آلبلاغ، معدن ممنوعه‌ای که مجاز شد

معدن سرب و روی آلبلاغ واقع در اسفراین خراسان شمالی به دلیل قرار گرفتن در مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، نتوانست مجوز قانونی برداشت دریافت کند. به همین دلیل عده‌ای به صورت غیر قانونی اقدام به برداشت از این معدن کردند تا منطقه را به کانونی بحرانی تبدیل کنند. گویا حوادث متعدد در جریان این برداشت‌های غیر قانونی، سبب شده است که زمینه صدور مجوز برداشت از معدن فراهم شود.

به گزارش آتیه آنلاین، معدن سرب و روی آلبلاغ در اسفراین خراسان شمالی از آنجا که در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشت، نتوانست مجوز قانونی برای استخراج معدن دریافت کند. به همین دلیل فرآیند برداشت معدن از مسیرهای غیرقانونی توسط افرادی که هویت آنها برای مردم محلی روشن نبود، آغاز شد. سنگ‌های این معدن توسط مردم محلی برداشت و با الاغ به کنار جاده حمل و در نهایت به خریدارانی تحویل می‌شد که مواد اولیه را به استان زنجان برای فرآوری منتقل کنند.

قربانیان برداشت غیر مجاز

برداشت غیر قانونی از این معدن، قربانیان زیادی داشت. هر از گاهی معدن ممنوعه آلبلاغ ریزش می‌کرد و معدن‌کاوان غیر قانونی به دلیل ریزش، کشته می‌شدند اما در ماه‌های اخیر کار به درگیری مسلحانه کشید. ۲۹ بهمن ماه امسال، خبرگزاری فارس گزارش داد که در این معدن تیراندازی شده است. ابراهیم سارمی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اسفراین به فارس خبر داد: تیراندازی در این منطقه منجر به زخمی شدن ۷ نفر از قاچاقچیان معدن سنگ شده است.

وی افزود: بعد از مخابره این خبر، بالگردهای جمعیت هلال احمر به منطقه اعزام شدند اما بعد از ۱۵ دقیقه پرواز متأسفانه به دلیل وزش باد شدید از ادامه مأموریت خارج و نتوانستند به پرواز ادامه دهند.

رئیس جمعیت هلال احمر اسفراین بیان کرد: دو تیم عملیاتی کوهستان و واکنش سریع از امدادگران جمعیت هلال احمر اسفراین و ۲ تیم پشتیبان از مرکز استان به محل وقوع حادثه اعزام شدند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر اسفراین افزود: بر اساس گزارش اولین تیم رسیده به منطقه، ۴ نفر از این افراد با سلاح شکاری به یکدیگر تیراندازی کرده و متاسفانه این اشخاص زخمی شده بودند.

سارمی گفت : ۳ نفر دیگر نیز با سلاح سرد (چوب و چماق) به یکدیگر حمله و آسیب‌های جدی را به وجود آورده‌اند.

برداشت از معدن آلبلاغ قانونی می‌شود

حوادث متعدد در معدن آلبلاغ باعث شد که رایزنی‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی این وضعیت انجام شود تا اینکه امان الله حسین پور نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی دو روز قبل خبر داد: با توافق صورت گرفته با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ‌(ایمیدرو)، برداشت قانونی بخشی از ذخایر معدنی آلبلاغ توسط مردم، در قالب شرکت تعاونی‌های سهامی، تا ۲ ماه دیگر امکان‌پذیر می‌شود.

امان الله حسین پور گفت: در نشستی که هفته گذشته با رییس ایمیدرو در خصوص تسریع در تعیین تکلیف معدن آلبلاغ برگزار شد، با پیشنهاد نماینده اسفراین برای صدور حق برداشت قانونی به اهالی شهرستان موافقت شد تا در قالب شرکت‌های تعاونی مردمی مورد تایید در بخشی از پهنه این منطقه معدنی به فعالیت پرداخته و برداشت کنند.

وی افزود: بر این اساس همزمان با اجرای مطالعات ایمیدرو در منطقه معدنی آلبلاغ، شهروندان اسفراینی سهامدار این شرکت‌ها، می‌توانند در چهارچوبی قانونی نسبت به برداشت سنگ روی و سرب از این معدن اقدام کنند.

ایمیدرو باید پاسخگوی حوادث آلبلاغ باشد

حوادث مکرر در معدن آلبلاغ با واکنش استاندار خراسان شمالی هم همراه شد. محمد علی شجاعی در گفتگو با مهر ایمیدرو را مسئول تامین امنیت معدن آلبلاغ اسفراین معرفی کرد.

او درباره آخرین وضعیت معدن آلبلاغ اسفراین عنوان کرد: از نظر قانونی طبق آنچه به امضا رسیده تأمین امنیت معدن بر عهده ایمیدرو است و استان هیچ گونه وظیفه‌ای در قبال معدن آلبلاغ ندارد.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: ایمیدرو برای برقراری نظم در این منطقه قراردادی با شرکت خصوصی منعقد کرده لذا اکنون ایمیدور و شرکت خصوصی باید پاسخگوی اتفاقات باشند.

وی افزود: نیروی انتظامی استان هیچ گونه وظیفه‌ای در این محل ندارد اما به دلیل حفظ جان مردم، به موضوع ورود کردیم و پاکسازی منطقه انجام شد.

شجاعی عنوان کرد: این گونه عملیات‌ها معمولاً با درگیری همراه است اما با پیوست‌های اجتماعی مانند صحبت با بزرگان روستاها و روحانیون منطقه، بدون هیچ گونه درگیری پاکسازی انجام شد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به کم کاری ایمیدرو، گفت: به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادها نامه زدیم و تاکید داشتیم که نهادهای ملی باید وظیفه خود را در آلبلاغ انجام دهند زیرا نمی‌توانیم هر روز در شورای تأمین استان نگران معدن باشیم.

وی افزود: طی یک و دو روز گذشته با تحریک افرادی که در محل منافع داشتند تحرکاتی را در معدن مشاهده کردیم اما با قاطعیت با آن‌ها برخورد شد زیرا وظیفه ما حفظ جان مردم است و نباید بگذاریم سو استفاده‌ای صورت گیرد.

شجاعی در انتها در خصوص احتمال واگذاری معدن آلبلاغ به قرارگاه خاتم، گفت: با وزارت صنعت رایزنی شده که قرارداد موجود بین استان و ایمیدرو به قرارگاه خاتم انتقال یابد تا بهره برداری، اکتشاف و حفاظت به قرارگاه سپرده شود اما ادامه کار در استان نیست و وزارت صنعت باید این انتقال را انجام دهد.

کد خبر: 10021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =