اهتمام وزارت آموزش و پرورش در اداره امور مهدهای کودک

با توجه به اینکه اداره امور و مدیریت مهدهای کودک در سالهای گذشته بر عهده یک نهاد غیرتخصصی در حوزه آموزش بوده و شرایط لازم در رشد و ارتقای آنها و همچنین تمرکز بر محوریت آموزش در این مراکز وجود نداشته است، اما در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد تخصصی حوزه آموزش در کشور با تمرکز جدی بر موضوع اداره مهدهای کودک، آینده پیش روی بهتری را از اثربخشی آنها نمایان کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اداره امور مهدکودک به عنوان نهادی آموزشی و با اثربخشی بسیار مهم در دوران پیش از ورود کودکان به مدارس در راستای یادگیری و پایه گذاری آموزش کودکان و همچنین در مسیر تقویت پایه های آموزشی کودکان برای سهولت در امر آموزش در دبستان، قطعا بصورت بلاتکلیف امکانپذیر نیست.

بی تردید به مهدهای کودک حتی به عنوان نهادهای فرهنگی و آموزشی در مسیر ایجاد و ارتقاء کلیات فرهنگی اثرگذار در تربیت کودکان میتوان نگاه گرد و نقش مهم این نهاد آموزشی تربیتی حتما با برنامه ریزی و تدوین نگاه بلندمدت در این حوزه و تعیین تکلیف اداره امور آن توسط یک نهاد مشخص ممکن خواهد شد.

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این باره می گوید: اساسنامه وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و طبیعتاً دیگر سازمان بهزیستی مسئولیتی درخصوص مهدهای کودک در سراسر کشور ندارد.

مسعودی درباره واگذاری مهدهای کودک معتقد است که بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره مهدهای کودک به طور کامل به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد که البته این واگذاری قرار بود به مرور انجام شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اضافه می کند: قرار شد شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌های انتقال را انجام دهند و اساسنامه آن توسط آموزش و پرورش آماده و ابلاغ شده است و فهرست تمام مهدهای کودک از سوی بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش هم داده شده است.

بهزیستی دیگر هیچ مجوز جدیدی برای راه اندازی مهدهای کودک، صادر نمی‌کند و مسئولیت مهدها دیگر عملا برعهده آموزش و پرورش است چراکه قرار بود تا قبل از ابلاغ اساسنامه مدیریت با بهزیستی باشد، اما حالا که اساسنامه وزارت آموزش و پرورش هم ابلاغ شده دیگر بهزیستی مسئولیتی درخصوص مهدهای کودک ندارد.

بر مبنای ابلاغ اساسنامه وزارت آموکزش و پرورش، در  سال ۱۴۰۰ هریک از افرادی که خواهان راه‌اندازی مهدهای کودک هستند به طور طبیعی باید از وزارت آموزش و پرورش مجوزهای لازم  را دریافت کند.

مهدهای کودک، دستگاه خدماتی یا آموزشی

تا پیش از این که اداره امور مهدکودک ها از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش سپرده شود، صدور مجوز و ارائه برنامه اداره این نهادها برعهده سازمان بهزیستی بود و در این میان چالشی بین دو دستگاه بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش وجود داشت که متأسفانه به مهدهای به عنوان دستگاهی خدماتی نگاه می‌شد و تعرفه مصوب برای شهریه را سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در وزارت صمت مشخص می‌کرد، اما حال که با واگذاری اداره آنها به وزارت آموزش و پرورش، به مهدهای کودک به عنوان مرکز آموزشی و پرورشی نگاه می‌شود، این اتفاق نمی‌افتد.

طرح کمیسیون آموزش برای تعیین تکلیف متولی مهدهای کودک

حسین امامی راد، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در آبان ۹۹ از تدوین طرحی در کمیسیون آموزش با موافقت تمامی اعضا برای تعیین تکلیف متولی مهدهای کودک خبر داد و گفت: در این طرح، آموزش و پرورش به عنوان متولی مهدهای کودک تعیین شده است که پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و همه اعضای کمیسیون به اتفاق به این نتیجه رسیدند که با تدوین طرحی متولی مهدهای کودک مشخص کنند.

این نماینده مجلس با یادآوری اینکه مهدهای کودک مراکز آموزشی هستند نه خدماتی، افزود: بر همین مبنا کمیسیون نشستی با حضور رئیس سازمان بهزیستی و وزیر آموزش و پرورش برگزار و وظایف و چالش ها در این حوزه احصا شده است.

گفتنی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذرماه ۱۳۹۹ واگذاری مسوولیت حوزه تعلیم و تربیت کودک و ساماندهی و مدیریت مهدکودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرد.

نکته شایان توجه در خصوص آمارهای مرتبط با مهدهای کودک این است که در حال حاضر حدود ۷ درصد از کودکان زیر ۶ سال در کشور در مهدهای کودک حضور دارند که این رقم معادل حدود ۶۶۱ هزار کودک است که در قالب ۵ هزار و ۶۰۰ مهد کودک شهری و ۷ هزار و ۲۰۰ روستامهد و هزار و ۵۰۰ مهدکودک در مناطق حاشیه شهرها حضور دارند و در حال حاضر ۵۷ هزار مربی در مهدهای کودک مشغول به فعالیت هستند.

نگاه ویژه به این جمعیت از کودکان حاضر در مهدها و برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزشی آنها حتماً با اداره امور آنها توسط مهم ترین متولی و نهاد آموزش در کشور یعنی وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تخصصی حوزه آموزش و پرورش از کودکی در مهدکودک تا نوجوانی و جوانی در دوره های متوسطه و دبیرستان ممکن خواهد شد.

کد خبر: 11620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =