حمایت از نخبگان معادله برد برد است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است حمایت از نخبگان معادله برد_ برد است و اغلب دوست دارند که در کشور خود مانده و خدمت کنند ولی زمانی که شرایط لازم فراهم نباشد مجبور میشوند به جایی بهتر مهاجرت کنند.

«مهاجرت» به معنای کوچ یا انتقال و جا به جایی افراد از مکانی به مکان دیگر است که افراد به طور معمول برای بهبود شرایط زندگی‌شان به آن روی می‌آورند و در عصر حاضر به جا به جایی افراد از یک کشور به کشور دیگر برای زندگی، مهاجرت می‌گویند که این امر ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود. اما یکی از دلایل هم می‌تواند ادامه تحصیل و یافتن شرایط شغلی بهتر برای افراد باشد که این نوع مهاجرت بیشتر برای دانشگاهیان و افرادی با قابلیت‌های علمی بالا انجام می‌شود که از سوی کشورهای پیشرفته به آن‌ها پیشنهادات شغلی و تحصیلی ارائه شده و این مسأله آن‌ها را به فکر مهاجرت می‌اندازد. مهاجرت نخبگان به کشورهای پیشرفته‌تر به طور معمول در همه کشورها وجود دارد اما چند وقتی است که رسانه‌های مختلف آمارهایی از مهاجرت استعدادهای ایرانی به کشورهای دیگر ارائه می‌دهند که آمار ارائه شده جای تحقیق و مطالعه دارد.
غلامرضا مرحبا؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه برای استفاده از استعدادهای نخبگان کشور باید شرایط و زمینه‌های لازم آن را فراهم کنیم، افزود: نخبه‌ای که طرح و ایده‌ای دارد ولی متاسفانه به دلیل عدم حمایت و پشتیبانی مالی، نمیتواند آن را ثبت کند؛ قطعا برای استفاده از این توانمندی به جای دیگری خواهد رفت.

نماینده مردم آستارا در مجلس ادامه داد: متاسفانه در کشور ما برای طراحان، کارآفرینان و صاحبان فکر زمینه مساعدی فراهم نیست. ثبت یک ایده و نظر در کشورمان بسیار دشوار و استفاده و بهره‌گیری از آنها به مراتب دشوارتر است. نخبگانی که فکر بکری داشته و تلاش می‌کنند تا این ایده‌ی فکری را عملیاتی کنند متاسفانه با بی‌محبتی و عدم پشتیبانی روبرو می‌شوند. نه تامین مالی و نه حمایت‌های دولتی و سازمانی سبب میشود تا صاحب ایده دلسرد شود.

مرحبا با اشاره به اینکه در پارک‌های علم و فناوری هم حمایتی از نخبگان نمی‌شود تصریح کرد: ما علاوه بر اینکه به دنبال تربیت افرادی هستیم که دارای طرح و ایده هستند باید زمینه‌های حضور و فعالیت آنها را نیز فراهم کنیم. دولت باید از این افراد حمایت کرده و پرورش دهند، اغلب کسانی که صاحب ایده هستند از لحاظ مالی شرایط ضعیفی دارند پس باید تامین مالی خوبی انجام شود تا این افراد بتوانند فکرشان را به مرحله سودآوری برسانند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر دولت، سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران ما نیز باید به افکار افراد نخبه ارزش قائل شوند و با فراهم کردن شرایط رشد، مانع از مهاجرت‌شان شوند. حمایت از نخبگان معادله برد_ برد است و اغلب دوست دارند که در کشور خود مانده و خدمت کنند ولی زمانی که شرایط لازم فراهم نباشد مجبور میشوند به جایی مراجعه کنند که شرایط لازم فراهم شده و به ایده آنها بها داده می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون صحبت یا طرحی برای حمایت از این افراد و ارائه تسهیلات در مجلس شورای اسلامی در این زمینه مطرح نشده است.

صفورا طالب زاده

کد خبر: 1421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =