیکار است یا در منطقه روستایی وقتی از یک فرد سوال می‌کنیم شاغل هستید یا بیکار؟ به دلیل اینکه شغل رسمی و اداری ندارد می‌گوید، بیکار است چرا که از نظر برخی شغل دولتی به عنوان کار محسوب می‌شود البته این مثال‌ها واقعا مشاهده شده است اما در سامانه اشتغال اطلاعات افراد با داده‌های دیگر چک می‌شود و یقین حاصل می‌شود که کدام افراد شاغل و بیکار هستند.

منصوری یکی دیگر از مزایای این سامانه را تلفیق اطلاعات تحصیلی و شغلی دانست و افزود: از این طریق می توانیم متوجه شویم افراد در رشته های تحصیلی و تخصصی خودشان مشغول به کار هستند یا خیر و در واقع می‌توان همسویی آموزش و اشتغال را سنجید. از سوی دیگر نیز می‌توان در راستای اصلاح جهت‌گیری آموزش عالی و آموزش مهارتی و بازار کار حرکت کرد.

وی با بیان اینکه این سامانه در کل کشور راه‌اندازی شده و آمارهای مرتبط با جمعیت فعال کشور شامل افراد شاغل و بیکار را در این سامانه در اختیار داریم که حدود ۲۷ میلیون نفر هستند، گفت: بخشی از جمعیت به عنوان جمعیت غیر فعال هستند یعنی وارد بازار کار نشدند یا جزو افراد بیکار جویای کار نیستند. بنابراین در مرحله نخست اولویت و تمرکزمان را روی جمع آوری داده‌های ثبتی جمعیت فعال قرار داده‌ایم که بر اساس داده‌های مرکز آمار دو میلیون ۸۰۰ هزار نفر بیکار و حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شاغل داریم. اما در قالب این سامانه به آمار و ارقام دقیقی دست پیدا خواهیم کرد. میزان فرصت های شغلی نیز به صورت دقیق مشخص نیست و در حال حاضر یکی از ماموریت‌های این سامانه جمع‌آوری اطلاعات واحدهای کسب کار است. تا کنون اطلاعات حدود چهار میلیون بنگاه را انجام جمع‌آوری کرده‌ایم.

اتصال بهتر افراد بیکار و واحدهای کسب‌وکار 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: با این اطلاعات به عنوان مثال می‌خواهیم برای اشتغال زنان سرپرست خانوار سیاستگذاری کنیم در یک برش کل زنان سرپرست خانوار، تعداد شاغلان و بیکاران و تخصص‌ها و مهارت‌های آن‌ها را در اختیار داریم و به راحتی می‌توان برنامه دقیقی برای آن‌ها طراحی و حقوق نیروی کار را احصاء کرد که این مسئله برای آن‌هایی که بیمه هستند قطعا اتفاق می‌افتد و درباره نیروی‌هایی که بیمه نیستند به روش های دیگر اطلاعات‌شان را جمع‌آوری کرده و حقوق‌شان را پیگیری می‌کنیم. سوالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که آیا می توان نیروی کار و کارگاه را به یکدیگر متصل کرد؟ باید گفت که این کاری است که کاریابی‌ها انجام می دادند اما تا کنون در محدوده‌ جغرافیایی و  بازارهای کوچکی انجام می‌شد اما در این حالت یک سرویسی از این سامانه می‌گیریم که مشخصات نیروی کار در آن وجود دارد و کارفرمایی هم در جایی از کشور متقاضی تخصص و مهارت خاصی است بنابراین کارفرما و نیروی کار راحت‌تر می‌توانند همدیگر را پیدا کنند و داده‌های این سامانه را در اختیار کاریابی ها قرار گرفته تا بتوانند در این زمینه بهتر عمل کنند.

کد خبر: 1727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =