آسیب‌های بیکاری کارگران در روزهای کرونایی

نایب رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: بخشی از کارگران ساختمانی در سطح کشور از زمان شیوع کرونا، دچار این بیماری شده و آسیب‌های فراوانی را از این طریق متحمل شده‌اند و بیکاری‌شان بزرگترین مشکل این کارگران پس از همه‌گیری کروناست.

هادی ساداتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در حوزه حمایت‌های دولتی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، کارگران به آن شکلی که باید از دریافت کمک‌های حمایتی لازم بهره‌مند نشدند و با توجه به بیکاری بیش از ۷۰ درصدی کارگران ساختمانی ناشی از اثرات کرونا در سال گذشته، در حال حاضر شرایط مناسب‌تری در ارتباط با اشتغال این بخش از جامعه کارگری در کشور حاکم شده است.

وی با بیان اینکه کارهای ساختمانی با توجه به ماهیت خود، دارای فراز و فرودهایی است، افزود: اشتغال در این بخش توسط فاکتورهای متعددی در کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد که شرایط داخلی اقتصاد و یا میزان تسهیلات بانکی در اختیار پیمانکاران و فعالان حوزه ساختمان از جمله شاخص‌های اثرگذار در آن است.

اشتغال ۶۰درصدی کارگران ساختمانی

نایب رئیس انجمن‌های صنفی کارگران همچنین درباره میزان فعالیت کارهای ساختمانی و همچنین اشتغال کارگران این بخش ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد کارهای ساختمانی در کشور فعال شده و به تبع آن در حدود ۶۰ درصد کارگران ساختمانی مشغول به کار هستند. با گذشت زمان، پذیرش شرایط کرونایی در کشور و پذیرش ورود کارگران به منازل و پروژه‌های ساختمانی، شاهد رونق نسبی بازار ساخت و ساز و اشتغال کارگران ساختمانی هستیم.

فعالیت نهادهای حمایتی در کمک به کارگران

ساداتی در ارتباط با حمایت‌های مختلف از کارگران در دوران کرونا گفت: گروه‌ها و نهادهای حمایتی مختلفی کمک‌های معیشتی را در دوران همه‌گیری کرونا تا حدودی در اختیار جامعه کارگران قرار دادند.

وی تصریح کرد : البته نقش اثرگذار و گسترده حمایت های انجمن های کارگری و انجمن های کارگران ساختمانی در تهیه، تدارک و رساندن بسته های معیشتی به کارگران ساختمانی در دوران شیوع کرونا را نیز نباید نادیده گرفت.

دلایل نرسیدن کمک‌های معیشتی به کارگران

نایب رئیس انجمن‌های صنفی کارگران افزود: یکی از دلایلی که کارگران ساختمانی از دریافت کمک‌های معیشتی و بیمه بیکاری در دوران همه‌گیری کرونا محروم بوده‌اند موضوع عدم وجود کارفرمای مشخص و ‌همچنین واریز نشدن ۳ درصد حق بیمه عنوان شده است.

به گفته ساداتی، در مجموع  می‌توان گفت که در حال حاضر، شرایط اشتغال به کار نسبی کارگران ساختمانی در کشور فراهم شده و این کارگران در مقایسه با سال گذشته از اشتغال بیشتری برخوردارند.

کد خبر: 17119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =